آموزش جلد کردن دفتر با پارچه

عکس جلد کردن دفتر با پارچه

جلد کردن دفتر با پارچه یک روش ابتکاری است تا جلد دفترهای شما شیک و خاص بشود. برای جلد کردن دفتر با پارچه از تکه های پارچه استفاده کنید.

عکس جلد کردن دفتر با پارچه

بساز و بفروش (B&B) | بدوز – جلد کردن دفتر با پارچه یکی از بهترین روش هایی است که می توانید به کمک آن جلد دفترهای خودتان را خاص و زیبا کنید. جلد دفتر با پارچه علاوه بر طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی که دارد ماندگاری بیشتری نسبت به جلدهای پلاستیکی و کاغذی خواهد داشت. پیش از این تزیین جلد دفتر با نمد را به شما آموزش داده بودیم و این بار به درخواست شما می خواهیم با استفاده از پارچه جلد کردن دفتر را یاد بگیریم.

وسایل لازم برای جلد کردن دفتر با پارچه

  • پارچه در طرح های متنوع
  • لایی چسب
  • دفتر
  • کاتر یا قیچی
  • سوزن و نخ
  • چرخ خیاطی
  • اتو

عکس پارچه و کاتر

آموزش جلد کردن دفتر با پارچه

برش پارچه

سایز پارچه ای که در این مرحله باید بریده شود به سایز دفتر شما بستگی دارد. مثلا برای یک دفتر با ابعاد 27 در 20 سانتیمتر شما نیاز به 2 تکه پارچه به ابعاد 28 در 43 سانتیمتر دارید. این دو تکه پارچه، پوشش داخلی و خارجی جلد دفتر شما را بوجود می آورند.

عکس برش پارچه

برای دو جیب داخلی جلد دفتر باید 2 تکه پارچه به ابعاد 28 در 20 سانتیمتر دارید.

اگر تصمیم گرفتید که از لایی چسب هم برای استحکام بیشتر جلد دفتر استفاده کنید باید چهار تکه لایی چسب تهیه کنید و ابعاد آن حدود 1 سانتیمتر از 4 تکه پارچه بالایی کوچکتر باشد؛ یعنی 2 تکه لایی چسب به ابعاد 27 در 42 و 2 تکه پارچه به ابعاد 27 در 19 سانتیمتر.

ساخت جیب های داخلی جلد دفتر

یکی از تکه پارچه هایی را که برای جیب داخلی جلد بریده اید بردارید (28 در 20 سانتیمتر) و آن را از وسط عرض پارچه تا کنید. این قسمت تا شده محلی است که جلد دفتر در آن قرار می گیرد.

تزیین جیب های داخلی

شکل مورد نظرتان را انتخاب کنید. ما در این آموزش از حرف S به عنوان شکل مورد نظر استفاده کرده ایم. شما می توانید آن حروف مختلف را با فونت دلخواه و اندازه مطلوب به کمک برنامه word انتخاب کرده و روی کاغذ پرینت کنید.

وقتی که شکل مورد نظرتان را پرینت گرفتید دور آن را برش دهید.

عکس الگوی پارچه ای

الگو را روی تکه پارچه طرحداری که به طور کامل الگو را در خودش جای بدهد قرار دهید.

شما به تکه ای از لایی چسب به اندازه پارچه طرحدار نیاز دارید که باید در پشت پارچه قرار بگیرد و بعدا اتو شود.

عکس پارچه و لایی چسب

الگو را به کمک سنجاق ته گرد به پارچه فیکس کنید و دور آن را بچینید.

کاغذ مومی پشت لایی چسب را جدا کنید و آن را در محل مورد نظری که بر روی جیب پارچه ای در نظر گرفته اید قرار دهید. حالا باید الگو را روی پارچه اتو کنید. به این ترتیب لایی چسب ذوب شده و الگو را روی پارچه اصلی فیکس می کند.

عکس اتو کردن لایی چسب

در آخرین مرحله دور تا دور الگو را با کوک های ساده به پارچه اصلی بدوزید. به این ترتیب عمر و ماندگاری الگوی شما بر روی جلد دفتر بیشتر خواهد شد.

عکس دوختن الگوی حرف پارچه ای

ساخت جیب خارجی جلد

در این مرحله از جلد کردن دفتر با پارچه می خواهیم برای جلد دفتر یک جیب خارجی درست کنیم. این جلد کمک می کند تا چیزهایی مثل خودکار را داخل آن قرار بدهیم. این مدل جیب را می توانید به شکل های مختلفی طراحی کرده و روی کار پیاده کنید. ما روش زیر را پیشنهاد می کنیم:

دو تکه پارچه به ابعاد 13 در 15 سانتیمتر با طرح دلخواهتان تهیه کنید. دو تکه پارچه را به صورت پشت به پشت روی هم قرار داده و سه لبه آنها را به هم بدوزید (یکی از لبه های با طول 13 سانتیمتر را ندوخته باقی بگذارید).

اضافات گوشه های کار را بچینید و جیب دوخته شده را برگردانید.

حدود 1 سانتیمتر از لبه دوخته نشده را تو کرده و آن را اتو کنید. سپس لبه خم شده را با سوزن و نخ به روش دندون موشی بدوزید تا جیب جلد دفتر حاشیه دارد شود.

وقتی که جیب آماده شد آن را بر روی پارچه اصلی قرار دهید و دورتادور آن را به پارچه اصلی بدوزید.

عکس دوختن جیب پارچه ای

تزیین روی جلد دفتر

شما می توانید الگوهای متفاوتی را برای تزیین جلد دفتر استفاده کنید. مثلا ما در این آموزش از طرح کفش کتانی استفاده کرده ایم. شما هم طرح مورد نظرتان را در گوگل جستجو کرده و بعد از پرینت گرفتن اجزای الگو را دور بری کنید.

عکس الگوی کفش

حالا باید مشابه مرحله قبل قطعات مختلف الگو را بر روی پارچه ای که از نظر رنگ به آن قسمت از الگو بیاید جدا کنید. در این مرحله باید مشابه مرحله قبل از لایی چسب استفاده کنید.

عکس جلد دفتر پارچه ای

سر هم کردن جلد دفتر پارچه ای

در این مرحله از آموزش جلد کردن دفتر با پارچه باید قطعات پارچه اصلی جلد را به هم بدوزید.

ابتدا تکه پارچه به ابعاد 43 در 28 سانتیمتر را بر روی میز قرار دهید به طوری که روی پارچه به سمت بالا قرار بگیرد.

دو تا جیب داخلی را در دو انتهای آستر قرار دهید. قسمت تا شده هر یک از جیب ها را به سمت داخل جلد و دو لبه ای که روی هم قرار گرفته را بر روی لبه آستر بگذارید.

پارچه دیگری را که ابعاد 43 در 27 سانتیمتر داشت و الگوهای دوخته شده و جیب مخصوص نگهداری خودکار را روی آن کار کرده بودید بر روی آستری و جیب ها قرار دهید به طوری که روی پارچه به سمت پایین قرار بگیرد.

عکس دوختن جلد دفتر با پارچه

مطمئن شوید که همه لبه ها دقیقا بر روی هم قرار گرفته و آنها را با سنجاق فیکس کنید.

دورتادور لبه ها را با چرخ خیاطی بدوزید. به اندازه 10 سانتیمتر از پایین لبه ها (در بین جیب های کناری) را به صورت ندوخته باقی بگذارید تا بتوانید جلد دوخته شده را پشت و رو کنید.

عکس فیکس کردن لبه های پارچه روی هم

بعد از دوختن دورتادور جلد پارچه ای اضافه هایی که در گوشه ها قرار دارد را بچینید که بعد از پشت و رو کردن پارچه حالت بهتری داشته باشند.

عکس دوختن دور پارچه

پارچه را به آرامی پشت و رو کنید.

بعد از پشت و رو کردن پارچه می توانید گوشه های جلد دفتر را به کمک یک مداد کاملا حالت بدهید.

شکاف 10 سانتیمتری را که به صورت ندوخته باقی گذاشته بودید بدوزید.

عکس درز گرفتن پارچه

جلد دفتر پارچه ای شما آماده است. دفتر را در جلد خودش قرار بدهید.

عکس جلد کردن دفتر با پارچه رنگی

امیدواریم که این آموزش مورد پسند شما قرار گرفته باشد. اگر سوال یا نظری درباره جلد کردن دفتر با پارچه داشتید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.]

5/5 (2 نظر)

1 دیدگاه برای “آموزش جلد کردن دفتر با پارچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *