طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر

عکس ته چین مرغ بدون فر

آشپزخانه – طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر تقریباً شبیه موقعی است که آن را با فر تهیه می کنیم. ته چین مرغ را می توان بدون استفاده از فر و با قابلمه هم تهیه کرد.

عکس ته چین مرغ بدون فر

بساز و بفروش | بپز – ته چین مرغ یکی از خاص­ترین غذاهای ایرانی است که برای مجالس مهمانی تهیه می­ شود. این غذا بیشتر به عنوان یک پیش غذا در کنار غذای اصلی سرو می شود اما خیلی از افراد هم هستند که از آن به عنوان غذای اصلی استفاده می­ کنند.

مواد لازم ته چین مرغ برای 6 تا 8 نفر

  • برنج: یک کیلو گرم
  • مرغ پاک شده: یک و نیم کیلوگرم
  • ماست کیسه­ ای: یک کیلو گرم
  • زعفران سائیده: دو قاشق مرباخوری
  • تخم­ مرغ: 5 تا 6 عدد
  • روغن: 250 گرم
  • پیاز متوسط: یک عدد
  • نمک و فلفل: به مقدار کافی
  • خلال پسته و بادام و زرشک: یک پیمانه

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی

پختن مرغ

مرغ را با یک عدد پیاز، یک لیوان آب و مقداری نمک و فلفل را آنقدر می پزیم تا فقط یک استکان آب آن باقی بماند. حالا گوشت مرغ را از استخوان های آن جدا می کنیم.

آماده کردن مایه مرغ

زعفران را در کمی آب جوش حل می­ کنیم. ماست را هم می ­زنیم و نیمی از زعفران سائیده حل شده در آب جوش را با کمی نمک و فلفل و 3 عدد زرده تخم مرغ داخل ماست می ریزیم و هم می زنیم.

گوشت های جدا شده مرغ را در ماست می­ خوابانیم (بهتر است مرغ را از چند ساعت قبل از تهیه ته چین در ماست بخوابانیم).

دم کردن برنج ته چین

برنج را با چند لیوان آب و مقداری نمک روی حرارت قرار می ­دهیم تا بجوشد، سپس آن را با آب ولرم آبکشی می کنیم.

آماده کردن ته چین مرغ

ته یک قابلمه نسوز را 2 الی 3 عدد زرده تخم مرغ، نیمی از روغن موجود و 1 الی 2 ملاقه از ماستی که مرغ­ ها را در آن خوابانده ­ایم می ­ریزیم و 2 الی 3 کف گیر برنج به آن اضافه می­ کنیم و با پشت قاشق مایه ته چین را در ته ظرف صاف می­ کنیم.

مقداری مرغ روی مایه صاف شده قرار می دهیم و روی آن را با مقداری برنج می پوشانیم و باقیمانده گوشت مرغ را مجدداً روی برنج قرار می دهیم و با بقیه برنج روی آن را می­ پوشانیم و با قاشق سطح برنج را کمی فشار می­ دهیم تا به هم بچسبد.

آب مرغ را با بقیه زعفران و 3 الی 4 قاشق سوپخوری روغن و بقیه ماستی که باقی مانده مخلوط می­ کنیم و روی سطح برنج می­ دهیم و در قابلمه را می­ بندیم.

قابلمه را به مدت 1 ساعت و نیم الی 2 ساعت روی حرارت قرار می دهیم تا دم بکشد.

اگر خواستید برای پخت ته چین از فر استفاده کنید باید قابلمه را درون فر با دمای 180 درجه سانتی گراد (350 درجه فارنهایت) به مدت یک ساعت و نیم الی 2 ساعت قرار دهید.

توجه داشته باشید هرچه میزان حرارت ملایم تر و مدت طبخ طولانی ­تر باشد ته ­دیگ ته چین کلفت­ تر خواهد شد.

وقتی ته چین شما پخته شد آن را به صورت قالبی در دیس بر می ­گردانیم و روی آن را با زرشک سرخ شده، خلال بادام و پسته تزئین می­ کنیم.

عکس ته چین مرغ خوشمزه و خوشرنگ

نکات ظریف پخت ته چین مرغ

  1. نکته قابل توجه به هنگام پخت ته چین حفظ نسبت تخم ­مرغ و ماست است، اگر میزان ماست شما زیاد باشد ته چین شکل خودش را حفظ نمی­ کند و اگر تخم ­مرغ آن زیاد باشد غذا عطر خوبی ندارد و بوی تخم­ مرغ می­ گیرد.
  2. در پخت ته چین حتماً باید از ماست چکیده استفاده کرد چون در صورت شل بودن ماست، ته چین خمیر می ­شود.
  3. برنج آبکش شده را پس از این که ولرم شد با مواد مخلوط می­ کنیم؛ چون اگر اگر هنوز گرم باشد باعث آب انداختن ماست می­ شود و اگر خیلی سرد شده باشد به خوبی با مواد مخلوط نمی شود.
  4. برای طبخ ته چین در فر حتما دیواره­ ها و کف ظرف مورد نظر را با روغن چرب کنید.
  5. بهتر است روی ظرف را فویل آلومینیومی بکشید و روی آن چند سوراخ ایجاد کنید و بعد داخل فر قرار دهید.

عکس ته چین مرغ مجلسی خوشمزه

امیدواریم که مقاله طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر توانسته باشد رضایت شما را جلب کند و شما را ترغیب کرده باشد تا ته چین های مجلسی و خوشمزه ای درست کنید. اگر سوال یا نظری در رابطه با این آموزش دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اگر دست به کار شدید و ته چین مرغ درست کردید حتما عکس مراحل پختن آن و ته چین آماده شده تان را برای ما ارسال کنید تا در همین مقاله منتشر کنیم.

2/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *