طرز تهیه سیر ترشی شمالی فوری

عکس سیر ترشی شمالی فوری

طرز تهیه سیر ترشی شمالی فوری به روش های مختلفی امکان پذیر است. در این مقاله دو روش ساده و سریع آن را به شما آموزش می دهیم.

عکس سیر ترشی شمالی فوری

سیر ترشی یکی از ترشی های خوشمزه و محبوب ایرانی هاست که معمولا به دو صورت هفت ساله و فوری تهیه می شود. تهیه ترشی سیر از تهیه ترشی لوبیا سبز و ترشی آلبالو آسانتر است. در این مقاله قرار است آموزش سیر ترشی شمالی فوری را به دو روش مختلف برای شما توضیح دهیم.

طرز تهیه سیر ترشی فوری شمالی با حرارت غیرمستقیم

مواد لازم برای تهیه یک شیشه سیر ترشی

  • سیر 500 گرم
  • ترخون 2 شاخه
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • فلفل سبز 4 عدد
  • سرکه خرما به میزان لازم

مراحل تهیه سیر ترشی شمالی با حرارت غیرمستقیم

ابتدا برگ سیرها را جدا کنید. اگر بدانید که برگ سیر در چه غذاهایی استفاده می شود می توانید از آنها برای تهیه غذاهای خوشمزه استفاده کنید و از خواص برگ سیر تازه بهره مند شوید.

پوست سیرها را هم بگیرید و ساقه های آن را با چاقو جدا کنید. سپس سیرها را در کاسه آب ریخته و بعد از 5 دقیقه در آبکش بریزید.

عکس سیر پاک شده

در این مرحله از تهیه سیر ترشی شمالی فوری باید آب سیرها به خوبی گرفته شود. می توانید سیرها را در سینی بچینید و اجازه بدهید تا یک روز داخل سینی بماند تا مطمئن شوید که کاملا خشک شده و رطوبتی در آنها باقی نمانده باشد.

در صورتی که رطوبتی در حبه های سیر پاک شده باقی بماند باعث کپک زدن سیر ترشی می شود.

فلفل سبزها و شاخه های ترخون را بشویید و مانند حبه های سیر اجازه بدهید که کاملا خشک شود.

شیشه سیر ترشی را بشویید و اجازه بدهید تا خشک شود به طوری که هیچ گونه رطوبتی نداشته باشد. سیرهای خشک شده را داخل شیشه بریزید و فلفل ها و ترخون ها را در بین آنها قرار دهید.

همه مواد را داخل شیشه بریزید تا هنگامی که اندازه یک بند انگشت روی آن خالی بماند. کمی نمک بر روی سیرها بریزید و سرکه خرما را به اندازه ای که روی مواد با سرکه کاملا پوشیده شود اضافه کنید.

چون قصد دارید که سیر ترشی فوری درست کنیم لازم است که مرحله رسیدن سیرها را جلو بیندازید.

برای این کار باید درب شیشه را محکم ببندید. شیشه سیر ترشی را به صورت وارونه درون قابلمه ای قرار دهید که به راحتی درون آن قرار بگیرد. درون قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذاریم تا آب آن به جوش بیاید.

اجازه بدهید که شیشه سیر ترشی درون قابلمه به مدت 10 دقیقه داخل آب جوش بماند و سپس شعله را خاموش کنید و تا زمان سرد شدن آب، ظرف شیشه ای را بیرون نیاورید.

سیر ترشی فوری شمالی شما آماده است.

بعد از خنک شدن آب، شیشه سیر ترشی را بیرون بیاورید و در جای خشک و خنک، به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا آماده شود.

عکس طرز تهیه سیر ترشی

توجه داشته باشید که هر چقدر سیر ترشی شما بیشتر بماند بافت نرمتری پیدا می کند.

طرز تهیه سیر ترشی فوری با سرکه جوشیده

مواد لازم

  • سرکه بالزامیک
  • سرکه خرما
  • نبات
  • سس سویا

 مراحل تهیه سیر ترشی با سرکه جوشیده

سرکه خرما و سرکه بالزامیک را داخل قابلمه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید و اجازه بدهید که به جوش بیاید. اگر سرکه خرما ندارید می توانید از چند قطعه نبات استفاده کنید.

سیرهای حبه شده را اضافه کنید و حدود 15 دقیقه داخل سرکه ها بجوشانید.

زیر اجاق را خاموش کنید. دو الی سه قاشق سس سویا و مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا سیرها خنک بشوند.

وقتی سیرها سرد شدند درون ظرف شیشه ای خشک بریزید.

سرکه ها و سایر مواد درون قابلمه را داخل شیشه بریزید. دقت کنید که سطح سرکه باید بالاتر از سطح سیرها باشد. بنابراین اگر سرکه کم بود به نسبت مساوی سرکه بالزامیک و سرکه خرما به ظرف شیشه ای اضافه کنید.

عکس طرز تهیه سیر ترشی فوری

درب ظرف را محکم ببندید و 40 روز صبر کنید تا سیر ترشی فوری شمالی شما آماده شود. با این روش سرکه هفت ساله شما ظرف 40 روز آماده خواهد شد.

نکات مهم در تهیه سیر ترشی شمالی فوری

  • اگر می خواهید سیر ترشی شما بافت نرمی داشته باشد باید نمک بیشتری بریزید و اگر دنبال سیر ترشی ترد شمالی هستید از مقدار نمک کمتری استفاده کنید.
  • برای تهیه سیر ترشی فوری حتما از سیر تازه استفاده کنید.
5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *