درمان خانگی آرتروز زانو با رژیم غذایی

درمان خانگی آرتروز زانو

درمان خانگی آرتروز زانو با رعایت رژیم غذایی امکان پذیر است. شما می توانید با استفاده از بعضی مواد غذایی و اجتناب از مصرف بعضی دیگر آرتروز زانو را بهبود ببخشید.

درمان خانگی آرتروز زانو

آرتروز زانو (knee osteoarthritis) یکی از بیماری های شایع در عصر حاضر است. این بیماری باعث ایجاد درد در ناحیه زانو و کاهش قدرت حرکتی فرد می شود و تاکنون هیچ درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. با این حال می توان با کمی تغییر در رژیم غذایی روند پیشرفت این بیماری را کندتر کرد و حتی علائم آن را بهبود بخشید. در این مقاله سعی کرده ایم مواد غذایی مفید و مضر برای آرتروز زانو را به شما معرفی کنیم. عمده این مطلب از سایت اخبار پزشکی امروز ترجمه و بازگردانی شده است.

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو یک بیماری دردناک است که به خشکی، بی حرکتی، تغییر شکل و درد مفاصل زانو منجر می شود و می تواند توانایی فرد را در راه رفتن محدود کند.

علائم آرتروز زانو

اصلی ترین علائم آرتروز زانو عبارتند از:

  • درد در هنگام حرکت دادن زانو
  • خشکی و بی حرکتی زانو
  • صدا دادن زانو
  • بزرگ شدن مفاصل زانو به خاطر زوائد استخوانی ایجاد شده
  • ورم زانو بر اثر تجمع مایع مفصلی
  • خالی کردن زانوبه علت ضعف عضلانی و عدم ثبات مفاصل زانو
  • محدود شدن حرکات زانو
  • تحلیل رفتن عضلات اطراف زانو

درمان خانگی آرتروز زانو

خیلی از افراد مبتلا به آرتروز زانو دریافته اند که تغییر در رژیم غذایی می تواند علائم آرتروز از جمله درد، سفتی و تورم را کاهش دهد. البته باید بدانید که هیچ رژیم غذایی مخصوص یا مکمل غذایی برای درمان آرتروز وجود ندارد و فقط استفاده از بعضی مواد غذایی و اجتناب از بعضی دیگر می تواند به بهبود آرتروز زانو کمک کند. مثلا بعضی غذاها خاصیت ضدالتهابی دارند و از این طریق به بهبود علائم آرتروز زانو کمک می کنند. به طور کلی رعایت رژیم غذایی به یکی از روش های زیر می تواند به درمان آرتروز زانو منجر شود:

کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب

انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می تواند جلوی آسیب رسیدن به مفاصل را بگیرد. این رژیم با همانطور که گفته شد خاصیت ضدالتهابی دارند. آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین های A، C و E از جمله مواد اصلی این رژیم ها هستند.

کاهش کلسترول

افراد مبتلا به آرتروز زانو احتمالا کلسترول خون بالایی دارند و کاهش کلسترول می تواند علائم آرتروز آنها را بهبود ببخشد. رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد.

وزن ایده آل

افرادی که اضافه وزن دارند علاوه بر اینکه فشار بیشتری به مفاصل شان وارد می شود با ذخیره چربی در بدن بیشتر دچار التهاب می شوند. بنابراین داشتن وزن متعادل می تواند به بهبود آرتروز کمک کند. البته نگه داشتن وزن مناسب برای افرادی که به بیماری آرتروز مبتلا هستند به دلیل کم بودن تحرک آنها کمی مشکل است و باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

8 غذا برای درمان خانگی آرتروز زانو

استفاده از بعضی مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه می تواند عضلات و مفاصل را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با التهاب کمک کند. پزشکان متخصص استفاده از این 8 ماده غذایی را برای درمان آرتروز توصیه کرده اند:

1- ماهی

ماهی های روغنی حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 است که خاصیت ضدالتهابی دارد. افراد مبتلا به آرتروز زانو باید حداقل هفته ای یک بار از ماهی هایی مثل ساردین، سالمون، ماهی تن و قزل آلا در برنامه غذایی شان استفاده کنند. اگر با خوردن ماهی مشکل دارید یا به آن دسترسی ندارید باید مکمل های امگا 3 مثل روغن ماهی یا روغن بذر کتان را جایگزین آن کنید. از دیگر منابع امگا 3 می توان به گردو و دانه های چیا اشاره کرد.

عکس سالمون برای درمان آرتروز زانو

2- روغن های غیر اشباع

علاوه بر ماهی های روغنی بعضی دیگر از روغن ها هم هستند که می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند. روغن زیتون بکر حاوی مقدار زیادی اولئوکانتال است که مشابه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی عمل می کند. روغن آووکادو و گلرنگ از دیگر روغن های مفید برای افراد مبتلا به آرتروز زانو است.

عکس روغن زیتون بکر

3- لبنیات

شیر، ماست و پنیر سرشار از کلسیم و ویتامین D است که می تواند استحکام استخوان ها را افزایش دهد و درد زانوها را کمک کند. لبنیات همچنین حاوی پروتئین هایی است که به عضله سازی کمک می کند. البته افراد دارای اضافه وزن باید از لبنیات کم چرب استفاده کنند.

عکس لبنیات

4- سبزی های دارای رنگ تیره

سبزیجاتی که رنگ تیره تری دارند سرشار از ویتامین D و آنتی اکسیدان های ضد استرس هستند. وجود ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به بدن برای دفع مواد عفونی کمک می کند. سبزی های دارای برگ تیره عبارتند از اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر.

عکس سبزیجات برگ تیره برای آرتروز

5- کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است که می تواند سرعت پیشروی آرتروز زانو را کاهش دهد. این سبزی همچنین غنی از کلسیم و ویتامین های K و C است که به تقویت استخوان ها کمک می کند.

عکس کلم بروکلی

6- چای سبز

پلی فنول ها ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که به عقیده کارشناسان می توانند به کاهش التهاب کمک کرده و سرعت آسیب رسیدن به غضروف ها را کم کنند. چای سبز یکی از ترکیباتی است که حاوی مقدار زیادی پلی فنل است. چای سبز همچنین می تواند باعث تقویت مغز بشود و خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش دهد.

عکس چای سبز برای درمان خانگی آرتروز زانو

7- سیر

دانشمندان بر این باورند که ترکیبی به نام دی آلیل دی سولفید در سیر وجود دارد که می تواند در برابر آنزیم های بدن که به غضروف ها آسیب می رسانند عمل کنند.

عکس سیر

8- مغزها

مغز خشکبار علاوه بر این که برای قلب مفید است حاوی مقدار زیادی کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین E و فیبر است. مغزها همچنین دارای اسید آلفا لینولئیک هستند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

عکس آجیل

3 خوراکی مضر برای آرتروز زانو

زمانی که فردی دچار آرتروز می شود بدن او در حالت التهاب قرار دارد و همانطور که بعضی از مواد غذایی این حالت التهابی را کاهش می دهد بعضی دیگر از خوراکی ها می تواند باعث تشدید شرایط التهابی بدن بشود. افراد مبتلا به آرتروز زانو باید از خوردن این مواد غذایی اجتناب کنند:

1- شکر

قندهای فرآوری شده می توانند باعث آزاد شدن سیتوکین ها بشوند که به عنوان پیام رسان های التهابی در بدن عمل می کنند. شکر و قند موجود در نوشابه و سایر نوشیدنی های صنعتی از جمله موادی هستند که شرایط التهابی بدن را تشدید می کنند.

عکس قند و شکر

2- چربی های اشباع

غذاهایی مثل پیتزا، فست فود و گوشت قرمز که سرشار از چربی های اشباع هستند می توانند باعث ایجاد التهاب در بافت های چربی بدن بشوند. علاوه بر این می توانند فرد را دچار اضافه وزن و بیماری های قلبی کنند که هر کدام از این شرایط می تواند التهاب آرتروزی را تشدید کند.

عکس فست فود

3- کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات های تصفیه شده مثل نان سفید، برنج سفید و چیپس به تولید اکسیدان های مضر در بدن دامن می زنند که موجب تحریک التهاب در بدن می شود.

عکس فست فود

باورهای غلط درباره درمان خانگی آرتروز زانو

بسیاری از مردم باورهایی درباره بعضی از مواد غذایی دارند که هیچکدام از آنها از نظر علمی ثابت نشده است. در ادامه به سه باور غلط در این زمینه می پردازیم:

1- مرکبات بیماری آرتروز زانو را تشدید می کند

بعضی از افراد فکر می کنند که مصرف مرکبات به خاطر خاصیت اسیدی که دارد التهاب آرتروز را تشدید می کند. این باور درستی نیست و باید گفت که مرکبات مزایای ضدالتهابی فراوانی دارد و همچنین سرشار از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان هاست. البته آب گریپ فروت با بعضی از داروهای تجویز شده برای درمان آرتروز تداخل دارد و افراد قبل از استفاده باید با پزشک معالج خودشان مشورت کنند.

2- مصرف لبنیات باعث پیشرفت آرتروز زانو می شود

این هم باور غلط دیگری در زمینه درمان آرتروز زانو است. این مساله فقط در مورد افرادی صدق می کند که علائم التهابی مرتبط با نقرس دارند.

3- افراد مبتلا به آرتروز زانو نباید بعضی از جالیزی ها را مصرف کنند

بعضی ها فکر می کنند که وجود سولانین در گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل می تواند دردهای آرتروزی را افزایش دهد. در حالی که این ادعا از نظر علمی ثابت نشده است و استفاده از آنها می تواند بدن را در شرایط مزمن بیماری کمک کند.

امیدواریم که همیشه تنی سالم داشته باشید و با پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم هیچگاه دچار بیماری نشوید. اگر درباره درمان خانگی آرتروز زانو سوال یا نظری داشتید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

5/5 (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *