آموزش قلاب بافی از پایه – وسایل قلاب بافی

عکس وسایل قلاب بافی

قلاب بافی – برای آموزش قلاب بافی باید وسایل قلاب بافی (Crochet Supplies) را بشناسید که شامل نخ قلاب بافی، قلاب، مدل قلاب بافی، سوزن، قیچی و… است.

بساز و بفروش | بباف – قلاب بافی یکی از هنرهایی است که همواره شما را وسوسه می کند تا استارت بزنید و آن را یاد بگیرید و بتوانید انواع بافتنی های زیبا را درست کنید. اگر به دنبال یک نقطه استارت قوی برای آموزش قلاب بافی از پایه هستید پیشنهاد می کنیم از همین مقاله شروع کنید تا پا به پای هم هنر قلاب بافی را از صفر تا صد بیاموزیم. در این مقاله به عنوان اولین گام در آموزش قلاب بافی شما را با وسایل قلاب بافی آشنا می کنیم.

وسایل قلاب بافی

قلاب

به طور کلی قلاب هایی که در بازار وجود دارد می تواند استیلی، آلومینیومی، دسته پلاستیکی و یا دسته چوبی باشند.

عکس قلاب قلاب بافی

پیشنهاد می شود که برای شروع آموزش از قلاب آلومینیومی استفاده کنید اما به طور کلی قلاب آلومینیومی معایب زیر را دارد:

  • جنس خشکی دارد و دست را اذیت می کند.
  • وقتی حین کار دست شما عرق کند کار کردن با این قلاب بسیار سخت و آزاردهنده می شود.
  • برخلاف قلاب آلومینیومی، قلاب های استیلی بسیار متداول است و بیشتر از سایر جنس ها کاربرد دارد.

قلاب های دسته پلاستیکی هم پیشنهاد خوبی هستند. این قلاب ها خوش دست هستند و در دست نمی چرخند.

قلاب های دسته چوبی هم در دست گرم نمی شوند و می توانند گزینه خوبی برای شروع قلاب بافی باشند.

قلاب ها به صورت سری در بازار وجود دارد و توصیه می کنیم با توجه به مارکی که خریداری می کنید سری کامل آن را خریداری کنید که شامل 5 الی 7 قلاب با سایزهای کوچک تا بزرگ است.

به طور کلی بر روی هر قلاب شماره یا اندازه ای درج شده که سایز قلاب را بر حسب میلیمتر نشان می دهد. هر چه این شماره بزرگتر باشد نوک قلاب تیزتر و قلاب بافت ظریف تری را به وجود می آورد.

قلاب ها از اجزای زیر تشکیل شده اند: دسته، دستگیره، بدنه، گلو و نوک.

شما می توانید قلاب را شبیه مداد یا شبیه کارد میوه خوری در یک دست بگیرید و با دست دیگر نخ را در دست بگیرید و آن را هدایت کنید. نخ باید بتواند آزادانه در دست حرکت کند.

عکس روش صحیح گرفتن قلاب قلاب بافی

نخ قلاب بافی

برای قلاب بافی می توانید از نخ مخصوص قلاب بافی استفاده کنید یا از نخ های کاموایی کمک بگیرید. این کاملا دست شماست که چه نوع نخی را برای قلاب بافی به کار بگیرید تا ظرفت و نوع کارتان را مشخص کند.

عکس گلوله نخ

جنس نخ قلاب بافی می تواند به ترتیب زیر باشد:

نخ با الیاف مصنوعی که شامل نخ های اکریلیک، نایلون، ابریشم مصنوعی و پلی استر است. این نخ ها کیفیت، دوام، نرمی و تنوع رنگ بالایی دارند و هوا به راحتی از بین آن ها رد نمی شود.

نخ با الیاف طبیعی که برای تهیه آن ها از الیاف پنبه، کتان، سویا، شاهدانه، بامبو و کنف هندی استفاده می شود. این نخ ها کشش و وزن کمتری دارند، قابلیت شستشو با ماشین را دارند و هوا را به راحتی از خود عبور می دهند.

سایز قلاب هم بر اساس ضخامت نخ مورد استفاده انتخاب می شود. مثلا شما برای بافت توری سینی باید نخ نازک انتخاب کنید و برای بافت روتختی نیاز به نخ ضخیم تر و در نتیجه قلاب بزرگتری دارید.

به طور معمول اندازه های زیر روی قلاب ها دیده می شود که حدود نخ مورد استفاده برای هر یک را می توانید در زیر ببینید:

  • قلاب شماره 9-7 / سایز 1.5-1.25 میلیمتر / نخ قلاب بافی شماره 50
  • قلاب شماره 10-8 / سایز 1.4-1.15 میلیمتر / نخ قلاب بافی شماره 40
  • قلاب شماره 12-11 / سایز 1.05-1 میلیمتر / نخ قلاب بافی شماره 30
  • قلاب شماره 14-12 / سایز 1.05-0.9 میلیمتر / نخ قلاب بافی شماره 10 الی 20
  • قلاب شماره 14 / سایز 0.9 میلیمتر / نخ تابیده نرم

دست تان که در قلاب بافی راه بیفتد متوجه خواهید شد که هر چه قلاب بزرگتر باشد بافتی که بوجود می آورد نرم تر است ولی ظاهر آن زبرتر به نظر می رسد.

روی نخ قلاب بافی می توانید اطلاعات زیر را مشاهده کنید:

کد رنگ: این کد برای جلوگیری از چند رنگ شدن بافت استفاده می شود. اگر حین بافت یک کار نخ شما تمام شد می توانید با اسفاده از این کد همان رنگ را برای ادامه کار تهیه کنید.

طول نخ: شما برای شروع یک مدل قلاب بافی باید بدانید که به چه مقدار نخ نیاز دارید. یک نخ قلاب بافی 100 گرمی می تواند طولی بین 30 تا 40 متر داشته باشد.

سایز قلاب: روی بسیاری از برندهای نخ قلاب بافی شماره مناسب قلاب برای آن نخ درج شده است.

وزن نخ: وزن ها ممکن است در سایز های یکسان وزن های متفاوتی داشته باشند که برای مدل های مختلف می توانید از آن ها استفاده کنید.

برای شروع کار قلاب بافی باید نخ را یک یا دو مرتبه به دور انگشت اشاره بپیچانید. نخ به کمک گره خفت به قلاب وصل می شود و این اولین گام برای شروع کار قلاب بافی است. سفتی گره خفت باید به قدری باشد که نخ روی قلاب حرکت نکند.

عکس قلاب بافی

مدل قلاب بافی

اولین چیزی که به شما کمک می کند نخ و قلاب مناسب را انتخاب کنید مدلی است که برای قلاب بافی در اختیار دارید. بنابراین قبل از آن که چشم بسته به دنبال قلاب و نخ متناسب باشید بهتر است مشخص کنید که قرار است چه مدلی را پیاده کنید. بعد از بررسی مدل می توانید نخ مناسب را انتخاب کنید و بر اساس آن قلاب متناسب را به کار بگیرید.

عکس مدل قلاب بافی

خدا را شکر روی بسیاری از مدل ها هم سایز نخ و قلاب مناسب برای آن مدل قلاب بافی نوشته شده است.

این که می گوییم قلاب و نخ باید با همدیگر هماهنگ باشند به این مفهوم است که وقتی به کمک سر قلاب، نخ را می گیرید، نخ و قلاب به راحتی با هم حرکت کنند و بافت را پیش ببرند.

سوزن رفوگری

این سوزن سوراخ بزرگی دارد و نخ قلاب بافی به راحتی از آن عبور می کند. از این سوزن برای انتهای کار قلاب بافی استفاده می شود.

متر نواری

برای این که مدل قلاب بافی شما با دقت و ظرافت پیاده سازی شود همواره از متر استفاده کنید.

عکس متر نواری

سنجاق قفلی

از سنجاق قفلی برای نشانه گذاشتن روی بافت قلاب بافی استفاده می کنند.

قیچی

قیچی یکی از ملزومات هنرهایی است که با نخ  و سوزن سر و کار دارد. از قیچی برای چیدن نخ در زمان قلاب بافی استفاده می کنند.

عکس قیچی قلاب بافی

خرید وسایل قلاب بافی

مراکز بسیار متفاوتی برای خرید وسایل قلاب بافی وجود دارد اما اگر بتوانید این وسایل را از یک مرکز اینترنتی معتبر خریداری کنید خیالتان از همه بابت راحت خواهد بود و علاوه بر آن زحمت شما برای تهیه مجموعه این وسایل فقط به چند کلیک خلاصه می شود. امیدوارم که به زودی بتوانیم در سایت بساز و بفروش امکان خرید اینترنتی وسایل قلاب بافی را برای شما فراهم کنیم.

امیدواریم که در اولین قدم به خوبی با وسایل قلاب بافی آشنا شده باشید. شما می توانید این هنر را فرا بگیرید و بافتنی های هنر دست خودتان را درفروشگاه شخصی تان به فروش برسانید و کسب درآمد کنید.

سایت بساز و بفروش حامی مشاغل خانگی و هنرهای دستی است و به شما این امکان را می دهد تا اگر به دنبال هنرمندی برای بافت یک بافتنی با قلاب زیبا می گردید الگوی مورد نظرتان را از طریق گزینه «سفارش ساخت کالا» بارگزاری کنید تا هنرمندان سایت در اولین فرصت آن را برای شما تولید کنند.

1/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *