وسایل مورد نیاز ویترای و قیمت آن ها

عکس ویترای

طراحی – وسایل مورد نیاز ویترای (Vitrail) یا نقاشی روی شیشه (Stained Glass) به راحتی در دسترس است. سطح کار ویترای می تواند حتی یک شیشه مربایی باشد.

بساز و بفروش | یاد بگیر – ویترای اسم باکلاسی است که به هنر نقاشی روی شیشه اطلاق می شود. اگر دوست دارید که این هنر زیبا را یاد بگیرید قبل از هر چیز باید وسایل مورد نیاز ویترای را بشناسید. خانم سپیده رحیمی، هنرمند خلاق این رشته در این مقاله شما را با وسایل مورد نیاز ویترای و قیمت آن ها آشنا می کند.

ویترای چیست؟

ویترای به هنر رنگ کردن شیشه گفته می شود. ویترای یک کلمه فرانسوی است و در فرهنگ معین اینطور تعریف شده است:

«شیشه ای که بر روی آن با رنگ روغن یا رنگ خمیری شکل نقاشی کرده باشند. نوعی نقاشی بر روی شیشه.»

در زمان های گذشته هنرمندان با کنار هم قرار دادن تکه های شیشه با رنگ های مختلف مکان های عمومی از جمله کلیساها و زیارتگاه ها را تزئین می کردند.

تاریخچه ویترای

هنر ویترای برای اولین بار در اروپا به کار گرفته شد؛ زمانی که برای کلیساها پنجره های بزرگ و زیبا تعبیه می کردند. تئوفیلوس، راهب آلمانی اولین کسی است که اطلاعاتی را درباره هنر ویترای در قرن 12 میلادی ثبت کرده است.

یکی از قدیمی ترین طرح های ویترای موجود مربوط به تصویر پادشاه داوود در کلیسای جامع آگزبورگ است که به قرن 12 میلادی برمی گردد.

عکس ویرتای روی شیشه

اوایل فقط از رنگ های معدنی در هنر ویترای استفاده می شد اما با پیشرفت علم رنگ های شیمیایی هم به کمک این هنر آمدند و هنرمندان توانستند علاوه بر شیشه، ویترای را بر روی سرامیک، طلق، چوب و پلکسی گلاس پیاده کنند.

وسایل مورد نیاز ویترای

عکس وسایل مورد نیاز ویترای

وسایل مورد نیاز ویترای عبارت اند از:

  1. رنگ ویترای

رنگهای ویترای در دو نوع اند؛ رنگ های بر پایه آب و رنگ های بر پایه تینر که رنگ های پایه آب برای تثبیت پس از خشک شدن باید در کوره حرارت ببینند و به همین دلیل زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند.

رنگ های بر پایه تینر که پس از 24 ساعت خشک شدن کاملا تثبیت شده و دیگر نیازی به حرارت در کوره ندارند و بعد از خشک شدن معمولی دیگر با شستشو از بین نمی روند.

عکس رنگ ویترای

رنگ های ویترای شفاف اند و می توان آن ها را به سادگی با هم ترکیب کرد و طیفی از رنگ های دلخواه خود را به وجود آورد.

بهترین مارک رنگ برای ویترای چیست؟

اگر برای ویترای از رنگ های ایرانی مثل مارک های ورسای، وستا، پرشین و ویناتو استفاده کنید هزینه کمتری خواهند داشت اما مقاومت این گونه رنگ ها در برابر نور خورشید و خراشیدگی کمتر از سایر رنگ هاست.

رنگ های دیگری که برای ویترای استفاده می شود مثل «ال بی» (LB) و «پ ب او» (pebeo) مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید و خراشیدگی دارند و در حال حاضر معروف ترین مارک های موجود در بازار هستند. اما این رنگ ها هم وقتی برای مدت طولانی در معرض نور قرار بگیرند کمرنگ می شوند.

افراد حرفه ای در این رشته از رنگ های دو جزئی وارداتی استفاده می کنند که قیمت بسیار بالاتری دارد ولی در برابر خراشیدگی بسیار مقاوم هستند و حتی مواد شوینده هم تاثیری بر روی آن ها ندارد.

قیمت رنگ ویترای

رنگ های ویترای به طور معمول هم به صورت تکی و هم در قالب بسته های 6 یا 12 تایی و بیشتر به فروش می رسند و قیمت تکی این رنگ ها با توجه به مارک آن از دو هزار تومان به بالاست. مثلا قیمت رنگ ویترای 6 رنگ 40 میلی لیتری مارک وستا حدود 30 هزار تومان است و رنگ ورسای در بسته های 12 تایی با حجم 30 میلی لیتر حدود 50 هزار تومان. برای این که مظنه رنگ های مارک ال بی هم دستتان باشد باید بدانید که هر کد رنگ 180 گرمی آن حدود 30 الی 35 هزار تومان قیمت دارد.

  1. خمیر دورگیر یا لاینر ویترای

خمیر دورگیر برای دورگیری و جلوگیری از پخش شدن رنگ روی شیشه استفاده می شود.

انواع خمیر دورگیر ویترای

خمیرهای دورگیر ویترای در سه نوع ساده، متالیک و اکلیلی در بازار موجود است.

معروف ترین مارک های خمیر دورگیری عبارتند از «پ ب او» (pebeo) و «تاچ» (touch) رنگ های نقره ای، طلایی و مشکی از رنگ های پر کاربرد برای خمیر دورگیر هستند.

از نظر بسته بندی دو نوع تیوپی و پمادی این نوع خمیرها در بازار عرضه می شود.

عکس خمیر دورگیر ویترای

قیمت خمیر دورگیر ویترای

قیمت خمیر لاینر بسته به نوع (متالیک، ساده یا اکلیلی ) متغیر است و از 6 هزار تومان تا 40 هزار تومان در بازار وجود دارد.

  1. پالت ویترای

پالت به دو منظور استفاده می شود؛ یکی رقیق کردن رنگ ها با حلال ویترای و دیگری ترکیب رنگ ها و ساختن رنگ های جدید.

عکس وسایل ویترای پالت

قیمت پالت ها بستگی به سایز آن ها دارد و حتی با 2 هزار تومان می توانید یک پالت ویترای تهیه کنید.

  1. فویل آلومینومی

از فویل آلومینیومی به صورت پوششی برای پالت استفاده می شود. این امر برای سهولت در کار است چرا که برای یک کار حرفه ای نیاز به طیف زیادی از رنگ ها داریم و شست و شوی پالت علاوه بر هزینه زیاد برای حلال ویترای یا تینر باعث اتلاف وقت هم می شود.

عکس وسایل مورد نیاز ویترای

  1. قلم موی ویترای

بسته به نوع طرح و میزان ظریف کاری آن از قلم موهای مختلفی می توان استفاده کرد اما معمول ترین قلم موها شماره صفر، 4 و 8 سرگرد می باشند.

قیمت قلم موی ویترای

قیمت این قلم موها حدود 4 الی 6 هزار تومان است.

  1. قطره چکان

در کارهایی که قسمت تقریبا بزرگ کار از یک رنگ استفاده می شود می توان برای راحتی کار پس از رقیق کردن رنگ با حلال مخصوص ویترای، آن را با قطره چکان روی کار منتقل کرد.
نکته بسیار مهم برای استفاده از قطره چکان این است که به دلیل رقیق کردن رنگ ها قبل از استفاده گرانروی آن ها بسیار کم می شود بنابراین سطح مورد نظر باید کاملا افقی باشد تا رنگ ها از مرز دورگیری شده بیرون نزند.

  1. شیشه ویترای

هرچند در بازار ظروفی جهت ویترای کاری عرضه می شود اما رنگ ویترای را می توان روی هر سطح شفافی که شیشه خوانده شود استفاده کرد؛ چه شیشه های صاف و چه سطوح گرد مانند پارچ، لیوان، بشقاب، کاسه، ظرف سس یا مربا و… اما بهتر است سطحی که مورد استفاده قرار می گیرد دارای نقش و برجستگی های زیاد نباشد تا رنگ ها جلوه بیشتری داشته باشند.

  1. تینر

اگر از رنگ هایی استفاده می کنید که بر پایه تینر هستند برای شست و شوی قلم موها و یا پالت باید از تینر استفاده کنید. تینرهای فوری موجود در بازار یا 10 هزار هستند و یا 20 هزار که معمولا از نوع 10 هزار برای کار ویترای استفاده می شود.

عکس وسایل مورد نیاز ویترای تینر

توجه داشته باشید که تینر ماده ای فرّار است و حتما در زمانی که از آن استفاده نمی کنید درب ظرفش را محکم ببندید.
برای شستن قلم موها مقداری از تینر را در ظرفی جداگانه بریزید و سپس قلم موها را در آن قرار دهید تا همه تینر، رنگی نشود.

  1. طرح خام ویترای (الگو)

الگویی که برای کار روی شیشه استفاده می شود کاملا بسته به سلیقه است و می توانید هر طرحی را که دوست داشتید انتخاب کنید بهتر است طرح مورد استفاده دارای مرزهای مشخص باشد تا به راحتی بتوان آن را روی شیشه انتقال داد و دورگیری کرد. طرح های  vector  موجود در اینترنت برای شروع کار بسیار مناسب هستند.

حلال رنگ ویترای چیست؟

از حلال ویترای برای رقیق کردن رنگ ها استفاده می شود تا رنگ شفافیت خود را از دست ندهد و سطحی بدون نقص ایجاد شود. نکته بسیار مهم در استفاده از حلال ویترای این است که حتما از حلالی استفاده کنید که مارک آن همان مارک رنگ ها باشد تا پس از رقیق کردن رنگ، خراب نشود.

این هم از وسایل مورد نیاز ویترای. امیدواریم که دست به کار بشوید و این هنر زیبا و جذاب را یاد بگیرید. اگر سوال یا نظری درباره این مقاله دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سایت بساز و بفروش حامی مشاغل خانگی و هنرهای دستی ایران است. شما می توانید به هر یک از مقالات سایت به عنوان یک استارت برای شروع کسب درآمد نگاه کنید و با تولید محصولات دستساز هنری و عرضه آن در فروشگاه اختصاصی خودتان درآمد داشته باشید. سایت بساز وب فروش نمایشگاهی است به وسعت تمام ایران.

3.7/5 (9 نظر)

17 دیدگاه برای “وسایل مورد نیاز ویترای و قیمت آن ها

    • هنر جپگو گفته:

      سلام
      اگه از فویل استفاده نکنیم پالتمون بد میشه و سخت میشه با تینر پاکش کرد ولی اگه فویل بزاریم هم می تونیم فویل رو بندازیم بیرون

    • سارا گفته:

      سلام ممنون از توضیحات عالیتون
      میخواستم بدونم بدون استا د هم میشه هنر زیبا را یاد گرفت یا باید حتما کلاس بریم ممنون

  1. خودم گفته:

    سلام‌میشه ادرس بدید ما هم‌از همونجا با این قیمت ها تهیه کنیم‌وسایل ویترای رو هر چقد میگردم‌خیلی گرون هستن.

  2. زینب گفته:

    سلام خسته نباشید،میشه رنگای تینری رو باهم ترکیب کنیم؟یانه

  3. فاطمه گفته:

    سلام ببخشید ،سوالم این بود که اگر رنگ ویترای خشک شده باشد از چه راهی می‌توانیم رقیق کنیم؟

  4. سیدجلال بختیاری گفته:

    بخداکه ما ایرانیها خیلی خوبیم همه گیرسه پیچ دادن که بااین قیمتهاخودت برای مابخریاادرس بده مابیاییم امروزه قیمتهالحظه ایی بالاوپایین میشه حتی ده دقیقه هیچ کاسبی نمیتونه روحرفی که زده بمونه دریک لحظه قیمت دلارصعودمیکنه شایدهم سقوط الان رسم تجارت به حساب اعتباروخوشنامی نیست که فرقی نمیکنه چه بی شخصیتی باشی پولت حلال یاحروم باشه اعتبارمعنانداره وقتی معامله ایی سرمیگیره دران واحدبایدکارت بکشی وفروشنده دران واحدداره خریدمیکنه انبارش خالی نشه بعدشماهابرای شش عددرنگ ۵۰میلی ویترای داریدمتلک میگیدیاطرف رامجبورکنیدباقیمت پایین برای شماتهیه کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *