آموزش جواهر دوزی مبتدی – آشنایی با وسایل جواهر دوزی

عکس آموزش جواهر دوزی مبتدی

آموزش جواهر دوزی مبتدی را با معرفی وسایل لازم برای جواهر دوزی آغاز می کنیم. با آموزش جواهر دوزی می توانید به راحتی کسب درآمد کنید.

عکس آموزش جواهر دوزی مبتدی

بساز و بفروش (B&B) | یاد بگیر – هنر جواهر دوزی یکی از رشته های هنری زیبا و پرطرفدار است که برخلاف اسم پر طمطراقی که دارد چندان هم هزینه بردار و سخت نیست و شما می توانید به راحتی آن را یاد بگیرید. اولین گام در آموزش هر هنری آشنایی با وسایل لازم برای آن کار است. مثلا برای گلدوزی آشنایی با وسایل گلدوزی و برای روبان دوزی آشنایی با وسایل روبان دوزی ضروری است. برای آموزش جواهر دوزی مبتدی هم ابتدا باید با وسایل لازم برای جواهر دوزی آشنا شوید. کاری که ما در این مطلب قرار است برای شما انجام بدهید و وسایل مورد نیاز این هنر زیبا را به شما معرفی کنیم.

جواهر دوزی چیست؟

جواهر دوزی به هنر دوختن مهره های تزیینی به پارچه، چرم، نمد و… گفته می شود. برای جواهردوزی به ابزار پیچیده ای نیاز ندارید و همان ابزار معمولی دوخت مهره با دست می تواند کارآیی کافی داشته باشد.

عکس آموزش جواهر دوزی مبتدی

آشنایی با وسایل آموزش جواهر دوزی

وسایل لازم برای جواهر دوزی عبارتند از:

  • پارچه اصلی
  • لایی
  • پارچه پشتی
  • نخ
  • سوزن
  • مهره های تزیینی

پارچه جواهر دوزی

در آموزش جواهر دوزی شما باید مهره ها را به صورت یکی یکی روی پارچه بدوزید و با توجه به این که مهره های تزیینی تنوع بسیار زیادی دارند شما باید بدانید که کدامیک از آنها برای کاری که دارید انجام می دهید مناسبتر است. به هر ترتیب شما برای جواهر دوزی نیاز به یک پارچه مناسب دارید تا طرح جواهر دوزی را بر روی آن پیاده کنید. این پارچه می تواند جنس های مختلفی داشته باشد و در فروشگاه های خرازی موجود است.

عکس پارچه جواهر دوزی

لایی جواهر دوزی

برای این که کار جواهر دوزی شما قوام بیشتری داشته باشد می توانید از یک لایی در زیر مهره ها استفاده کنید. این بایی قطعه ای با جنس پلاستیک یا برنج است و شما می توانید آن را حتی از بطری های پلاستیکی شیر درست کنید. شما باید در کارهای مختلف از لایی های مختلفی استفاده کنید تا دستتان بیاید که کدامیک برای شما کاربرد بهتری دارد.

عکس صفحه برنجی

پارچه پشتی

به طور کلی در جواهر دوزی سطح رویی را پارچه اصلی تشکیل می دهد، در زیر آن لایی را داریم و در آخرین لایه یک پارچه به عنوان محافظ پشت جواهر دوزی به کار می رود. کار پارچه پشتی فقط پوشاندن کوک ها و نگه داشتن لایی نیست بلکه به راحت بودن لباس جواهر دوزی شده برای پوشین هم کمک می کند.

عکس پارچه پشتی جواهر دوزی

بهترین جنس برای پشت جواهر دوزی، پارچه یا چرم جیر است حتی بعضی از متخصصین این رشته چرم طبیعی را برای پشت کار جواهر دوزی استفاده می کنند.

نخ جواهر دوزی

نخ جواهر دوزی همان نخی است که به کمک آن مهره های تزیینی را به یکدیگر می دوزید. دو نوع نخ برای جواهر دوزی به کار می رود:

عکس نخ نایلونی

  • نخ نایلون

نخ نایلون یک نخ نرم و قوی است و سوراخ بزرگی را در پارچه جواهر دوزی ایجاد نمی کند. نخ نایلون را می توانید در رنگ ها و ضخامت های مختلف پیدا کنید و به وسیله آن انواع مهره ها را بدوزید.

  • نخ ماهیگیری

نخ ماهیگیری از نخ نایلون قوی تر و کمی سفت تر است ولی مانند نخ نایلونی طیف رنگی وسیعی ندارد. البته بعضی از آنها را می توان با ماژیک رنگ کرد. شما باید در ابتدای کار با هر دو نوع نخ کار کنید تا ببینید کار کردن با کدام نوع برای شما آسانتر است.

سوزن جواهر دوزی

برای جواهر دوزی باید از سوزن های معمولی استفاده کنید چرا که گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که نخ را چندین مرتبه از مهره رد کنید تا مهره به خوبی روی پارچه قرار بگیرد. سوزن شما باید استحکام کافی را داشته باشد تا اگر به عنوان مثال از چرم در کار جواهر دوزی استفاده کردید قادر به عبور از آن باشد و نشکند.

عکس سوزن آموزش جواهر دوزی

مهره های تزیینی

بهترین قسمت آموزش جواهر دوزی مربوط به انتخاب مهره های تزیینی مناسب کار است. مهره های دانه ای، مهره های کریستالی، مروارید، مهره های شیشه ای و مهره های فلزی از جمله معروف ترین نوع مهره های تزیینی هستند. شما می توانید هر کدام از این مهره ها را در طرح ها و اندازه های مختلف برای ایجاد یک بافت زیبا در کارتان استفاده کنید. شما حتی می توانید از سایر سنگ های زینتی و قیمتی هم در جواهر دوزی استفاده کنید و حتی صدف های کوچک را در کارتان بگنجانید.

عکس مهره های تزیینی

امیدواریم که این مطلب را پسندیده باشید و اولین گام را برای آموزش جواهر دوزی مبتدی با خیال راحت برداشته باشید. به زودی مراحل بعدی آموزش جواهر دوزی را هم برای شما قرار خواهیم داد که البته به میزان بازخورد مثبت شما بستگی دارد. پس اگر سوال یا نظری درباره این مطلب دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

4.7/5 (3 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *