آشنایی با وسایل گلدوزی

عکس وسایل گلدوزی

گلدوزی – وسایل گلدوزی (embroidery supplies) عبارتند از کارگاه، نخ، پارچه، سوزن، قیچی و لایی. وسایل گلدوزی دارای انواع مختلفی هستند.

بساز و بفروش | گلدوزی کن – اگر دوست دارید که هنر گلدوزی را یاد بگیرید و به دنبال یک آموزش اساسی هستید تا گلدوزی را از پایه و به عبارتی از صفر تا صد گلدوزی به شما یاد بدهد با بساز و بفروش همراه باشید تا استارت این کار را بزنید. در اولین گام در این مقاله قصد داریم تا شما را با وسایل گلدوزی و انواع آن ها آشنا کنیم. اگر یادتان باشد پیش از این شما را با وسایل روبان دوزی آشنا کرده بودیم که شباهت های زیادی با وسایل گلدوزی دارد.

وسایل گلدوزی

کارگاه گلدوزی (hoop)

عکس کارگاه گلدوزی

کارگاه های گلدوزی از جمله وسایل گلدوزی است که در دو جنس چوبی و پلاستیکی در بازار موجود است. از نظر شکل هم کارگاه ها می تواند دایره ای یا مستطیلی شکل باشد. به هر حال بهترین نوع آن، کارگاه چوبی است. با چفت شدن دو حلقه کارگاه، پارچه به خوبی صاف و کشیده نگه داشته می شود و نگه داشتن پارچه حین گلدوزی را راحت تر می کند.

نخ (thread)

عکس نخ گلدوزی

انواع نخ های مورد استفاده به عنوان وسایل گلدوزی عبارتند از:

  • نخ های فانتزی
  • نخ های رویی و زیری: که هر دو باید دارای یک نمره و یک رنگ باشند.
  • نخ لطیف: که برای گلدوزی روی پارچه های دارای بافت ریز به کار می رود. این نخ ها از 6 رشته تشکیل شده اند که امکان جدا کردن هر یک از این 6 رشته هم وجود دارد.
  • نخ معمولی: این نخ از جنس پنبه براق است و در دوخت های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. در نخ های معمولی برخلاف نخ های لطیف نمی توان رشته های تشکیل دهنده آن را از هم جدا کرد.
  • نخ ابریشمی: این نخ ها به شکل براق هستند و برای گلدوزی بر روی پارچه های ظریف و نازک استفاده می شود.
  • نخ نامرئی: از این نخ در موارد ضروری استفاده می شود و باید در نظر داشته باشید که کار کردن دائم با نخ نامرئی عمر چرخ خیاطی شما را کم می کند.

پارچه (fabric)

پارچه ای که برای گلدوزی استفاده می شود می تواند جنس های متفاوتی داشته باشد. به طور معمول پارچه های دارای بافت ساده برای گلدوزی استفاده می شود اما می توان در کارهای خاص از پارچه های دارای الیاف مصنوعی یا مخمل استفاده کرد. برای گلدوزی روی رومیزی می توانید از پارچه های پمی یا کتانی دارای بافت لطیف و ریز استفاده کنید و برای روتختی، پرده و کوسن از پارچه های گاندی و کتانی کمک بگیرید.

لایی

عکس لایی پارچه

لایی های موجود در بازار به شکل های زیر یافت می شود و به عنوان یکی از وسایل گلدوزی به حساب می آید:

  • لایی ارگانز
  • لایی چسب
  • لایی چسب پارچه ای
  • رانفیکس
  • لایی چسب کاغذی

سوزن گلدوزی (needle)

عکس انواع سوزن گلدوزی

سوزن هایی که در گلدوزی استفاده می شود هم انواع متفاوتی دارد که هر کدام برای هدف خاصی به کار می رود. بعضی از این سوزن ها از این قرارند:

  • سوزن سر سوخته یا سر سیاه: در پارچه های کشباف و پارچه هایی که در ساختار آن ها کش وجود دارد به خاطر این که طول و عرض پارچه حین کار خاصیت ارتجاعی دارد از این نوع سوزن استفاده می کنند.
  • سوزن ژوردوزی: برای گلدوزی روی پارچه های کتان و اورگانز که بافت لطیفی دارد از سوزن ژوردوزی استفاده می شود. این سوزن نوک منحنی و گردی دارد و برای زیگزاگ و طرح دوزی به کار می رود.
  • سوزن دوقلو: برای گلدوزی روی پارچه های نخی از سوزن دوقلو استفاده می شود.
  • سوزن سه گوش: سوزن سه گوش سوزنی نوک تیز است که برای گلدوزی روی پارچه های جیر و چرم به کار می رود و به راحتی در این پارچه ها فرو می رود.

سوزن های معمولی گلدوزی در اندازه های مختلفی وجود دارند که هر چه شماره سوزن کوچکتر بشود اندازه آن بزرگتر خواهد شد. توصیه می کنیم همیشه اندازه سوزن تان را کمی بزرگتر از سایز نخ تان انتخاب کنید.

قیچی (scissors)

عکس قیچی خیاطی

ویژگی مشترک قیچی هایی که در زمره وسایل گلدوزی مورد استفاده قرار می گیرند داشتن تیغه تیز آن هاست که خاصیت ضدزنگ دارد. قیچی های گلدوزی عبارتند از:

قیچی متوسط: که برای برش پارچه استفاده می شود.

قیچی نوک تیز: برای چیدن سر نخ در گلدوزی به کار می رود.

قیچی سرکج: زمانی که قصد دالبر کردن پارچه را دارید قیچی سرکج بهترین گزینه است.

قیچی معمولی یا نخ چین: از این قیچی برای نخ های دوخت در گلدوزی استفاده می شود.

قیچی دالبر: یکی از انواع قیچی هایی که برای گلدوزی ضروری است قیچی دالبر است. با استفاده از این قیچی می توانید پارچه را به صورت زیگزاگی بچینید تا لبه های آن از ریش ریش شدن حفظ شود.

کاربن

از کاربن برای انتقال طرح بر روی پارچه استفاده می کنند. به جای کاربن می توانید از مداد خیاطی، ماژیک یا انواع خودکارها مثل خودکار ژله ای استفاده کنید که البته باید جوهر محو شونده داشته باشد.

عکس مداد خیاطی

فیلم آشنایی با وسایل گلدوزی

در ویدئوی زیر انواع وسایل گلدوزی با دست به شما آموزش داده شده است:

 

امیدواریم که اولین گام آموزش گلدوزی را محکم بردارید و همچنان با ما باشید تا در مقاله های بعدی گام به گام جلو برویم و در کنار هم گلدوزی را یاد بگیریم.

هر سوال یا نظری دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سایت بساز و بفروش حامی مشاغل خانگی و هنرهای دستی است و شما می توانید در سایت بساز و بفروش بدون هیچ هزینه ای فروشگاه اختصاصی داشته باشید و محصولات دست ساز هنری تان را در نمایشگاهی به وسعت ایران به فروش برسانید.

3.3/5 (4 نظر)

3 دیدگاه برای “آشنایی با وسایل گلدوزی

  1. شخصی گفته:

    سلام لطفا فیلم اموزش وسایل های گلدوزی هم بزارین اما فارسی صحبت کنه شاید بعضی ها مثل من انگیلیسی یاد نداشته باشن این فیلمی که شما فرستادی انگیلیسی صحبت میکنه
    ممنون 🖐🖐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *