علت پف نکردن کیک خانگی چیست؟

عکس علت پف نکردن کیک

علت پف نکردن کیک  می تواند مربوط به آرد، تخم مرغ و یا سایر مواد اولیه کیک باشد یا اشتباه در یکی از مراحل تهیه، در پف نکردن کیک تاثیر داشته است.

عکس علت پف نکردن کیک

بساز و بفروش (B&B) | بدان – اگر یک نظرسنجی درباره کارهای مورد علاقه خانم های خانه دار انجام شود قطعا یکی از این کارها درست کردن کیک در منزل است. هنری که گاهی حاصل آن با آن چیزی که انتظارش را دارند متفاوت است. یکی از اصلی ترین مشکلات خانم ها در تهیه کیک خانگی این است که کیک آنها مثل کیک های بازاری پف نمی کند و حالت خمیری دارد و روی هم می چسبد. علت پف نکردن کیک گاهی اوقات به یک مشکل ساده و پیش پا افتاده بر می گردد و ما در این مطلب سعی داریم تا این مشکل را از همه جوانب بررسی کنیم. با ما باشید تا یک بار برای همیشه این مشکل به صورت اصولی برطرف کنیم.

علت پف نکردن کیک

برای این که به علت پف نکردن کیک در منزل پی ببریم لازم است که تمام اجزای کیک را از مواد اولیه گرفته تا مراحل تهیه کیک به صورت جداگانه بررسی کنیم. اصلی ترین مواد تشکیل دهنده کیک عبارتند از:

  • آرد
  • تخم مرغ
  • بکینگ پودر
  • فر
  • هم زدن خمیر
  • ریختن خمیر در قالب

1- آرد

مهمترین و اصلی ترین ماده اولیه در تهیه کیک، آرد است و به احتمال زیاد اصلی ترین علت پف نکردن کیک شما هم به آن مربوط می شود.

عکس آرد تهیه کیک

برای اینکه کیک شما اسفنجی و پف کرده بشود لازم است که آرد را حداقل 3 بار قبل از استفاده الک کنید. البته بهتر است قبل از الک کردن مقداری بیکینگ پودر یا جوش شیرین طبق همان مقدار ذکر شده در دستورالعمل با آرد مخلوط و بعد الک کنید.

عکس الک کردن آرد برای پف کردن کیک

2- تخم مرغ

در مورد تخم مرغ باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • تخم مرغ را نیم ساعت قبل از استفاده بیرون از یخچال قرار دهید تا دمای آن به دمای محیط برسد.
  • برای پختن کیک لازم است که زرده و سفیده تخم مرغ باید از هم جدا باشد به طوری که حتی یک قطره از زرده هم همراه با سفیده نباشد.

عکس جدا کردن زرده از سفیده

  • بعد از جدا کردن زرده و سفیده، سفیده را در یک ظرف غیرفلزی با حدود یک سوم از شکر مورد نیازتان آنقدر هم بزنید که پف کند و حالت خامه ای پیدا کند و اگر ظرف را کج کردید بیرون نریزد. البته یادتان باشد اگر سفیده را بیش از حد هم بزنید کیک یا شیرینی شما خشک خواهد شد.
  • وسیله ای که برای زدن سفیده تخم مرغ استفاده می کنید باید تمیز و بدون هرگونه چربی باشد.
  • بعد از زدن سفیده تخم مرغ باید آن را با یک قاشق غیرفلزی به مواد کیک اضافه کنید.
  • در مورد زرده تخم مرغ هم باید آن را با مقداری شکر در حدود 2 الی 3 دقیقه بزنید تا رنگ زرد آن مایل به سفید بشود.

به این ترتیب می بینید که مرحله آماده کردن تخم مرغ در تهیه کیک چقدر ریزه کاری دارد و توجه نکردن به هریک از آنها می تواند علت پف نکردن کیک شما باشد.

3- فر

فر را باید 15 دقیقه قبل از قرار دادن کیک در داخل آن روشن کنید تا به اندازه کافی داغ شود.

البته نکته ای که باید به شما عرض کنیم این است که در حین پخت کیک به هیچ عنوان نباید درب فر را باز کنید وگرنه پف کیک شما خواهد خوابید.

 

عکس علت پف نکردن کیک در فر

تنها زمانی که بوی کیک را استشمام کردید مجاز هستید تا درب فر را باز کنید. البته این بوی کیک را بعد از گذشتن حدود دو سوم زمان پخت استشمام خواهید کرد و با یک خلال چوبی می توانید پخته بودن کیک را بررسی کنید. (به این صورت که اگر خلال را در کیک فرو کردید و چیزی به خلال نچسبید کیک شما پخته و آماده خارج کردن است)

دقت داشته باشید که اگر فر بیش از اندازه داغ باشد وسط کیک شما نپخته می ماند و بیرون آن می سوزد و اگر دمای فر کم باشد کیک پف می کند ولی کم کم پف خود را از دست داده و سفت می شود.

4- بیکینگ پودر

با این که مقدار مصرف بکینگ پودر در تهیه کیک کم است اما با همین مقدار کم می تواند علت پف نکردن کیک باشد. مقدار بیکینگ پودر مورد استفاده باید به اندازه باشد؛ یعنی نه کم باشد و نه زیاد. به طور معمول به ازای هر پیمانه آرد حدود یک قاشق مرباخوری سرخالی بیکینگ پودر لازم است.

عکس بیکینگ پودر

همچنین اگر بیکینگ پودر کهنه و خراب باشد کیک پف نمی کند. بیکینگ پودر را در جای خنک مثل یخچال و در ظرف سربسته قرار دهید تا برای مدت طولانی تری سالم بماند.

5- جهت هم زدن

جهت همزدن فقط مختص سفیده و زرده کیک نیست بلکه جهت هم زدن در تمامی مراحل کیک باید رعایت شود یعنی یک جهت را انتخاب کنید مثلا جهت عقربه ساعت یا خلاف آن و همه مواد کیک را تا آخر در همان جهت هم بزنید.

عکس هم زدن خمیر کیک

یک نکته که لازم است در زمان هم زدن به آن دقت داشته باشید این است که اگر مواد اولیه کیک را کم هم بزنید یا در زمانی که ترکیب مواد آماده است زیاد هم بزنید کیک شما به اندازه کافی پف نمی کند.

6- ریختن صحیح خمیر کیک داخل قالب

آخرین موردی که درباره علت پف نکردن کیک باید به آن بپردازیم طریقه ریختن خمیر کیک در قالب است. مرحله ای که شاید از نظر خیلی از افراد نکته مهمی نباشد ولی دقت نکردن در همین مرحله می تواند تمام زحمات شما را به هدر بدهد.

طریقه صحیح ریختن خمیر کیک در قالب به این صورت است که مایه کیک را باید از یک نقطه قالب به صورت یکنواخت در همه جای قالب بریزید تا کیک شما بعد از پخت گنبدی شکل شود و پف کند.

در حالی که اگر تمامی خمیر را در یک نقطه بریزید و بعد آن را به وسیله قاشق در قالب پهن کنید تراکم و هوای موجود در مایه در یک نقطه زیاد می شود و این تراکم هوای موجود در یک نقطه از مایه باعث می شود که کیک شما پف نکند.

نکات طلایی درباره علت پف نکردن کیک

علاوه بر موارد بالا که اصلی ترین علت پف نکردن کیک هستند می توان به موارد دیگری هم اشاره کرد که ممکن است در پف نکردن کیک دخالت داشته باشند:

عکس کیک شکلاتی پف کرده

  • اندازه قالبی که انتخاب می کنید باید متناسب با مقدار خمیر کیک شما باشد و تنها یک سوم قالب به وسیله خمیر پر شود.
  • زمان مناسب بین تهیه مواد اولیه کیک تا قرار دادن خمیر کیک در فر باید بین 30 تا 45 دقیقه باشد. اگر همای محیط سرد باشد و این مدت زمان بیش از اندازه طول بکشد کیک شما رطوبت خودش را از دست می دهد و پف نمی کند.
  • مواد را طبق دستور پخت و به همان ترتیب با هم ترکیب کنید.
  • روغن یا کره مورد استفاده نباید خیلی سرد یا خیلی داغ باشد.
  • مقدار مایعاتی که استفاده می کنید باید به اندازه باشد. غلظت خمیر کیک تاثیر بسیار زیادی در پف کردن کیک دارد.
  • اگر در دستور پخت کیک شما از ماست استفاده شده است بکینگ پودر را نباید به آرد اضافه کنید بلکه باید آن را به ماست اضافه کنید و آنها را با هم مخلوط کنید تا ماست کف کند.
  • میزان شکر مورد استفاده باید به همان اندازه توصیه شده باشد.
  • قالب کیک را در هنگام پخت تکان ندهید.
  • به نوع کیکی که قصد پختن آن را دارید دقت کنید شما باید از کیک پفدار انتظار پف کردن داشته باشید ولی اگر کیک شما از نوع مرطوب باشد قاعدتا پف نمی کند.

ما علت پف نکردن کیک را از همه جوانب بررسی کردیم تا شما بتوانید به راحتی بر این مشکل غلبه کنید. اگر سوال یا نظری درباره این موضوع دارید یا در تجربه های کیک پزی خودتان به علت های دیگری برخورد کرده اید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین اگر به هنر کیک پزی علاقمند هستید خواندن مقاله های زیر را به شما توصیه می کنیم:

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (1 نظر)

1 دیدگاه برای “علت پف نکردن کیک خانگی چیست؟

  1. ناشناس گفته:

    سلام :توراخدااگه کسی ازتوسترSAYCO استفاده می کندبگویدکه چراکیک پف نمی کنه .چون هرروشی راکه بگید امتحان کردم ولی جوای نمده.ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *