طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه و ترد با طعم بازاری

عکس عکس طرز تهیه فلافل خانگی

طرز تهیه فلافل در جاهای مختلف دنیا متفاوت است و با دقت در نکات ظریف طرز تهیه فلافل می توانید یک فلافل خوشمزه و ترد درست کنید که طعم فلافل بیرون را بدهد.

عکس عکس طرز تهیه فلافل خانگی

بساز و بفروش (B&B) | بپز – اگر در تمام دنیا همبرگر در بین ساندویچ ها پرطرفدار تر از بقیه است اغراق نکرده ایم اگر بگوییم در ایران فلافل شانه به شانه همبرگر هواداران پر و پا قرص خودش را دارد. فلافل هم مانند حمص اصالتی لبنانی دارد و ماده اصلی تشکیل دهنده آن نخود است. فلافل علاوه بر طعم تند و تیز و بی نظیر و قیمت پایین، خواص بسیار فراوانی هم دارد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه فلافل خانگی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه فلافل

  • نخود 2 پیمانه
  • سیر 2 حبه درشت
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • جعفری نصف پیمانه
  • سیب زمینی کوچک 1 عدد (اختیاری)
  • آبلیمو، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل سفید به مقدار لازم
  • ادویه به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه فلافل خانگی با نخود

مواد لازم برای تهیه ادویه فلافل

  • پودر زیره سبز یا سیاه 1 قاشق چایخوری
  • تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
  • زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه فلافل خانگی

طرز تهیه خمیر فلافل

نخودها را 24 ساعت قبل خیس کنید تا خاصیت نفاخ بودن آن برطرف شود. در طول این مدت چند بار آب آن را عوض کنید. اگر دوست دارید که مدت زمان خیس خوردن نخود را کوتاه تر کنید می توانید کمی نمک به آب نخود اضافه نمایید. نمک باعث می شود که نخودها زودتر آب جذب کنند.

عکس نخود خیس خورده

نخود خیس خورده را داخل چرخ گوشت بریزید و چرخ کنید. دقت داشته باشید که میکس کردن خمیر فلافل را فقط با چرخ گوشت و آن هم با دهانه گشاد آن انجام دهید تا فلافل شما طعم فلافل بازاری را پیدا کند.

همزمانی که نخودها در حال چرخ شدن است سیب زمینی را هم داخل چرخ گوشت بریزید. در نهایت هم پیاز و در صورت تمایل جعفری را چرخ کنید. بهتر است که پیاز را با رنده دستی رنده کنید و آب آن را بگیرد و پیاز آب گرفته را داخل چرخ گوشت بریزید.

طرز تهیه فلافل خوشمزه خانگی

خمیر به دست آمده را باز دیگر با دهانه تنگ چرخ گوشت چرخ کنید تا یک خمیر چسبناک و یکدست درست شود.

وقتی که ترکیب مواد فلافل به شکل خمیر در آمد ابتدا آبلیمو را اضافه کنید و سپس نمک و فلفل و ادویه فلافل را به آن اضافه کرده آنها را به مدت حداقل 5 دقیقه به خوبی با دست ورز بدهید.

عکس ورز دادن خمیر فلافل

بار دیگر خمیر را در چرخ گوشت با دهانه تنگ بریزید و یک بار دیگر چرخ کنید.

به این ترتیب خمیر فلافل شما آماده است. اگر داخل خمیر آب افتاد کمی آرد نخودچی اضافه کنید تا فرم خمیر فلافل کمی سفت تر شود.

خمیر فلافل را برای یک الی دو ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کرده و بافت آن منسجم تر شود.

قالب زدن فلافل

مرحله بعدی در طرز تهیه فلافل قالب زدن آن است. اگر دستگاه مخصوص قالب زدن فلافل دارید باید خمیر مواد فلافل را داخل آن بریزید و زمانی که قالب پر شد با پشت قاشق مواد را فشار دهید تا قالب کاملا پر شود و وقتی که قالب را داخل روغن وارونه کردید قالب وا نرود. سعی کنید فلافل ها را به شکل گنبدی قالب بزنید.

عکس قالب گرفتن فلافل

سرخ کردن فلافل

برای سرخ کردن فلافل ابتدا اجازه بدهید که ظرف مورد نظر کمی بر روی حرارت داغ شود و سپس روغن را داخل آن بریزید.

در طول زمانی که فلافل در داخل روغن غوطه ور است زمانی می رسد که قرص های فلافل به سمت روی روغن می آیند. این نشان دهنده آن است که فلافل ها خودشان را گرفته اند و باید آنها را زیر و رو کنید تا دو طرفشان به یک اندازه سرخ شود.

عکس سرخ کردن فلافل

در طول سرخ شدن فلافل باید دقت کنید که روغن نسوزد. یادتان باشد که زیر اجاق را زیاد نکنید تا قرص های فلافل زودتر سرخ شوند چون این کار باعث می شود بیرون فلافل سرخ شود و داخل آن به صورت خام باقی بماند.

پیشنهاد می کنیم از ظرفی برای سرخ کردن فلافل استفاده کنید که سطح مقطع کوچکتر و عمق بیشتری داشته باشد تا روغن کمتری مصرف شود.

بعد از این که قرص های فلافل کاملا سرخ و برشته شد باید آنها را از روغن خارج کنید و در داخل توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج شود.

سرو کردن فلافل

فلافل های آماده شده را می توانید به همراه خیار شور، گوجه فرنگی، کاهوی خرد شده و ترشی سرو کنید. از سس انبه هم به عنوان سس کنار فلافل استفاده کنید تا ساندویچ شما طعم معرکه ای پیدا کند.

عکس طرز تهیه فلافل خانگی

طرز تهیه سس انبه برای فلافل

برای تهیه سس انبه می توانید 1 قاشق غذاخوری پودر انبه را با 6 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و به اندازه یک قاشق سوپخوری سرکه به آن اضافه نمایید. سس انبه را به خوبی هم بزنید به طوری که هیچ پودری باقی نماند. به اندازه ای که دلخواهتان است نمک و فلفل اضافه کنید و سس را درون قابلمه ای بر روی حرارت ملایم قرار دهید. سس انبه به جوش می آید و کم کم غلیظ می شود. وقتی سس انبه غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

عکس سس انبه

چرا فلافل وا می رود؟

اکر فلافل شما وا می رود علت آن می تواند یکی از این موارد باشد:

  • روغن به اندازه کافی داغ نبوده است.
  • مواد فلافل که خمیر را تشکیل داده سفت بوده است.
  • نخود به اندازه کافی چرخ نشده است.
  • بیکینگ پودر را بیش از اندازه به خمیر اضافه کرده اید.
  • نخود مورد استفاده کیفیت پایینی داشته است.

نکات مهم در طرز تهیه فلافل

  • فلافل را می توان با انواع حبوبات درست کرد. مثلا می توانید به جای 1 کیلو نخود، 600 گرم نخود و 400 گرم باقالی استفاده کنید.
  • اضافه کردن یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر به خمیر فلافل می تواند به ترد شدن آن کمک کند.
  • زمانی که می خواهید فلافل را داخل روغن بیندازید مطمئن بشوید که روغن کاملا داغ شده باشد.
  • به جای سس انبه می توانید از سس خردل بر روی فلافل استفاده کنید.

فبلم طرز تهیه فلافل بیرونی

در ویدئوی زیر مراحل تهیه فلافل با طعم بیرونی به شما نشان داده شده است:

 

امیدواریم که بتوانید فلافل های خوشمزه ای درست کنید و عکس آن را از طریق گزینه «ساختمش» برای ما ارسال کنید تا در انتهای همین مطلب منتشر کنیم. اگر درباره طرز تهیه فلافل سوال یا نظری داشتید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (1 نظر)

1 دیدگاه برای “طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه و ترد با طعم بازاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *