نصب کلید کولر آبی چگونه است؟

عکس نصب کلید کولر آبی

ترفند تعمیرات – نصب کلید کولر آبی نیاز به آشنایی به برقکاری دارد. برای تعویض یا نصب کلید کولر آبی باید انواع کلیدهای کولر را به خوبی بشناسید.

بساز و بفروش  (B&B) | تعمیر کن – هوا که گرم می شود یکی از اساسی ترین کارهای خانه انجام سرویس سالیانه کولر است. گاهی پیش می آید که حین سرویس کولر متوجه می شوید که کلید کولر درست کار نمی کند و باید آن را تعویض کرد. در این مقاله سعی داریم تا روش نصب کلید کولر آبی را به شما آموزش بدهیم.

تذکراتی درباره نصب کلید کولر آبی

قبل از آموزش نحوه نصب کلید کولر آبی باید چند تا نکته را یادآوری کنیم:

1- اگر سر رشته ای در برق و برقکاری ندارید بهتر است که این کار را به یک تاسیساتی بسپارید. بیشترین برق گرفتگی برای آقایان هنگام انجام سرویس کولر رخ می دهد.

2- کابلی که برای کولر آبی استفاده می کنید باید مفتولی و چهار رشته شماره یک و نیم باشد و اگر در ساختمان سیستم ارت پیاده کرده اید باید یک رشته اضافه هم برای آن در نظر بگیرید.

3- از سیم های افشان برای کولرهای آبی استفاده نکنید.

4- فیوز مناسب برای کولر آبی 16 آمپر است.

آموزش نصب کلید کولر آبی

برای این که به خوبی با نصب کلید کولر آبی آشنا شوید ابتدا باید با مدار کلید کولر آبی و سپس با سیم کشی کلید کولر آبی و نقشه انواع کلید کولر آبی آشنا شوید.

مدار کلید کولر آبی

کلید کولرهای آبی معمولا دارای 3 بخش است:

کلید یک پل پمپ آب

کلید یک پل موتور

کلید تبدیل برای دور تند و کند

البته بعضی از کلیدهای کولر 4 پل هستند که علاوه بر دکمه های قبلی دکمه روشن و خاموش کردن کلید کولر هم به آن افزوده شده است و باید موقع نصب کلید کولر به آن توجه داشته باشیم.

سیم کشی کلید کولر آبی

کابل برق کولر 4 رشته است که هر کدام از آن ها را باید به یکی از سوکت های پشتی کلید کولر و سوکت هم نام آن در پنل داخل بدنه کولر وصل کرد. این چهار رشته که دارای رنگ های مختلفی هستند را به صورت زیر وصل کنید:

برای دور کند و تند کولر دو رشته با رنگ های مختلف وجود دارد که باید هر رنگی را که داخل کلید به دور تند متصل کردید در بدنه کولر هم همان رنگ را به دور تند متصل کنید؛ برای دور کند هم همینطور است.

یک رشته را به دکمه پمپ آب وصل کنید که در روی کلید به صورت تکی است و با کلید مربوط به موتور اشتراکی ندارد.

یک رشته که مربوط به نول است را به کلید اصلی روشن و خاموش شدن موتور وصل کنید. البته در کلیدهای 3 پل می توانید بعد از مشخص شدن سیم فاز، سیم نول را مستقیم به سیم اصلی برق منزل وصل کنید که به طرف کولر می رود و اصلاً نول را وارد کلید موتور نکنید.

سیم های برق وروردی به کلید کولر آبی

وضعیت نول که مشخص شد.

برای این که سیم فاز را موقع نصب کلید کولر آبی وصل کنید وقتی که با فازمتر سیم فاز را پیدا کردید باید آن را به اتصالی که بین کلید پمپ و موتور کولر، مشترک است وصل کنید.

اگر سیم های پنل کولر را طبق رنگبندی سیم های کلید کولر وصل کرده باشید نباید مشکلی وجود داشته باشد.

نقشه کلید کولر آبی

کلیدهای کولر آبی دارای چند نوع است:

  • مدل سوکتی (قدیمی)

عکس کلید کولر سوکتی

نقشه اتصال سیم ها به این کلید به این شکل است:

عکس نقشه نصب کلید کولر آبی

در این کلیدها نیازی نیست که سیم نول را موقع نصب کلید کولر به کلید وصل کنید مگر این که کلید شما از نوع چراغدار باشد که در این صورت یک سیم نول را به سوکت شماره 6 وصل می کنید.

برای این نوع کلیدها حتما نیاز به سرسیم دارید که باید از فروشگاه های لوازم برقی تهیه کنید.

  • کلید توکار (جدید)

عکس کلید توکار

اتصال این نوع کلیدها راحت تر است. در پشت این کلیدها فقط چهار محل برای اتصال سیم وجود دارد که با نام های تند (F)، کند (S)، فاز (M) و پمپ (P) مشخص شده است. اتصال سیم به این نوع کلیدها به وسیله پیچ است و نیازی به سرسیم ندارد.

عکس کلید کولر آبی

  • کلید کولر آبی تمام قطب

در این نوع کلید اتصال فاز و اتصال نول با کولر قطع و وصل می شود. این کار ایمنی کلید را بالا می برد و خطرات ناشی از برق گرفتگی کولر را کاهش می دهد.

عکس کلید تمام قطب کولر آبی

  • کلید 4 پل

عکس کلید 4 پل کولر آبی

پشت این کلیدها 6 نقطه برای اتصال سیم وجود دارد. در بالای کلید 2 جای سیم با نام های sp و N’ و در پایین کلید 4 جای سیم با نام های N، L، P و SL

نحوه اتصال سیم به این کلیدها شبیه کلیدهای توکار است با این تفاوت که سیم نول را هم باید وارد کلید کنید. بنابراین سیم های ورودی به کلید را به ترتیب زیر وصل کنید:

  • سیم دور تند را به SP
  • سیم دور کند را به SL
  • سیم پمپ را به P
  • سیم فاز را به کلید ترمینال L
  • سیم نول ورودی را به ترمینال N
  • و سیم نول خروجی را که به سمت کولر می رود به ترمینال N’

عیب یابی سیم کشی زمان نصب کلید کولر آبی

  • دور کند و تند برعکس کار می کند.

احتمالا موقع نصب کلید کولر آبی سیم ها را برعکس وصل کرده اید و باید سیم های رنگی مربوط به دور کند و تند را در پشت کلید یا داخل پنل کولر جابجا کنید.

  • پمپ کار نمی کند ولی موتور کولر روشن می شود.

سیم نول را اشتباه وصل کرده اید.

  • کولر اصلا روشن نمی شود.

سیم فاز را اشتباه وصل کرده اید.

  • با روشن کردن کولر فیوز می پرد.

احتمالا سیم های فاز و نول جایی به هم اتصال دارند. تا زمانی که عیب را ردیابی و برطرف نکرده اید فیوز را باز نکنید.

امیدواریم که این آموزش مورد استفاده شما قرار بگیرد و با خواندن آن نحوه نصب کلید کولر آبی را یاد گرفته باشید. در صورتی که سوال یا نظری درباره این مطلب دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. حتی می توانید تجربه های خودتان را در این زمینه برای ما بازگو کنید.

ما سعی داریم در بخش ترفندهای تعمیرات، نحوه تعمیر انواع وسایل و لوازم خانگی را به صورت ساده و کاربردی به شما آموزش بدهیم. پیش از این هم آموزش تعمیر ریشه فرش و علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی را با همدیگر یاد گرفته بودیم.

5/5 (1 نظر)

10 دیدگاه برای “نصب کلید کولر آبی چگونه است؟

  1. کیان مهر گفته:

    برای کلید توکار جدید که ۴ محل برای وصل داره اگر هر ۴ محل رو وصل کنیم ۱تند ۲کند ۳پمپ ۴فاز خوب می مونه نول؟ نول کجا وصل میشه؟؟؟

    • حمیدرضا گفته:

      نل به کلید نمیاد و مستقیم به همراه ۳ سیم فاز به سمت کولر می رود

      • میثم گفته:

        سلام. وقت بخیر
        جناب کولر ما از نوع کوچک است و تا حالا بیرون نصب بوده. الان میخوام بیارمش داخل خانه…. امکانش هست وصلش کنم به پریز برق؟سیم ها را چگونه وصل کنم

      • محمدحسن اسفندیاری گفته:

        سلام.ممنون از اموزش صحیح تون کمی یاد داشتم کامل شدم.خیرتون قبول حق

  2. امیر علی گفته:

    با سلام واحترام
    امسال بعد از اینکه کولرو سرویس کردم و خواستم برای اولین بار روشن کنم بعد از اینکه چند دقیقه ای پمپ کار کرد تا کلید کند زدم با صدای غیرمعمولی کار کرد که فوری خاموش کردم.چندساعت بعد که روشن کردم دوباره همان اتفاق افتاد و کمی بوی سوختگی امد خلاصه موتورو باز کردم و بردم تعمیرگاه.اونجام گیر میکرد و بعد بکار میافتاد.تعمیرکار گفت بخاطر کلید کولرت ، موتور هم سوخته و باید کل سیم پیچی و کلید کولر عوض بشه.میگفت کلید کولرت نرم شده.ایا شما هم چنین عیبی را تائید میکنید و باید کل سیم پیچی تعویض بشه؟
    با تشکر فراوان

  3. روهام گفته:

    بسیار عالی. واقعا مفید و کاربردی.اموزشی راحت و به دور از پیچیدگی .تشکر

  4. ارش علیزاد گفته:

    سلام ببخشید چرا مثلا برای فاز ورودی ۲تا جای سیم گذاشته مگه فاز ۱ دونه سیم بیشتر نیست ؟ من متوجه نمیشم چرا برای هر اتصال از فاز و نول ۲ تا اتصال گذاشتن یعنی باید با یه تکه سیم اون جاهارو پل بدیم ؟فاز و نول تو خونه قدیمی ما ۲ تا سبم داره شاید حتما تو خونه های جدید ۴ تا سیم شده ؟

    • مسعود گفته:

      سلام.برای نصب پمپ کولر فاز و نول رو اشتباه بزنیم می سوزه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *