روش خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب

عکس روش خشک کردن گوجه فرنگی

روش خشک کردن گوجه فرنگی بسیار آسان است و اگر فر یا مایکروویو هم ندارید می توانید به راحتی و به کمک آفتاب گوجه فرنگی ها را خشک کنید.

عکس روش خشک کردن گوجه فرنگی

بساز و بفروش (B&B) | خشک کن – خشک کردن گوجه فرنگی یکی از روش های مرسوم و کاربردی برای ذخیره کردن گوجه فرنگی و استفاده از آن در طول سال است. البته راه های دیگری هم برای فرآوری گوجه فرنگی وجود دارد؛ مثلا تهیه سس کچاپ با گوجه فرنگی یا سرکه گوجه فرنگی و… اما پودر گوجه فرنگی رنگ و طعم فوق العاده ای به غذا می دهد و احتمال فاسد شدن آن نسبت به سایر فرآورده های گوجه فرنگی بسیار کمتر است. در این مطلب قصد داریم تا روش خشک کردن گوجه فرنگی را به شما آموزش بدهیم.

روش خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب

یکی از رایج ترین روش ها برای خشک کردن گوجه فرنگی استفاده از آفتاب است. گوجه فرنگی به خاطر قندی که در ساختار خودش دارد به خوبی در آفتاب خشک می شود. مناسب ترین شرایط برای استفاده از این روش، هوای خشک با دمای حدود 32 درجه سانتیگراد است. این روش حدود 2 تا 4 روز طول می کشد که به دمای هوا و میزان رطوبت نسبی هوا بستگی دارد.

در این روش باید گوجه ها را به صورت ورقه ای برش داده و آنها را بر روی توری فلزی پهن کنید.

گوجه فرنگی ها باید کمی بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد تا هوا از زیر و روی آن جریان داشته باشد. می توانید روی گوجه ها یک توری نازک بیندازید تا از تجمع حشرات بر روی گوجه ها جلوگیری کند.

گوجه فرنگی ها باید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. بهتر است که هر روز یکبار ورقه های گوجه فرنگی را زیر رو  کنید تا خشک کردن گوجه فرنگی ها به صورت یکنواخت پیش برود.

عکس گوجه فرنگی خشک شده

گوجه فرنگی ها را بعد از این که به طور کامل خشک شد می توانید به صورت پودر در بیاورید و از آن استفاده کنید.

پودر کردن گوجه فرنگی

روش خشک کردن گوجه فرنگی در فر

در این روش باید گوجه هایی را انتخاب کنید که اندازه متوسطی داشته باشد. سپس آنها را از وسط دو نیم کرده و روی آنها با چاقو به صورت ضربدر برش بزنید. قسمت وسط ضربدر را با انگشت فشار دهید تا گوشت گوجه فرنگی کمی بیرون بیاید و بهتر و یکنواخت تر خشک شود.

عکس برش زدن گوجه فرنگی

گوجه فرنگی های نصف شده را به ترتیب روی پنجره سیمی فر بچینید و روی گوجه ها کمی نمک بریزید تا به خروج آب گوجه فرنگی کمک کند.

سینی را به مدت 8 الی 12 ساعت درون فر با دمای 60 الی 80 درجه سانتیگراد (150 تا 175 درجه فارنهایت) قرار دهید. در طول این مدت باید درب فر را کمی باز بگذارید.

روش خشك كردن گوجه فرنگی

زمانی که حجم گوجه فرنگی ها نصف شد سینی حاوی گوجه ها را از فر خارج کنید و اجازه بدهید تا سرد شوند.

روش خشك كردن گوجه فرنگی در فر

گوجه فرنگی های خشک شده را درون ظرف استریل قرار داده و در فریزر نگهداری کنید.

این گوجه فرنگی ها تا 2 هفته در یخچال و تا یک سال در فریزر سالم باقی می مانند.

روش خشک کردن گوجه فرنگی در مایکروویو

گوجه فرنگی را نصف کرده و با فاصله از یکدیگر درون ظرفی در مایکروویو قرار دهید.

مایکروویو را برای مدت 15 دقیقه روی قدرت بالا (High) روشن کنید.

بعد از گذشت این مدت آب خارج شده از گوجه ها را که درون ظرف جمع شده حذف کنید و گوجه ها را برگردانید.

مایکروویو را بار دیگر روی قدرت بالا برای مدت 15 دقیقه روشن کنید تا گوجه ها کاملا خشک شوند. سپس گوجه ها را از مایکروویو خارج کرده و اجازه بدهید تا خنک شوند.

خشک کردن گوجه فرنگی با دستگاه خشک کن

صفحه های خشک کن را به کمی روغن زیتون آغشته کنید تا ورقه های گوجه فرنگی حین خشک شدن به آن نچسبند.

خشک کردن گوجه فرنگی در خشک کن

در این روش گوجه فرنگی ها در طول مدت 8 الی 12 ساعت خشک می شوند.

چطور از گوجه فرنگی خشک شده نگهداری کنیم؟

برای نگهداری گوجه فرنگی های خشک شده در طولانی مدت می توانید یکی از روش های زیر را به کار ببرید:

داخل یک شیشه مقداری روغن زیتون بریزید و گوجه های خشک شده را به آن اضافه کنید. درب شیشه را بسته و بعد از یک روز درون یخچال قرار دهید. گوجه فرنگی ها در این روش تا 3 ماه ماندگاری دارند.

نحوه خشك كردن گوجه فرنگي

گوجه فرنگی های خشک شده را درون زیپ کیپ یا هر ظرف درب دار دیگری قرار دهید و درون یخچال نگهداری کنید. این روش گوجه فرنگی های خشک شده را برای مدت 6 الی 9 ماه سالم نگه می دارد.

برای این که گوجه فرنگی خشک شده ماندگاری بالاتری داشته باشد می توانید آنها را درون زیپ کیپ و در فریزر نگهداری کنید.

امیدواریم که این مطلب کاربرد لازم را برای شما داشته باشد. اگر درباره روش خشک کردن گوجه فرنگی سوال یا نظری داشتید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *