سنگ کوارتز چیست؟ (انواع و قیمت)

سنگ کوارتز چیست؟ (انواع و قیمت)

زیورآلات – سنگ کوارتز (Quartz) یکی از سنگ های نیمه قیمتی و زیباست که در طرح های هندسی و رنگ های متنوع یافت می شود. خواص سنگ کوارتز بسیار زیاد است.

بساز و بفروش | بدان – سنگ کوارتز بر خلاف اسم خاصش در زندگی ما جایگاه زیادی را اشغال کرده و سنگ کوارتز را علاوه بر زیورآلات در قسمت های مختلفی از زندگی روزمره می توانیم پیدا کنیم. فقط کافی است بدانید که عقیق هم نوعی سنگ کوارتز است تا متوجه منظور ما بشوید. این مقاله شما را با انواع سنگ کوارتز، خواص و قیمت این سنگ زیبا آشنا می کند.

کوارتز چیست؟

سنگ کوارتز که با نام های «درّ کوهی» یا «عقیق» هم شناخته می شود یکی از سنگ های معدنی است که از چند نوع سنگ رنگی ساخته شده و طرفداران زیادی دارد. سنگ کوارتز بعد از فلدسپات فراوانترین ماده معدنی بر روی پوسته زمین است و میزان سختی آن 7 موس (mohs) برآورد می شود. این سنگ از جمله سنگ های نیمه قیمتی است و نسبت به سایر سنگ های قیمتی سخت تر، با دوام تر و در عین حال نازک تر است.

عکس آویز سنگ کوارتز

ساختار این سنگ از ترکیب شیمیایی سیلیکون دی اکسید (SiO2) است و به طور کلی میزان و درصد این ترکیب شیمیایی دو نوع سنگ کوارتز را به وجود می آورد که این دو نوع به گونه های مختلفی تقسیم می شوند.

عکس سنگ کوارتز

کوارتز ماکروکریستالی

این نوع که معمولاً شفاف تر و بزرگ تر است شامل آمتیست (بنفش) ، سنگ کریستال، کوارتز آبی، کوارتز چشم گربه ای، کوارتز دودی (خاکستری، دودی و سیاه)، سیترین، چشم هوس، پرسولیت، کوارتز رزگلد (صورتی) و چشم ببری می شود.

کوارتز کریپتو کریستالی

کریستال های این نوع اغلب میکروسکوپی هستند و بیشتر اوقات دیده نمی شوند.

معدن کوارتز در کجا یافت میشود؟

کوارتز با توجه به فراوانی و گسترشی که در سطح کره زمین دارد در اکثر نقاط جهان یافت می شود. این سنگ در درجه حرارت های مختلفی از قشرهای زمین تشکیل می شود. شما می توانید در اغلب کوه ها و ساحل دریاها و رودخانه ها این سنگ را با رنگ های مختلف پیدا کنید.

بهترین نوع کوارتز

بعضی از ویژگی های سنگ کوارتز می تواند در انتخاب بهترین نوع این سنگ به شما کمک کند. بعضی از این ویژگی ها عبارتند از:

رنگ

رنگ سنگ کوارتز با توجه به اندازه آن بسیار متغیر است. بهترین زمان برای بررسی رنگ آن هنگام طلوع یا غروب خورشید است که رنگ های عمیق سنگ هم خودشان را نشان بدهند. به طور کلی کوارتز شفاف با ارزش ترین نوع آن است و بعد از آن رنگ سفید یا ابری قرار دارد.

درخشش

شفافیت یک ویژگی مثبت برای کوارتز است و هر چقدر که یک سنگ نور را بیشتر از خودش عبور دهد میزان شفافیت آن بالاتر است.

ابعاد

این سنگ را به شیوه ای برش می دهند که قطعات برش خورده بیشترین رنگ را داشته باشند. به همین دلیل است که در اندازه ها و شکل های متنوعی در بازار یافت می شود.

انگشتر کوارتز

امروزه یکی از پرکاربردترین استفاده های سنگ کوارتز برای ساخت نگین انگشتر است. انگشترهای کوارتز در بین خانم ها و آقایان طرفداران زیادی دارد. کوارتز را می شود به هر شکلی برش داد و طرح های مختلفی را بر روی آن پیاده کرد و در نهایت به عنوان نگین انگشتر به کار برد.

عکس انگشتر کوارتز

خواص سنگ کوارتز

از جمله ویژگی هایی که برای سنگ کوارتز در منابع مختلف آمده است عبارتند از:

  • تعادل و تنظیم همه چاکراهای بدن
  • انعکاس نور و انرژی مثبت به سمت بدن
  • کمک به تمرکز و افزایش قوای ذهنی
  • کمک به تصفیه روح و روان
  • محافظت فرد در برابر سحر و جادو
  • ارتباط با دنیای متافیزیک
  • تعادل سیستم ایمنی بدن
  • پاکسازی اندام های بدن
  • درمان خستگی های مزمن

از جمله خواص پزشکی آن هم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان اختلالات تنفسی، آسم و گلودرد
  • کاهش فشار خون و گرفتگی رگ های و مقابله با سرطان خون
  • کمک به رفع مشکلات نازایی و تقویت باروری فرد
  • افزایش روحیه فرد جهت عشق ورزی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان تب

تشخیص سنگ کوارتز

تا به حال هیچ راه تضمینی و صد درصدی برای تشخیص سنگ کوارتز پیدا نشده است و لازم است که چند آزمایش را انجام بدهید تا به نتیجه قطعی برسید. یکی از راه های تشخیص نوع طبیعی این سنگ طیف سنجی مادون قرمز است که طول موج جذب شده توسط سنک کوارتز را نشان می دهد. کریستال های سنگ کوارتز دارای ویژگی هایی همانند تورمالین است.

عکس انگشتر سنگ کوارتز

سنگ کوارتز اصلی هیچ گاه یک شکل خاص ندارد و با تغییر رنگ، تابش و گرما رنگ ان تغییر می کند و شدیدتر می شود.

به هر حال تشخیص نوع اصلی این سنگ کار آسانی نیست و یکی از راه های رسیدن به سنگ اصلی این است که خودتان آن را قبل از تراش خوردن تهیه کنید و به دست تراشکار بسپارید.

قیمت سنگ کوارتز

قیمت سنگ کوارتز با توجه به اندازه، شکل، رنگ و خیلی ویژگی های دیگر تعیین می شود. هیچ گاه فریب قیمت های نامتعارف را نخورید چون هیچ ارزانی ای بی حکمت نیست.

2.5/5 (2 نظر)

31 دیدگاه برای “سنگ کوارتز چیست؟ (انواع و قیمت)

  1. مهران حافظی گفته:

    سلام من در کویر دامغان در حین پیاده روی سنگهای شفاف در چند رنگ پیدا کردم و جمع آوری کردم که در شب نور از آنها رد می شود یعضا کمی مات و بعضی عین شیشه است قرمز دون اناری سفید سبز بنفش دودی حتی نارنجی و در تپه ای در وسط این بیابان سنگهای سبز پیدا کردم که بردم اداره صنایع گفتند آمازونیت است اون سنگهای شفاف و آمازونیت رو‌چکار کنم نه سرمایه دارم و نه حتی هزینه دوباره رفتن به آنجا و در نقشه داکستر هم نگاه کردم اونجا ثبت نشده.نمی دونم از طرفی بردم تراش دادم اینقدر قشنکند وار طرفی پول ندارم کاری کنم.چکار کنم؟

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام. خدا را شکر که یافته هاتون سنگ های باارزشی بوده. کاری که از دست ما بر می آید این است که به شما امکان ثبت فروشگاه اختصاصی بدهیم تا سنگ هایتان را بعد از ارزش گزاری برای فروش قرار دهید. مطمئن باشید که مشتری های خوبی می توانید برای سنگهایتان پیدا کنید.

    • *-* گفته:

      سلام
      یادم نمیاد اسمش چی بود ولی مقاوم ترین فلز در برابر گر ما رو میشه ازش ساخت

  2. محمد گفته:

    سلام
    منم مقداری شاید حدود ده کیلو سنگ کوارتز تو ارتفاعات سوادکوه پیدا کردم و الان تو منزل هستش اصلا تراش هم ندادم آیا خریداری پیدا میشه؟

  3. محمد گفته:

    سلام .برنامه سئوال و جواب در مورد انواع سنگها خیلی جذاب .آموزنده.و پر محتوا می‌باشد. سپاس فراوان

    • ناشناس گفته:

      اگه کوارتز اصل باشه خریدار زیاد داره مثل کارگاه های تزیینی انگشتر و گردنبند زیورآلات

    • میلاد گفته:

      سلام بنده هم به سنگ زیادعلاقه دارم زمین وزمانوبه هم ریختم ولی چیزی نتونستم پیداکنم این قدر رفتم واومدم یه دونه پیداکنم کاش یه دونه پیدامیکردم جاشم خیلی وقت اماده همین که پیداشدبزارمش روداشتبردماشینوباحاش حال کنم هیچکی نمیخوادبگه درکوستان چه جوری سنگ پیداکنیم

  4. هلیا گفته:

    باسلام اگه میشه راهنماییم کنین ممنون میشم نزدیک صدکیلو از این سنگها من دارم ویک سنگ دیگر هم دارم به وزن چهار کیلو زرد یا سفید یا شیری بگم بهتره که کامل نور ازش رد میشه به کسی هم نگفتم و نمی دونم چی هستن خریدار این سنگ ها کسی هست به ما هم بگین ممنون میشم

    • ناشناس گفته:

      اگه کوارتز اصل باشه خریدار زیاد داره مثل کارگاه های تزیینی انگشتر و گردنبند زیورآلات

  5. حسن گفته:

    سلام من کلی سنگ کوارتز دارم لالای صد کیلو یه معدن کوچیک دارمانواع رنگ ها از دودی بگیر تا شفاف و ابری و سنگ های دیگه مثل مون استون جاسپر عقیق در رنگ های مختلف با نازلترین قیمت فروشنده ایم

    • ناشناس گفته:

      بنده خریدارم لطفاً شماره تلفن بزار تا باهاتون تماس بگیرم

      • قربانی گفته:

        سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما دوست عزیز. بنده سنگ کوارتز دودی و رنگهای دیگه دارم..عقیق و جاسپر انواع رنگ دارم..09394493960 قربانی هستم اگر تمایل به خرید بودید تماس بگیرید.یا حق

  6. اس جی گفته:

    بله من سنگهای رنگی وجنسهایی مختلف با طرهای مختلف و به مقدار زیادی سنگ های شفاف دا م

  7. میرزا گفته:

    سلام .من سنگ های ابسیدین فراوانی در انئاع رنگ های طبیعی دارم بالغ بر صد رنگ و همچنین کوارتز از شفاف تا کدر ،سبز ،آبی ،قهوه ایی ،آبی کم رنگ و همچنین شهاب سنگ و سنگ های فرا زمینی که شبیه آهن ولی آهن نیستند و خیلی از سن گهای دیگر که نمی شناسم چیست برای فروش دارم و درصد سختی همگی بالای 7 موس است و بسیار محکمو مقاوم هستند ….ممنون از سایت خوبتان

  8. ناشناس گفته:

    سلام من هم سنگ کوارتز دارم خیلی ب پولش نیلز دارم لطفا با من تماس بگیرید

  9. ناشناس گفته:

    سلام دوستان اگه خریدارهس بهم خبر بدین هرچقدری بخوادسنک کوارتزدارم تنی کیلویی خریدارواقعی خبرمون کنه

  10. میکاییل گفته:

    سلام دوستان اگه خریدارهس بهم خبر بدین هرچقدری بخوادسنک کوارتزدارم تنی کیلویی خریدارواقعی خبرمون کنه

  11. مهدی گفته:

    سلام منم سنگ کوارتز دارم سفیده ک وقتی جلو نور خورشید بگیری هفت رنگ نشون میده

  12. ناشناس گفته:

    اگه از همدان کسی داره من کم می‌خوام کوارتز شفاف 40یا 50گرم

  13. ناشناس گفته:

    سلام من در کوهستان بالای کوه غار کوچیکی هستش تو غار رفتم تو دیواره غار سنگ شیشه ای رنگش زرد و سفید است ازش یکم کندم با چکش کندمش خیلی خسته محکم و سفته از غار اوردم بیرون نور آفتاب بهش خورد انگار مثل الماس برق میزد فک کنم کسی بلد باشه برش بده میتونه چند کیلو ازش از غار در بیاره

  14. تقی پور گفته:

    سلام و عرض ادب من مغازه سنگهای معدنی و کلکسیونی داشتم و متاسفانه جمع کردم انواع کوارتز یشم عقیق فیروزه امیتیست بزرگ و کوچک…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *