قلمه زدن سانسوریا چگونه است؟

عکس قلمه زدن سانسوریا

قلمه زدن سانسوریا به روش های مختلفی انجام می شود که قلمه زدن سانسوریا با استفاده از برگ در خاک یا آب از سایر روش ها رایج تر و آسان تر است.

عکس قلمه زدن سانسوریا

بساز و بفروش (B&B) | بکار – گیاه سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی زیباست که زادگاه اصلی آن آفریقا و قسمت هایی از آسیاست. سانسوریا را خیلی راحت تر از قلمه زدن گل رز می توان قلمه زد و تکثیر کرد. برای قلمه زدن سانسوریا روش های زیادی وجود دارد که می می خواهیم در این مطلب مهمترین این روش ها را به شما آموزش بدهیم.

سانسوریا در اصل متعلق به مناطق گرمسیری است که شرایط آب و هوایی مرطوب دارند اما همین گیاه به راحتی می تواند در خانه های بدون رطوبت ما رشد کند. سانسوریا از ریزوم رشد می کند و ریشه می گیرد. همچنین شما می توانید این گیاه را از طریق بذر تکثیر کنید اما با توجه به اینکه بذر گیاه سانسوریا به راحتی در دسترس نیست و روش تکثیر از بذر نسبت به سایر روش ها سختی های فراوانی دارد ما آن را توصیه نمی کنیم.

طریقه قلمه زدن سانسوریا

سانسوریا را می توانید به روش های مختلفی قلمه بزنید. در ادامه به مهمترین روشها برای قلمه زدن سانسوریا اشاره می کنیم.

1. قلمه زدن سانسوریا با تقسیم برگ در خاک

در این روش شما قبل از هر چیز به یک برگ از گیاه سانسوریا نیاز دارید. برگ را با استفاده از یک چاقوی تیز از حدود 2.5 سانتیمتری سطح خاک با زاویه 45 درجه از گیاه اصلی جدا کنید.

عکس قلمه زدن سانسوریا در خاک

برای گیاهانی که برگ آبدار دارند لازم است برگهایی را که برای قلمه زدن جدا می کنید برای یکی دو روز بر روی یک سطح صاف، گرم و خشک با تهویه مناسب نگه دارید تا محل برش برگ کالوز ببندد و خشک شود. این کار از ابتلای گیاه شما به بیماری های قارچی جلوگیری می کند.

موقعی که برگ سانسوریا را برش می زنید باید دقت کنید که قسمت بالا و پایین برگ مشخص باشد چون نمی توانید قسمت بالایی برگ را درون خاک قرار دهید و انتظار داشته باشید که گیاه جدید سبز شود! بنابراین وقتی قطعات برگ سانسوریا را برش زدید قسمت بالا و پایین آن را نشانه گذاری کنید که موقع کاشت سردرگم نشوید.

عکس قلمه زدن سانسوریا با برگ

برگی که برای قلمه زدن انتخاب می کنید باید برگ سالم و عاری از آفت و بیماری باشد اما اگر برگی بود که ضربه خورده بود و ظاهر کلی گیاهتان را نازیبا کرده بود می توانید از آن برگ برای قلمه زدن استفاده کنید. با این کار با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم گیاه اصلی تان ظاهر زیباتری پیدا می کند و هم می توانید یک گیاه جدید بوجود بیاورید.

تا این مرحله از قلمه زدن سانسوریا شما برگ مورد نظرتان را برش زده و آماده کرده اید. حالا به ترتیب زیر پیش بروید:

انتهای هر قطعه از برگ را داخل آب فرو کنید و سپس داخل هورمون ریشه زایی بزنید. البته استفاده از هورمون ریشه زایی کاملا اختیاری است و فقط باعث سرعت بخشیدن به امر ریشه زنی قلمه می شود.

یک گلدان را از قبل با خاک مخصوص ساکولنت / کاکتوس پر کنید و بافت خاک را آبیاری کنید تا کاملا مرطوب بشود. می توانید مقداری پرلیت هم به خاک اضافه کنید تا بافت خاک تخلخل لازم را پیدا کند و به خوبی زهکشی شود. نسبت پرلیت به خاک کاکتوس بین نصف تا یک سوم است. حتی می توانید در ساختار این خاک از کمپوست خانگی استفاده کنید.

برگ  های سانسوریا آماده است و گلدان را هم با خاک مناسب آماده کرده اید. حالا باید 1 تا 2 سانتیمتر از انتهای برگ را داخل خاک قرار دهید.

عکس قلمه زدن از سانسوریا

قلمه زدن سانسوریا با برگ در این مرحله تکمیل می شود و حالا باید منتظر بمانید تا برگ های جدید از زیر خاک بیرون بیایند. گلدان را در محلی که دارای نور غیرمستقیم خورشید است قرار دهید. برای آبیاری آن هم اجازه بدهید تا خاک سطحی گلدان خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید.

بعد از چند ماه برگ های جدید سر از خاک بیرون می آورند اما مدت زمانی که طول می کشد تا از قلمه شما یک گیاه کامل بوجود بیاید ممکن است کمی طولانی و حدود 7 ماه بشود. پس کاملا صبور باشید و با دقت از گلدان خودتان مراقبت کنید.

روش قلمه زدن سانسوریا پا بلند

استفاده از روش قلمه زدن در خاک در بعضی از واریته های سانسوریا باعث می شود که خصوصیات گیاه مادری در گیاه جدید مشاهده نشود. بنابراین اگر گیاه حاصل از این قلمه گیری با گیاه مادر تفاوت داشت تعجب نکنید.

قلمه زدن سانسوریا با تقسیم برگ در آب

روش دیگر برای ریشه دار کردن قلمه سانسوریا این است که قلمه ها را درون آب ریشه دار کنید. استفاده از آب برای ریشه دار کردن قلمه روش سریعتری است ولی نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به روش کاشت مستقیم قلمه در خاک دارد.

برای قلمه زدن سانسوریا در آب ابتدا یک برگ سالم انتخاب کنید که زیاد مسن نباشد. گیاهان هم مثل انسان ها وقتی سن شان بالا می رود دیگر عملکرد دوران جوانی را ندارند و توان آنها کاهش خواهد یافت.

انتهای برگ را با یک قیچی تیز و استریل برش دهید. می توانید از هر برگ برای تهیه یک قلمه استفاده کنید یا یک برگ را تقسیم کرده و چند قلمه تهیه کنید. اگر قصد تقسیم کردن برگ را داشتید اندازه هر قسمت باید حداقل 5 تا 8 سانتیمتر باشد.

عکس قلمه زدن سانسوریا در اب

برگ های برش زده را یکی دو روز در یک محل مناسب قرار دهید تا محل برش کالوز ببندد و بسته شود.

قسمت برش خورده قلمه ها را در ظرف حاوی آب قرار دهید و منتظر بمانید تا ریشه دار شوند.

عکس سانسوریا ابلق ریشه دار شده

اگر بتوانید قلمه ها را به صورتی در آب قرار دهید که انتهای قلمه ها با ظرف برخورد نداشته باشد بهتر است. برای این کار می توانید از گیره های مخصوص گیاه ارکیده استفاده کنید. این کار باعث می شود تا ریشه ها در انتهای قلمه به خوبی رشد کنند.

آب ظرف را باید هفته ای یک یا دو بار عوض کنید. هر زمان که احساس کردید آب درون ظرف تیره و غیر شفاف است بهتر است که آن را تعویض کنید.

ظرف حاوی قلمه ها را تا زمان ریشه دار شدن نزدیک یک پنجره و در برابر نور غیرمستقیم قرار دهید.

در این روش قلمه ها بعد از حدود 2 ماه ریشه دار می شوند که نسبت به روش کاشت قلمه در خاک کمتر طول می کشد.

زمانی که قلمه های سانسوریا ریشه دار شد کمی طول می کشد تا جوانه های برگی جدید تشکیل شوند.

عکس قلمه زدن سانسوریا از برگ

زمانی که اندازه ریشه های قلمه به حدود 2.5 سانتیمتر رسید می توانید آن را در خاک بکارید. یادتان باشد مدت زمان زیادی بعد از این زمان قلمه ها را در آب نگه ندارید و نهایتا زمانی که جوانه های برگی شروع به رشد کردند آنها را به خاک منتقل کنید.

قلمه زدن سانسوریا با تقسیم بوته

بعضی وقت ها پیش می آید که گیاه سانسوریا در یک گلدان بسیار پر برگ و تودرتو می شود.در این زمان است که می توان گیاه را از خاک در آورد و با بررسی ریشه های سانسوریا آن را به چند گیاه جدید تقسیم کرد. سعی کنید برای هر گیاه جدید حداقل یک یا دو ساقه سالم در نظر بگیرید.

برای جدا کردن قسمت های جدید از یکدیگر باید انگشتان خود را در اطراف پایه گیاه قرار دهید و قطعه های جدید را به آرامی از هم جدا کنید. اگر نیاز به استفاده از چاقو بود می توانید از یک چاقوی تیز و استریل استفاده کنید.

اگر در گیاه جدید برگ ها بزرگتر از حد معمول بودند می توانید با قرار دادن یک چوب به عنوان قیم از افتادن برگ ها جلوگیری کنید تا گیاه به مرور بتواند خودش را نگه دارد.

قلمه زدن سانسوریا با ریزوم

برای این که سانسوریا را با استفاده از ریزوم قلمه بزنید باید ریزوم را از محلی نزدیک به گیاه اصلی قطع کنید. سپس اجازه بدهید تا ریزوم قطع شده برای 2 الی 3 روز ترمیم پیدا کند. ریزوم ممکن است ریشه هایی داشته باشد یا این که هنوز ریشه های آن شکل نگرفته باشد. برای جدا کردن ریزوم از گیاه اصلی از یک چاقوی تیز کمک بگیرید.

فیلم قلمه زدن سانسوریا به 3 روش

در ویدئوی زیر می توانید 3 روش قلمه زدن سانسوریا (با ریزوم، تقسیم گیاه و تقسیم برگ) را به صورت عملی مشاهده کنید:

 

تکثیر سانسوریا از طریق بذر

تکثیر سانسوریا از طریق بذر هم مثل خیلی از گیاهان دیگر امکان پذیر است. درست مثل کاشت هسته انبه که می توانید در خانه عملیاتی اش کنید. اما آیا این روش واقعا مقرون به صرفه و کاربردی است؟ در پاسخ باید بگوییم که خیر. استفاده از بذر معمولا گیاه اصلی را بوجود می آورد که از آن برای ساخت گیاهان خیبرید استفاده می کنند. همچنین بذرها از نظر قدرت جوانه زنی چندان قابل اعتماد نیستند و سرعت جوانه زنی پایینی دارند.

خاک مناسب برای قلمه زدن سانسوریا

برای این کار باید یک خاک سبک انتخاب کنید که آب به راحتی در آن حرکت کند.

چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا مناسبت است؟

بهترین فصل برای قلمه زدن سانسوریا فصل بهار است اما شما می توانید این کار را در فصل های تابستان و پاییز هم انجام بدهید. تنها فصلی که برای قلمه زدن سانسوریا توصیه نمی شود زمستان است که گیاه در خواب به سر می برد.

این هم یک مقاله کامل و جامع درباره روش های قلمه زدن سانسوریا که امیدواریم مورد پسند شما واقع شده باشد. اگر در این باره سوال یا نظری داشتید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (1 نظر)

2 دیدگاه برای “قلمه زدن سانسوریا چگونه است؟

  1. احمد گفته:

    با سلام وتشکر من برگ گیاه سانسوریا را قلمه زدم وانتهای ان را بصورت مثلث برش زدم ولی گیاه من ابلغ جوانه نداد وساده جوانه داد لطفا راهنمایی بفر مائید متشکرم

    • ابوالفضل ناظمی گفته:

      سلام. احتمالا در مراحل بعدی رشد حالت ابلغی را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *