آموزش بیت باکس به صورت مرحله به مرحله

عکس آموزش بیت باکس

آموزش بیت باکس به صورت گام به گام می تواند به شما کمک کند تا با صداهایی که از طریق دهان بوجود می آورید بیت باکس های زیبا خلق کنید.

بساز و بفروش (B&B) | یاد بگیر – بیت باکس هنری است که اخیراً طرفداران زیادی پیدا کرده است و خیلی ها علاقمند شده اند که آن را یاد بگیرند. ما در این مقاله سعی داریم تا استارت آموزش بیت باکس را بزنیم و سه صدای اساسی بیت باکس یعنی Kick، Hi-hat و Snare را به شما آموزش بدهیم تا از آن به عنوان ریتم موسیقی بیت باکس و ترکیب آن برای ساخت یک الگوی ساده بیت باکس استفاده کنید.

ویدئوهای آموزشی جداگانه ای را برای هر بخش در اختیار شما گذاشته ایم که از سایت humanbeatbox.com گردآوری شده است.

فونتیک چیست؟

فونتیک مطالعه صداهای گفتاری انسانی و عمدتا تولید فیزیولوژیکی آن است. یعنی این که این صداها چطور ساخته می شوند. وقتی که این صداها را بررسی کنید و بدانید که چطور تولید می شوند می توانید از آن ها برای تولید صداهای بیت باکس استفاده کنید.

اندام های متفاوتی در تولید صداهای انسان نقش دارند. زبان (tongue)، دندان (teeth)، دستگاه صوتی (vocal tract)، تارهای صوتی (vocal chords)، لب ها (lips)، سقف نرم دهان (soft palate)، سقف سخت دهان (hard palate)، برآمدگی کنار دندان ها (alveolar ridge)، ناحیه زبان کوچک (uvular)، دهانه حنجره (glottis) و بینی (nose) از جمله اعضایی هستند که در تولید صدا نقش دارند.

آموزش بیت باکس – انواع صداهای اصلی

در فونتیک از تعداد زیادی صدا برای صحبت کردن استفاده می کنیم ولی به طور کلی در بیت باکس 4 نوع صدای اصلی وجود دارد:

  • Plosives یا انسدادی

 

  • Fricatives یا اصطکاکی

 

  • Clicks

 

  • Oscillations

 

در این مقاله صداهای انسدادی و اصطکاکی را بررسی می کنیم؛

آموزش بیت باکس – صداهای انسدادی

صداهایی هستند که با توقف صدا ساخته می شوند و سپس اجازه خروج از دهان به آن ها می دهیم. به همین خاطر به آن ها صداهای انسدادی می گویند. مثلا تلفظ حرف های b در کلمه (bat) و حرف p (در کلمه pig) که تفاوت آن ها در میزان سفتی لبهاست و یا صداهای k (در کلمه quick) و g (در کلمه dog) و t (در کلمه top).

 

صدای Hi-hat حرف {t} در بیت باکس

اولین صدایی که در آموزش بیت باکس فرا می گیرید صدای Hi-hat است. تفاوت بسیار ناچیزی بین تلفظ «t» در کلمه «tennis» با صدایی است که ما از حرف «t» برای Hi-hat بوجود می آوریم. صدایی که برای صحبت کردن بوجود می آید از برخورد نوک زبان با ناحیه برجسته کنار دندان ها (alveolar ridge) ساخته می شود اما در بیت باکس برای ساخت این صدا از تماس نوک زبان با بالای دندان ها بوجود می آید.

 

صداهای انسدادی اجباری و ساده

دو نوع صدای انسدادی وجود دارد؛ اجباری (forced) و ساده (unforced). حرف «b» انسدادی ساده در نشانه گذاری استاندارد بیت باکس (Standard Beatbox Notation – SBN) به صورت {b} و حرف «b» اجباری به شکل {B} و با حرف بزرگ نشان داده می شود.

 

ضربه کلاسیک {B}

این اولین ضربه طبلی یا Kick drum است که قصد یاد گرفتن آن را داریم که به آن ضربه کلاسیک هم می گویند چون این یکی از اولین صداهایی بوده است که در حوالی سال 1980 وارد دنیای بیت باکس شده است. این صدا همان صدای انسدادی اجباری حرف «b» است که با {B} نشان داده می شود. برای تمرین این صدا سعی کنید دو حرف {B} و {b} را به صورت یک در میان تلفظ کنید. اینطور:

{B b B b B b B b B b}

ابتدا باید کمی برای شما مشکل باشد که این تمرین را انجام دهید ولی تمرین این الگو به شما کمک خواهد کرد تا دهان خودتان را به سرعت شکل بدهید و تفاوت بین این دو نوع صدا را بوجود بیاورید.

 

آموزش بیت باکس – صداهای اصطکاکی

صداهای اصطکاکی صداهای ادامه دار هستند مثل {sh}، {f}، {s} و {h}

ما می توانیم شکل دهان را مشخص کنیم و زبان را در موقعیت های مختلف نگه داریم که معمولاً با صداهای واکه یا صدادار همراه است. موقعیت های دهان به تغییر تن صدا در بیت باکس کمک می کند و چون دهان هر کسی شکل و فرم خاص خودش را دارد هیچ صدایی در بیت باکس دو نفر مشابه هم نیست. در ادامه بعضی از شکل های متفاوت دهانی را مشاهده می کنید:

موقعیت دهانی:

aa

ee

oo

موقعیت های زبانی:

rr

ll

سعی کنید صداهای اصطکاکی {sh}، {f}، {s} و {h} را با استفاده از موقعیت های دهانی و زبانی متفاوت بوجود بیاورید که البته از ترکیب آن ها صداهای جذابی بوجود می آید مثلا:

sh} + oo + rr}

 

صدای دام کلاسیک {Psh}

صدای دام کلاسیک (classic snare) {Psh} اولین صدای snare بوده است که حدود سال 1980 میلادی در بیت باکس بوجود آمده است. این صدا از ترکیب یک حرف {P} و یک حرف {sh} بوجود آمده است. به طور کلی همه صداهای دام یا snare از ترکیب یک صدای انسدادی و یک صدای اصطکاکی بوجود آمده اند.

شما برای تمرین می توانید یا صداهای اصطکاکی {f}، {s} و {h} صداهای دام درست کنید.

برای تمرین بیشتر این صداها را درست کنید:

{B} + {sh}

{B} + {f}

{B} + {s}

{B} + {h}

{t} + {sh}

{t} + {f}

{t} + {s}

{t} + {h}

 

ساخت یک الگوی بیت باکس ساده

برای ساخت این بیت باکس می خواهیم یک ضربه کلاسیک {B}، Hi-hat {t} و دام کلاسیک {Psh} را به صورت {B t Psh t / B B Psh t} ترکیب کنیم.

 

دقت داشته باشید که نشانه گذاری استاندارد بیت باکس یا SBN ریتم و صداها را شرح می دهد. همچنین برای کمک به یادگیری خط حامل را به دو قسمت چهارتایی تقسیم کرده است.

عکس آموزش بیت باکس خط حامل موسیقی

امیدواریم که از این مقاله خوشتان آمده باشد. در صورتی که دوست دارید آموزش بیت باکس به صورت مرحله مرحله توسط سایت بساز و بفروش ادامه پیدا کند حتما در بخش نظرات اعلام کنید. یا از طریق گزینه «سفارش مقاله آموزشی» درخواست خودتان را به دست ما برسانید.

4/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *