روانشناسی نقاشی کودک به صورت آنلاین

عکس روانشناسی نقاشی کودک

روانشناسی نقاشی کودک راهی برای شناخت خصوصیات روانی و درونی کودک است. روانشناسان با تفسیر نقاشی کودکان می توانند به خصوصیات اخلاقی آنها پی ببرند.

عکس روانشناسی نقاشی کودک

بساز و بفروش (B&B) | تفسیر کن – نقاشی کودکان یکی از سرگرمی های آنهاست که خیلی هم به آن علاقه دارند. سرگرمی جذابی که در عین سادگی می تواند تفسیرهای خیلی گسترده ای داشته باشد. والدینی که دغدغه تربیت فرزند به بهترین شکل را دارند می توانند بر اساس تفسیر روانشناسی نقاشی کودک خود بهترین مسیرهای رشد را پیش روی فرزندشان قرار دهند. شما می توانید به کمک سایت بساز و بفروش تفسیر نقاشی کودک خودتان را بر اساس آزمون گودیناف و به صورت آنلاین دریافت کنید.

نقاشی کودکان چه اهمیتی دارد؟

نقاشی کودکان دنیایی پر از خط و رنگ است که می تواند رابطی بین ما و دنیای پیچیده آنها باشد. بسیاری از دانشمندان در زمینه روانشناسی تحقیقات گسترده ای در زمینه نقاشی کودکان کرده اند تا بتوانند مفهوم ها و تفسیرهای منطقی از نقاشی کودکان داشته باشند. وقتی که نقاشی کودک را از دیدگاه روانشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید می توانید با کودک و خصوصیاتش آشنا بشوید.

عکس نقاشی کودک

کودک به کمک روش های فکری، جسمی و احساسی دنیای پیرامون خودشان را کشف می کند و چون هنوز درکی از لغات انتزاعی ندارد بهترین وسیله برای انتقال ترس ها و امیدهایش از محیط اطراف، مداد و کاغذ است. آنها می توانند نظرها و برداشت هایشان از واکنش های محیطی را به صورت نقاشی روی کاغذ بیاورند و این نقاشی قسمتی از طبیعت درونی آنهاست که نمود پیدا کرده است و هر یک از اجزای این نقاشی از نوع مداد انتخاب شده و رنگ آن، الگوی نقاشی، ابعاد اجزای نقاشی و… می تواند به شما کمک کند تا زبان بی زبانی کودکانتان را کشف کنید.

نقاشی کودک از چه سنی مهم می شود؟

به طور کلی کودکان از یک سالگی توانایی در دست گرفتن مداد را پیدا می کنند اما در این زمان به جز کوبیدن مداد بر روی کاغذ نمی توانند کار دیگری انجام دهند.

عکس روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان

حدود 18 الی 20 ماهگی است که کودک موفق به کشیدن خط بر روی کاغذ می شود و در حدود دو و نیم سالگی عضلات دست او به قدری قدرت پیدا می کنند که خطوط را رسم کنند و در کنار آن با چشم مراقب باشند که خط آنها از محدوده مورد نظرشان خارج نشود. و بلاخره در 3 سالگی است که هدف کودک از به دست گرفتن مداد عوض می شود و لذت او مربوط به حرکت یا فشار دادن مداد نیست بلکه تلاش می کند تا احساسات درونی خودش را در رابطه با تجربیات کوتاهی که از محیط دریافت کرده به کمک نقاشی کردن بروز دهد. این سن ابتدای حرکت ترسیمی و تقلید آنها از موقعیت هاست. وقتی که کودک به سن 5 الی 6 سالگی می رسد توجه و قدرتش بیشتر می شود و موضوعات نقاشی را بر حسب علاقه اش انتخاب می کند و پس از این مرحله است که شروع به الگوبرداری از شکل های هندسی می کند.

روانشناسی نقاشی کودک

اگر کودک شما علاقه زیادی به نقاشی کردن دارد باید خوشحال باشید چون این نشانه شاد بودن کودک است. او مسیری را برای بیان ترس ها، آرزوها، دردها و سایر خصوصیات روحی اش پیدا کرده است. نقاشی کودکان بخشی از ناخودآگاه روح آنهاست و ابتدایی ترین نتیجه درباره نقاشی هر کودک این است که هر چقدر نقاشی آنها بهتر باشد نشان دهنده بالا بودن درصد هوش عاطفی آنهاست.

عکس روانشناسی نقاشی کودک

روانشناسان با تفسیرهایی که بر روی جزئیات نقاشی کودکان تعریف کرده اند توانسته اند هر یک از اجزای نقاشی را به قسمتی از خلق و خوی کودک ارتباط بدهند. این که چطور می توان فهمید که کودک به دنبال نشان دادن هر چه بیشتر خودش است، پرخاشگر است، دچار استرس و افسردگی شده، مغرور یا سرافکنده است، خودش را تحت نظر می بیند، از جامعه گریزان است و خیلی از خصوصیات دیگر را می توان به کمک روانشناسانی که در این زمینه سررشته دارند متوجه شد در حالی که از نگاه افراد معمولی تشخیص آنها در چند خطی که کودک به عنوان نقاشی می کشد غیر ممکن است.

عکس دماغ در نقاشی کودکان

اگر به دنبال این هستید که میزان اعتماد به نفس کودکتان را بسنجید بهترین روش، تفسیر نقاشی کودک است. به کمک نقاشی کودکان می توان متوجه شد که آیا احساس شادی می کنند؟ آیا از بودن در محیط اطراف احساس امنیت دارند یا چیزی باعث ترس و اضطراب آنها می شود. یادتان باشد که نقاشی ها همان خواسته های کودکان هستند که می توانید با شناخت اجزای آن به نیازهای واقعی کودک پی ببرید. ضمن این که می توان با تفسیر نقاشی کودکان به ضریب هوشی (IQ)، توانایی های شناختی، نیازها، ترس ها و آرزوهای آنها هم پی برد. نقاشی کودک میزان رشد شناختی و خلاقیت او را مشخص می کند.

فواید روانشناسی نقاشی کودک و اندازه گیری ضریب هوشی (IQ)

همانطور که در بالا توضیح دادیم نقاشی راه حل کودکان برای بیان نیازها و احساساتشان است و اگر شما نتوانید از زبان را تفسیر کنید نمی توانید نیازهای واقعی کودکتان را برطرف کنید. وقتی که تفسیر نقاشی کودک خود را به یک روانشناس می سپارید خیالتان بابت این موارد راحت می شود:

  • با ویژگی های شخصیتی نهفته کودکتان آشنا می شوید.
  • میزان ضریب هوشی (IQ) کودک شما مشخص می شود.
  • نقاط ضعف و قوت او ارزیابی می شود.
  • دنیای درونی کودک برای شما تفسیر می شود.
  • در جریان مراحل رشد فکری کودک قرار می گیرید.
  • از مشکلات احتمالی روحی و روانی کودکتان مطلع می شوید.
  • جهان بینی کودک شما بررسی می شود.
  • میزان رشد اعتماد به نفس کودک مشخص می شود.
  • وضعیت ارتباط کودک با اعضای خانواده مشخص می شود.

فرصت های طلایی استعداد کودک شما شناسایی می شود و می توانید به موقع بر روی این موارد برنامه ریزی کنید.

عکس روانشناسی نقاشی کودکان

البته تمام موارد بالا به شرطی اتفاق می افتد که روان شناسی که نقاشی کودک شما را تفسیر می کند کاملا بر موضوع اشراف داشته باشد و با تسلط کامل اقدام به تفسیر نقاشی کودک بکند.

چگونگی روانشناسی نقاشی کودکان

وقتی که یک روانشناس نقاشی کودک را بررسی می کند بر اساس معیارهای استاندارد تعریف شده، میزان ضریب هوشی کودک با توجه به نمره ای که کسب کرده مشخص می شود. سپس بر اساس جزئیات نقاشی، شخصیت او واکاوی شده و خصوصیات روحی و روانی کودک برای شما بازگو می گردد.

عکس نمونه تفسیر نقاشی کودکان

تفسیر روانشناسی نقاشی کودک به صورت آنلاین

عکس تیم روانشناسی نقاشی کودک

آزمون آدمک گودیناف

آزمون آدمک گودیناف یکی از معروف ترین آزمون های روانشناسی نقاشی کودکان است. کدگذاری های این آزمون به وسیله روانشناسان متعددی در سراسر دنیا انجام شده که مهمترین آنها یک خانم آمریکایی به نام فلورانس گودیناف است که در سال 1920 این آزمون را روی 4000 کودک بررسی کرد.

هدف آزمون آدمک گودیناف

مهمترین هدف این آزمون تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و بهره هوشی کودک است. این آزمون بیشتر در مواقعی به کار می رود که انجام آزمون های دیگر امکانپذیر نباشد و بخواهیم که هر چه سریعتر به نتیجه برسیم. در مورد کودکانی که هنوز به خوبی قادر به حرف زدن نیستند هم آزمون آدمک گودیناف تنها آزمون استاندارد موجود است.

نحوه اجرای آزمون آدمک گودیناف

برای این که این آزمون را از کودکتان بگیرید باید به ترتیب زیر عمل کنید:

1- کودک شما باید در محدوده سنی 3 الی 13 سال قرار داشته باشد.

2- برای کشیدن نقاشی یک برگه سفید در سایز A4 در اختیار کودک قرار دهید.

3- یک مداد سیاه یا خودکار روان به کودک بدهید. (در نظر داشته باشید که نقاشی کودک باید حتما تک رنگ باشد)

4- از کودک در یک جمله بخواهید که «یک آدم بکش و هر چه می توانی آن را زیبا و خوب بکش».

5- کودک در موقع کشیدن نقاشی باید در آرامش قرار داشته باشد و نقاشی را در کمال خونسردی انجام بدهد.

6- برای انجام آزمون محدودیت زمانی مشخص نکنید و اجازه بدهید که کودک با فراغ بال نقاشی خودش را تکمیل کند.

7- اجازه بدهید که کودک چند تصویر بکشد و بهترین و کامل ترین آنها را برای ارزیابی انتخاب کنید.

8- در فرم ارسال، حتما سن کودک (سال و ماه) را مشخص کنید (مثلا 5 سال و 3 ماه).

بررسی نقاشی آدمک گودیناف

زمانی که کودک نقاشی خودش را به توجه به شرایط بالا ترسیم کرد باید آن را در اختیار روانشناس قرار دهید تا با در نظر گرفتن کلیه جزئیات نقاشی نمره نقاشی کودک را استخراج کند و از آن سن عقلی کودک را به دست بیاورد. سپس با تقسیم کردن سن عقلی بر سن تقویمی کودک بهره هوشی (IQ) کودک مشخص شود.

وقتی که یک روانشناس نقاشی کودک را بررسی می کند بر اساس معیارهای استاندارد تعریف شده میزان ضریب هوشی کودک با توجه به نمره ای که کسب کرده، در یکی از دسته های زیر قرار می گیرد:

  • نابغه (189-170)
  • تیزهوش (169-150)
  • پر هوش (149-130)
  • باهوش (129-110)
  • متوسط (109-90)
  • مرزی (89-80)
  • مرزی ضعیف (79-70)
  • کودن (69-50)
  • کالیو (49-25)
  • کانا (25-0)
  • به زودی آزمون های روانشناسی دیگری را هم در سایت قرار خواهیم داد. پس منتظر خبرهای خوب از طرف ما باشید.

اگر سوال یا نظری درباره روانشناسی نقاشی کودک دارید می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا تیم پشتیبانی به شما کمک کنند.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (4 نظر)

2 دیدگاه برای “روانشناسی نقاشی کودک به صورت آنلاین

  1. زهرا کنعانی گفته:

    سلام
    بسیار عالی و مفید
    هزینه آزمون روانشناسی کودک چقدر؟
    با سپاس

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام. زیرساخت های انجام این آزمون کاربردی به صورت آنلاین آماده شده و شما می توانید به راحتی انجامش بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *