چگونه مغز خود را تقویت کنیم (معرفی 12 خوراکی موثر)

چگونه مغز خود را تقویت کنیم

چگونه مغز خود را تقویت کنیم؟ در این مقاله 12 ماده غذایی را به شما معرفی می کنیم تا به کمک آنها بتوانید سلول های مغز خودتان را تقویت کنید.

چگونه مغز خود را تقویت کنیم

بساز و بفروش (B&B) | بدان – ممکن است شما هم از جمله افرادی باشید که با انجام یک رژیم غذایی کم کالری قصد کم کردن اندازه دور شکم خودتان را دارید. اما آیا می دانستید که کالری مصرف شده علاوه بر ساخت بافت های عضلانی به مصرف سلول های مغزی هم می رسد؟ مطالعات نشان داده که مغز به تنهایی حدود 20 درصد از کالری دریافتی از مواد غذایی را مصرف می کند. این مساله نشان می دهد که انتخاب مواد غذایی سالم چقدر می تواند به تقویت مغز در کارهایی از جمله تمرکز، مهارت های حرکتی بدن و حافظه کمک کند.

چگونه مغز خود را تقویت کنیم ؟

اگر سوال شما هم این است که چگونه مغز خود را تقویت کنیم ما با معرفی 12 ماده غذایی به شما کمک می کنیم تا پاسخ این سوال را پیدا کنید. مصرف این 12 ماده غذایی در کوتاه مدت می تواند تمرکز و بهره وری سلول های مغزی شما را افزایش دهد و مصرف طولانی مدت آنها می توانید عمر سلول های مغزی شما را افزایش داده و از ابتلا به بیماری هایی مثل آلزایمر در امان بدارد. مواد غذایی معرفی شده در این مقاله سرشار از مواد مفید از جمله آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب، امگا3 و… است که به رشد سلول های مغز و تقویت آن کمک می کند. با ما باشید تا شما را با این مواد انرژی زا آشنا کنیم.

1- کره بادام

عکس کره بادام

مغزها و کره آنها اولین جواب برای این سوال هستند که چگونه مغز خود را تقویت کنیم. مغزها و کره گرفته شده از آنها یک منبع غنی از ویتامین E هستند و علاوه بر آن آنتی اکسیدان مهمی در ساختار خود دارند که از تخریب سلول های مغزی در اثر آلزایمر جلوگیری می کند. دقت داشته باشید که آجیل های خام دارای مقدار فراوانی از چربی های غیر اشباع و فیبر  هستند. در بین آجیل ها بادام سرشار از کلسیم، منیزیم و پتاسیم است و به تثبیت فشار خون کمک می کند و در تقویت مغز نقش بسزایی دارد.

2- آووکادو

عکس آووکادو

میوه آووکادو دارای مقدار معتنابهی از اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین E است که هر دوی این ها برای سلامت مغز مفید است. درست است که آووکادو میوه لوکسی است و چندان در دسترس نیست ولی سعی کنید تا جایی که دستتان به آن می رسد آن را به سالادها، کیک ها و نان ها اضافه کنید. حتی می توانید به جای کره در پخت کیک از آن استفاده نمایید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که میزان کالری این میوه تقریبا زیاد است و یک میوه کامل آن حدود 240 کالری انرژی دارد.

3- گردو

با مغز گردو مغز خود را تقویت کنیم

همانطور که اشاره شد مغزیجات سرشار از پروتئین های گیاهی و چربی های سالم هستند که در این بین گردو از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اسید آلفا لینولئیک که یکی از اصلی ترین اسید های چرب امگا 3 می باشد در گردو یافت می شود و تاثیر بسزایی بر گرفتگی های قلبی عروقی و همچنین تقویت مغز دارد. در مطالعات انجام شده دانشگاه کالیفرنیا مشخص شده که مصرف مغز گردو با بهبود نمرات آزمون شناختی ارتباط مستقیمی دارد.

4- تخمه کدو

عکس کدو تنبل

به طور کلی هر میوه ای که رنگ نارنجی دارد برای سلامتی قلب و مغز مفید است. علت آن هم وجود آنتی اکسیدان کاروتنوئیدها است که مربوط به رنگدانه نارنجی در آنهاست. تخمه کدو علاوه بر این که دارای فیبر فراوانی است به خاطر داشتن کالری پایین جلوی اضافه وزن را می گیرد و همانطور که می دانید اضافه وزن ارتباط مستقیمی با آلزایمر دارد.

5- توت ها

عکس بلو بری برای تقویت مغز

درست مانند سبزیجات دارای رنگ روشن، میوه های دارای رنگدانه طبیعی فلاونوئید از نظر ارزش غذایی بسیار شناخته شده هستند. این رنگدانه در حفظ و بهبود عملکرد شناختی سلول های مغزی نقش بسزایی دارد. اگر دوست دارید بدانید که چگونه مغز خود را تقویت کنید لازم است که نیم نگاهی به انواع توت ها از جمله بلوبری، توت سیاه، تمشک، توت فرنگی و… بیندازید.

6- کلم ها

عکس کلم برای تقویت مغز

سبزیجات خانواده کلم خاصیت ضد التهابی دارند و دارای مقدار فراوانی آنتی اکسیدان، ویتامین C، سلنیوم، فولات و پتاسیم هستند که همه این ترکیبات با تقویت مغز شما ارتباط مستقیم دارند. گل کلم علاوه بر مواد بالا دارای ویتامین K است که برای لخته شدن خون و تراکم استخوان ها مفید است. به طور کلی کلم ها دارای ترکیبی به نام گلوکوزینولات هستند که از رگهای خونی محافظت می کند و تاثیرات سرطانزایی بر DNA را از بین می برد.

7- لوزی ماهی یا هالیبوت

با ماهی مغز خود را تقویت کنیم

لوزی ماهی از جمله پهن ماهی هایی است که سرشار از ویتامین D (50 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه بدن شما) و ویتامین B6 (25%) است و همین مساله آن را به یک وعده غذایی بسیار مفید تبدیل کرده است. علاوه بر این که ویتامین B12 که فقط در مواد غذایی حیوانی یافت می شود و می توانید روی عناصر موجود در آن یعنی پتاسیم، روی و منیزیم و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 آن حساب ویژه ای باز کنید. کالری پایین اش می تواند شما را ترغیب کند که آن را از دست ندهید. هالیبوت را به صورت استیک و یا فیله می توانید مصرف کنید. اگر به این ماهی دسترسی ندارید ماهی های دیگری مثل قزل آلا و کفشک می توانند جایگزین های مناسبی باشند.

8- حبوبات

عکس لوبیا

حبوبات سرشار از ویتامین های مهم خانواده  به خصوص فولات محافظ سلول های عصبی و B6 هستند. فولات وظیفه تبدیل هموسیستئین به اسید آمینه متیونین را بر عهده دارد که تنظیم کبد را به دنبال خواهد داشت. وجود مقدار بالای هموسیستئین با بیماری آلزایمر ارتباط مستقیمی دارد و خوردن حبوبات از جمله لوبیا، نخود و عدس با کاهش دادن این ماده در خون به تقویت مغز شما و دور شدن از آلزایمر کمک می کند.

9- زردچوبه

عکس زردچوبه

ترکیب اصلی زردچوبه و ادویه هایی مثل ادویه کاری با تقویت سلول های مغز ارتباط مستقیمی دارد. تحقیقات نشان داده افرادی که گاهی اوقات (مثلا ماهی یک بار) این ادویه را مصرف می کنند نسبت به افرادی که زردچوبه مصرف نمی کنند مغز فعال تری دارند. شاهد دیگری بر این مدعا تحقیقاتی است که نشان می دهد افراد مسن در کشور هندوستان که ادویه زیادی مصرف می کنند 4.4 برابر کمتر از افراد مسن در کشور آمریکا به آلزایمر دچار می شوند.

10- جو

با خوردن جو مغز خود را تقویت کنیم

غلات کامل مانند جو سرشار از ویتامین های گروه B و فیبر هستند که می توانند کلسترول خون را کاهش داده و موجب تقویت مغز شوند. تحقیقات نشان داده که ویتامین های گروه B (مثل B12، B6 و فولات) نقش بسیار موثری بر تقویت حافظه دارند. بنابراین سعی کنید که فرآورده های ساخته شده از جو را در رژیم غذایی خودتان جای بدهید.

11- چای سبز

عکس چای سبز

انسان ها هزاران سال است که از چای سبز استفاده می کنند و مهمترین ویژگی آن خاصیت ضدسرطانی اش است. خصوصیات منحصر بفرد چای سبز مربوط به پلی فنل خاصی به نام EGCG است که در آن وجود دارد. مطالعات نشان داده که چای سبز در تقویت حافظه و بهبود عملکرد سلول های مغز نقش بسزایی دارد.

12- قهوه

عکس فنجان قهوه

آخرین پاسخ برای این سوال که چگونه مغز خود را تقویت کنیم به قهوه بر می گردد. مطالعات پیشین ثابت کرده بود که مصرف اصولی کافئین  باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی بدن می شود. همچنین ثابت شده بود که هر چقدر کافئین بیشتری مصرف کنید از وضعیت بهتری برخوردار خواهید بود. لیکن باید مراقب باشید؛ چرا که مصرف بیش از اندازه کافئین باعث به هم ریختن نظم خواب می شود و اگر نسبت به مصرف این ماده حساسیت دارید سعی کنید که در اواخر روز قهوه مصرف نکنید.

امیدواریم که با رعایت رژیم غذایی مناسب و اصلاح سبک زندگی بتوانید هر چه بیشتر از بیماری هایی مثل آلزایمر دوری کنید. اگر شما هم نظر یا پیشنهادی برای تقویت مغز خود دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر به سلامت خودتان اهمیت می دهید توصیه می کنیم که مقاله های زیر را هم مطالعه کنید:

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *