آموزش معرق کاشی – وسایل مورد نیاز

عکس معرق کاشی شکسته

معرق کاشی – آموزش معرق کاشی یکی از ساده ترین و کاربردی ترین آموزش های هنری است. برای آموزش معرق کاشی باید الگوی معرق کاشی را داشته باشید و مقداری قطعات مختلف از جمله کاشی، سرامیک، چوب و سایر وسایل مورد نیاز تا بتوانید معرق کاشی را پیاده کنید.

عکس معرق کاشی شکسته

بساز و بفروش | یاد بگیر – معرق کاشی یکی از هنرهای زیباست که با دم دستی ترین قطعات از کار افتاده هم می توانید طرح های زیبایی را پیاده کنید. همین امروز دست به کار بشوید و به کمک مقاله های ما آموزش هنر معرق کاشی را یاد بگیرید و کسب در آمد کنید.

تاریخچه معرقکاشی 

معرق کاشی هنری است که در آن تکه های ریز چوب، کاشی، فلز، پارچه و… را با شکل های متفاوت کنار هم می چسبانند. معرق در قرن 6 هجری که مصادف با حکومت سلجوقیان بود شروع به پیشرفت کرد. این هنر در قرن هشتم پیشرفت هایی کرد و اجزای تشکیل دهنده هر اثر هنری معرق کاری شده کوچکتر و ظریف تر شد. با توجه به این که هزینه های هنر معرق کاری از سایر هنرها از جمله میناکاری کمتر بود صنعت معرق کاری در قرن های 9 و 10 هجری قمری به اوج شکوفایی خودش رسید و مراکز معرق سازی در شهرهای اصفهان، یزد، کاشان، هرات، سمرقند و تبریز تاسیس شد.

عکس آموزش معرق کاشی روی دیوار

آموزش معرق کاشی

هنر معرق کاشی (Mosaic Art) را هنر نقاشی روی موزائیک می دانند. موزائیک (Mosaic) یک کلمه فرانوسوی است و به مجموعه مکعب های کوچک رنگارنگ از سنگ مرمر یا اسمالت است که در سیمان کار گذاشته می شود. در معرق کاشی به جای رنگ از تکه های رنگی و موزائیک استفاده می شود.

وسایل مورد نیاز معرق کاشی

قطعات شکسته برای معرق

قطعاتی که یک اثر هنری معرق را تشکیل می دهند می تواند جنس های متفاوتی داشته باشند. از جمله:

عکی وسایل معرق کاشی

  • موزائیک یا سرامیک
  • سنگ های طبیعی و مصنوعی
  • مهره های رنگی
  • صدف و گوش ماهی
  • تکه های ظروف چینی و آرکوپال و…
  • کاشی های رنگی آماده
  • آینه
  • پوست تخم مرغ و شترمرغ
  • حتی تکه های سی دی شکسته

سطح کار هنر معرق

سطحی که برای معرق کاری استفاده می شود کاملا وابسته به هدف شما از پیاده کردن معرق است. گاهی ممکن است هدف نهایی شما نونوار کردن یکی از اشیای خانه باشد و گاهی می خواهید یک ایده ابتکاری به خرج دهید و مثلا یک قاب عکس درست کنید. گاهی وقت ها ممکن است معرق را روی سطوح خیلی بزرگ پیاده کنند. برای این منظور باید ابتدا قطعات طرح را روی سطوح کوچک مثل چوب پیاده کرده و بعد در سطح اصلی به صورت پازل مانند متصل کنید. به هر حال می توانید یکی از سطوح زیر را انتخاب کنید:

  • چوب

می توانید از یک تکه چوب نئوپان، ام دی اف یا تخته سه لا استفاده کنید. همینطور سطح اشیایی مثل میز، صندلی، جعبه، قاب و… می تواند گزینه مناسبی برای پیاده کردن معرق شما باشد.

عکس پرتره معرق کاشی

  • سفال

می توانید معرق خود را روی سطح ظروف سفالی از جمله کوزه، بشقاب، گلدان و… پیاده کنید.

  • سرامیک و گچ

گلدان های سرامیکی و گچی هم انتخاب های خوبی برای معرق کاری هستند.

  • شیشه و آینه

آینه ها و شیشه ها از جمله مواردی هستند که توی خانه و زندگی زیاد به چشم می آیند و یک معرق کاری زیبا بر روی آن ها می تواند جلوه زیبایی به چیدمان خانه شما بدهد. همچنین شما می توانید بر روی سطوح شیشه و آینه هنر ویترای را پیاده کنید.

  • فلزات

قاب های فلزی هم یکی دیگر از پیشنهادها برای معرق کاری است.

طرح خام کاشی شکسته

ماده اولیه و سطح مناسب برای پیاده کردن معرق کاشی انتخاب شد. حالا وقت آن است که طرح مناسبی پیدا کنید تا اثر هنری تان بر اساس آن پیش برود.طرح های مختلفی برای معرق کاشی وجود دارد که پیشنهاد می کنیم در ابتدای کار از طرح های ساده تر استفاده کنید. حتی می توانید از طرح هایی که بقیه پیاده کرده اند به عنوان الگوی معرق کاشی کمک بگیرید. برای پیاده کردن الگو روی سطح می توانید از کاغذ کالک کمک بگیرید.

عکس الگوی معرق کاشی

اصلا نگران نباشید! اصول کار را که یاد بگیرید خودتان می توانید حتی طرح یک منظره را به معرق کاشی تبدیل کنید.

چسب معرق کاشی

برای چسباندن قطعات معرق چند انتخاب پیش روی شماست:

چسب کاشی: از چسب کاشی علاوه بر چسباندن کاشی بر روی سطوح می توانید به عنوان ملات هم استفاده کنید. این چسب برای معرق هایی کاربرد دارد که بیشتر در معرض رطوبت هستند.

چسب چوب: برای چسباندن موادی از جمله چوب، کاغذ، مقوا، سفال و حتی سرامیک می توانید از چسب چوب استفاده کنید. با توجه به این که چسب چوب دیرتر خشک می شود قدرت مانور شما در زمان اجرای کار بیشتر خواهد بود. نقطه ضعف چسب چوب این است که حلال آن آب است و باید در آثاری از آن استفاده کرد که در معرض آب و رطوبت نباشند. قیمت چسب چوب حدود 10 هزار تومان است.

عکس چسب چوب

ابزار معرق کاشی

تا اینجای کار با اصول و زیربنای معرق کاشی آشنا شدید. در ادامه ابزار مختلفی که برای معرق کاشی مورد نیاز است را به شما معرفی می کنیم.

انبر کاشی

از این ابزار برای شکستن لبه های کاشی و سرامیک و ایجاد شکل های هندسی و غیرهندسی متفاوت استفاده می شود. انبر کاشی می تواند طرح ها و انواع متفاوتی داشته باشد. انبرهای معرق کاشی مدل های مختلفی دارد از جمله انبر دیسکی یا غلتک دار که شما می توانید آن ها را با قیمت هایی حدود 100 تا 150 هزار تومان در بازار پیدا کنید. برای افراد مبتدی انبر مدل AK20 مناسب است و نیازی نیست که در همان ابتدای کار انواع مختلف انبرها را خریداری کنید.

عکس ابزار معرق کاشی - انبر کاشی

سوهان آهن

برای صاف کردن لبه های کاشی که با استفاده از انبر، شکل دهی کرده اید می توانید از سوهان آهن استفاده کنید.

عینک ایمنی

کار شما در معرق شوخی بردار نیست و هر آن ممکن است تکه کوچکی از مواد اولیه راهش را به سمت چشم شما تغییر دهد. قبل از این که خدای نکرده برای تان اتفاقی بیفتد اصول ایمنی را رعایت کنید.

پیشبند و لباس کار

دوست ندارید که هر بار دست به کار معرق کاشی می شوید یک دست لباستان بشود لباس کار؟! پس از همین اول یک لباس کار و پیشبند مناسب انتخاب کنید.

شابلون و خط کش

اگر به دنبال طرح هندسی خاصی هستید می توانید با استفاده از شابلون و خط کش آن را روی سطح پیاده کنید و به کمک انبر به شکل نهایی آن برسید.

رنگ های اکریلیک

اگر دوست دارید قطعاتی که استفاده می کنید رنگ های خاصی داشته باشند (مثلا اگر قطعات شما تکه های شکسته سی دی است) می توانید از رنگ های اکریلیک، مولتی سورفیس یا ویترای استفاده کنید.

ملات

ملات یا دوغاب در انواع و رنگ های مختلف به صورت آماده در بازار وجود دارد و حتی می توانید خودتان آن را تهیه کنید. از جمله ملات های مورد استفاده در معرق کاشی، پودر بندکشی است که می تواند ترکیبی از سیمان سفید و پودر سنگ باشد. همچنین می توانید از چسب معرق به عنوان ملات استفاده کنید.

عکس ابزار معرق کاشی ملات

اگر دوست داشتید که خودتان پودر بندکشی بسازید به این شکل عمل کنید:

سه واحد سیمان سفید الک شده و نرم را با یک واحد پودر سنگ الک شده و نرم و رنگ پودری (در صورتی که بخواهید پودر بندکشی شما رنگی باشد) مخلوط کنید و در زمان بندکشی به اندازه کافی به آن آب اضافه کنید تا در نهایت خمیر یکدستی به دست بیاید.

  • با ما همراه باشید تا در مقاله های بعدی سراغ مباحث پیشرفته تر آموزش کاشی معرق برویم. اگر هم در زمینه معرق کاشی دستی بر آتش دارید کمک کنید تا بهترین آموزش را در اختیار علاقمندان به این رشته قرار بدهیم.

 

4.3/5 (4 نظر)

4 دیدگاه برای “آموزش معرق کاشی – وسایل مورد نیاز

  1. mahin گفته:

    سلام. برای برش منظم ‌کاشی به اشکال هندسی مختلف به جز انبر از چه ابزار دیگه ای میشه استفاده کرد؟؟ مثلا بخواهیم همه کاشی ها شبیه کاشی استخر منظم ویکدست باشند. آیا ابزار خاصی دارد؟؟!

  2. سیدجلال بختیاری گفته:

    خب برادرمن یکسری وسیله نام بردی که یا بخریم یا پیداکنیم وانبروچسب وانواع خرده کاشی وسنگ وایینه که شما اینهمه توضیح هم نمیدادی هرچقدرادم ناشی هم باشه ازاسم کار یا دیدن یه تابلو میفهمه که چه وسایلی میخواد چی یاد دادی الان من همه ی این وسیله هارو تو انباری خونه دارم چجوری شروع کنم یک کلام به چگونگی شروع بکاروساخت تابلو نگفتی همه اش ازوسیله هاش حرف زدی این چجوراموزش دادن هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *