آشنایی با وسایل روبان دوزی و قیمت آن ها

عکس وسایل روبان دوزی

روبان دوزی – وسایل روبان دوزی در همه فروشگاه های خرازی پیدا می شود. دقت کنید که وسایل روبان دوزی مرغوب بخرید تا هنگام روبان دوزی شما را اذیت نکند.

بسازوبفروش | بدوز – اگر به دنبال یک هنر ساده، کاربردی و زیبا می گردید که به کمک آن بتوانید زندگی خودتان و دیگران را زیباتر کنید توصیه ما به شما آموزش هنر روبان دوزی است. روبان دوزی با ساده ترین وسایل و کمی ذوق و قریحه می تواند جلوه جذاب تری به لباس های شما بدهد.

اولین کار برای یادگیری هنر روبان دوزی آشنایی با وسایل و لوازم مورد نیاز آن است. خانم حمیده ترک لادانی یکی از هنرمندانی که در این زمینه تخصص بالایی دارند در این مقاله به طور مفصل شما را با وسایل روبان دوزی آشنا می کنند.

وسایل روبان دوزی  چیست؟

روبان

عکس روبان

همانطور که از اسم هنر روبان دوزی (embroidery) مشخص است اصل کار شما با روبان است. روبان (ribbon) را می توانید در اندازه ها، جنس ها و رنگ های بسیار متفاوت در بازار تهیه کنید و کمتر فروشگاه خرازی وجود دارد که این نوار جادویی را نداشته باشد. شما باید با توجه به طرحی که در نظر دارید نوع روبان خودتان را انتخاب کنید. مثلا روبان های پهن و آهاردار برای گل های درشت استفاده می شوند و اغلب به جای داخل پارچه روی کار دوخته می شوند ولی روبان های باریک بدون آهار کاربردهای دیگری دارند که کم کم با آن ها آشنا می شوید. و یا این که اگر طرح انتخابی شما براق است باید از ربان های ساتن و اگر طرحتان مات است از روبان های جنس حریر استفاده کنید.

در هر حال باید این نکته را در نظر داشته باشید که روبان شما باید رنگش ثابت باشد که بعد از کار روی پارچه و شستن آن نه پارچه را نابود کند و نه خودش از رنگ و رو برود.

برای این که بفهمید روبان شما رنگش ثابت است یا نه قسمتی از آن را خیس کنید و با کمی فشار روی پارچه سفید بکشید اگر پارچه شما رنگی شد باید قید آن روبان را بزنید. حتی برای اطمینان بیشتر می توانید روبان خیس را روی پارچه سفید اتو کنیدتا خیالتان از هر بابت راحت شود.

یک روش برای ثابت کردن رنگ روبان این است که:

یک قاشق مرباخوری سرکه را با یک قاشق غذاخوری نمک در یک لیتر آب حل کنید و روبان خودتان را به مدت 20 دقیقه در آن قرار بدهید. بعد آن را آبکشی کنید و بگذارید تا خشک شود.

پارچه روبان دوزی

عکس پارچه کتان برای روبان دوزی

روبان دوزی هنر پارچه و روبان و نخ است. پس همانقدر که حواستان به انتخاب روبان است باید به نوع پارچه انتخابی هم باشد. پارچه ای برای روبان دوزی مناسب است که بافت درشتی داشته باشد تا سوزن روبان دوزی به راحتی از آن عبور کند. پارچه هایی از جمله کتان، پارچه های حوله ای، ساتن، مخمل و…

اینجا هم دقت داشته باشید که رنگ پارچه تان باید ثابت باشد.

نخ روبان دوزی

عکس نخ روبان دوزی

بهترین نخ برای روبان دوزی نخ گلدوزی (دمسه) و نخ مخصوص دوخت برزیلی است. حتی می توانید از نخ های عمامه گلابتون و دیسکو هم استفاده کنید. در مورد نخ هم دقت کنید که رنگ ثابتی داشته باشد. کلا هر چیزی انتخاب می کند نوع رنگ ثابتش را انتخاب کنید!

سوزن روبان دوزی

عکس سوزن روبان دوزی

سر سوزن های روبان دوزی به شکل نیزه هستند. سر این سوزن ها بسیار تیز است و همین مساله کمک می کند تا پارچه کشیده یا جمع نشود. نکته دیگر این که از سوراخ این سوزن ها باید روبان رد شود پس باید سوراخ های بزرگی داشته باشند و بر اساس سایز همین سوراخ است که شماره گذاری می شود.

کارگاه روبان دوزی

عکس کارگاه روبان دوزی

کارگاه (hoop) وسیله ای دایره ای یا بیضوی شکل برای نگه داشتن پارچه است. کارگاه ها در دو جنس چوبی و پلاستیکی در بازار موجود است که هر کسی ممکن است با یکی از این جنس ها راحت تر بتواند کار کند. اگر توی بازار بگردید می توانید کارگاه های پایه دار هم پیدا کنید که از جمله وسایل روبان دوزی است که برای کارهای ظریف استفاده می شود و بیشتر افراد حرفه ای با آن کار می کنند.

قیچی روبان دوزی

عکس قیچی روبان دوزی

درست است که در هر خانه ای قیچی پیدا می شود ولی یادتان باشد انتخاب یک قیچی کوچک و تیز برای بریدن روبان و نخ می تواند به ظرافت کار شما کمک بسیاری بکند.

قلاب (hook) روبان دوزی

عکس قلاب روبان دوزی

بعضی وقت ها هست که روبان انتخابی شما ضخیم است و نمی توانید آن را به هیچ صراطی از پارچه عبور دهید. این وسیله روبان دوزی به شما کمک می کند تا از عهده این کار بر بیایید.

شمع یا فندک

در خلال کار بعضی وقت ها لازم می شود که سر روبان ها را بسوزانید تا هوس ریش ریش شدن نکنند. بهترین وسیله برای این کار فندک است.

چسب

برای کارهای روبان دوزی بهترین چسب، چسب حرارتی یا مایع است. با هر کدام که راحت تر هستید آن را برای کارتان انتخاب کنید.

قیمت وسایل روبان دوزی

قیمت وسایل روبان دوزی با توجه به تنوع زیادی که این وسایل دارد بسیار متغیر است. مثلا روبانی که انتخاب می کنید بسته به جنس و عرض آن قیمت های متفاوتی خواهد داشت. امیدواریم خیلی زود بتوانیم در سایت بسازوبفروش امکان خرید آنلاین این وسایل را برای شما فراهم بیاوریم ولی فعلا این حدود قیمت را در نظر داشته باشید:

  • روبان ساتنی هر متر حدود 300 الی 3500 تومان
  • روبان حریر هر متر حدود 1500 تا 3500 تومان
  • نخ عمامه از 2500 تا 3500 تومان
  • نخ دمسه از 2 تا 15 هزار تومان
  • کارگاه از 2000 تا 50  هزار تومان
  • پایه کارگاه حدود 300 الی 400 هزار تومان
  • قیچی از 5 تا 50 هزار تومان
  • سوزن از 2 تا 7 هزار تومان

وسایل روبان دوزی را از کجا تهیه کنیم؟

در هر شهری مراکزی برای تهیه وسایل روبان دوزی وجود دارند. مراکزی که پر است از مغازه های این کاره! مثلا در اصفهان می توانید به این آدرس ها سر بزنید:

  • فروشگاه گل قشنگ واقع در سه راه سیمین
  • تزئینات ابریشم واقع در خیابان محتشم کاشانی
  • مغازه فادیا واقع در میدان نقش جهان

اگر سوال یا نظری درباره این مطلب دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

در ادامه با آموزش گره فرانسوی با نخ دمسه و روبان وارد اولین مرحله از آموزش روبان دوزی می شویم.

اگر شما هم در شهر خودتان مرکز معتبری برای تهیه وسایل روبان دوزی می شناسید در اختیار ما بگذارید تا مقاله مان کامل تر از این بشود.

3/5 (8 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *