روش تکثیر کاج مطبق در خانه

عکس روش تکثیر کاج مطبق در خانه

گل و گیاه – روش تکثیر کاج مطبق در خانه به دو صورت انجام می شود؛ این دو روش عبارتند: از تکثیر کاج مطبق با بذر و تکثیر کاج مطبق با قلمه زدن.

بساز و بفروش (B&B) | بکار – کاج مطبق گیاهی زیبا و پرطرفدار است که معمولا افراد زیادی تجربه ای ناموفق در نگهداری و تکثیر آن داشته اند. کاج مطبق از جمله کاج های سوزنی همیشه سبز است که زیستگاه اصلی آن جزیره نورفولک استرالیاست. برای همین به آن Norfolk Island Pine می گویند. سرعت رشد این کاج در طبیعت زیاد ولی در شرایط آپارتمانی پایین است و نیاز به مقدار اکسیژن فراوانی دارد. اگر مایل به نگهداری از کاج مطبق در منزلتان هستید باید دقت داشته باشید که این گیاه زیبا توان تحمل درجه حرارت های بالا را ندارد. طبق معمول معرفی کاج مطبق در ویکی پدیا به زبان فارسی بسیار خلاصه است و نمی توان از اطلاعات محدود آن نمی توان روش تکثیر کاج مطبق را یاد گرفت. برای همین در این مطلب تلاش می کنیم تا شما را با دو روش تکثیر کاج مطبق از طریق بذر و قلمه آشنا کنیم. در انتها هم شرایط نگهداری کاج مطبق در منزل را برای شما بازگو می کنیم.

عکس کاج مطبق

روش تکثیر کاج مطبق در خانه

کاج مطبق به دو روش بذر و قلمه زدن در منزل قابل تکثیر است که هر کدام از این روش ها نکته های فراوانی دارد که باید به آن ها دقت شود.

روش تکثیر کاج مطبق با بذر

برای تکثیر کاج مطبق با بذر باید بذر این گیاه را در بستر آماده شده بکارید و آن را در دمای بین 12 تا 16 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. پس از این که کاج مطبق سبز شد آن را به داخل گلدان یا محل اصلی کاشت منتقل کنید.

مراحل تکثیر کاج مطبق با بذر

یک گلدان با قطر دهانه 10 سانتیمتر بردارید.

آن را با نسبت مساوی از ماسه و خاکبرگ پر کنید.

وسط خاک را با انگشت به اندازه یک سانتیمتر گود کنید.

3 عدد بذر کاج مطبق را درون سوراخ قرار دهید. نباید روی آن را با خاک بپوشانید.

عکس بذر کاج مطبق

با استفاده از اسپری سطح بذر و خاک را مرطوب نگه دارید.

روی سطح خاک را با پلاستیک بپوشانید تا آب سطحی آن به سرعت تبخیر نشود.

گلدان را در یک محیط روشن به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

دمای محیط باید حدود 24 تا 30 درجه سانتیگراد باشد.

اگر شرایط ایده آل باشد بذرها در مدت 2 تا 4 هفته جوانه می زنند.

وقتی که بذرها جوانه زد پوشش پلاستیکی روی آن را به مدت 4 روز، هر روز یک ساعت بردارید.

زمانی که بذرها جوانه زد و تشکیل برگ های سوزنی داد از بین آن ها جوانه قوی تر را نگه دارید و دو جوانه ضعیف تر را حذف کنید.

عکس تکثیر کاج مطبق با بذر

جوانه باقی مانده را به یک محل با نور بیشتر برده و به طور منظم آبیاری کنید.

روش تکثیر کاج مطبق با قلمه

یکی از راه های تکثیر کاج مطبق استفاده از قلمه می باشد. قلمه زدن در منزل کمی مشکل است و برای به ثمر رسیدن قلمه های کاج مطبق باید بهترین شرایط را برای آن آماده کنید.

برای انتخاب قلمه مناسب برای تکثیر کاج مطبق باید به این موارد توجه داشته باشید:

  • زمان برداشت قلمه
  • سن گیاه مادری
  • شرایط محیطی
  • رعایت اصول بهداشتی در زمان گرفتن قلمه

برای این که بتوانید کاج مطبق را از طریق قلمه زدن تکثیر کنید باید یکسری نکات را زیر نظر داشته باشید تا زحمات شما هدر نرود و بتوانید گیاهان جدید زیبایی را از طریق قلمه زدن بدست بیاورید.

شاخه مناسب برای قلمه کاج مطبق

باید قلمه را از شاخه های جوان گیاه کاج مطبق تهیه کنید. این قلمه از انتهای ساقه های جوانی که حداکثر یک سال از سن آن ها می گذرد تهیه می شود.

عکس قلمه کاج مطبق

فصل گرفتن قلمه کاج مطبق

فصل تابستان بهترین زمان برای گرفتن قلمه و تکثیر کاج مطبق از طریق قلمه زدن است.

طول قلمه کاج مطبق

این قلمه ها در طول فصل تابستان به طول 15 الی 20 سانتیمتر از انتهای شاخه های جوان تهیه می شوند.

عکس اندازه قلمه کاج مطبق

شاخه مناسب برای قلمه زدن

شما برای داشتن کاج مطبقی با تنه صاف و مستقیم مجبورید که از انتهای شاخه اقدام به گرفتن قلمه بکنید چرا که انتخاب شاخه های جانبی برای قلمه زدن باعث می شود کاج مطبق شما کج و ناموزون رشد کند.

بستر کاشت قلمه کاج مطبق

برای بستر کشت قلمه ها از نسبت ۱ به ۳ از ماسه و پیت ماس و یا مخلوطی از پرلیت و خاک برگ استفاده کنید تا علاوه بر نگهداری رطوبت از زهکشی خوبی هم برخودار باشد.

عکس خاک مناسب کاج مطبق wikihow

خاک انتخاب شده را در گلدانی به قطر 10 سانتیمتر ریخته و آن را آبیاری کنید به طوری که آب اضافی از زیر آن خارج شود. اجازه بدهید که خاک به مدت 10 الی 15 دقیقه به همین ترتیب باقی بماند.

آماده کردن قلمه کاج مطبق برای کاشت در بستر

بعد از تهیه قلمه، برگهای نیمه پایینی قلمه را که در بستر کشت قرار می گیرند حذف کنید. با این کار علاوه بر اینکه قلمه های شما راحت تر درون بستر قرار می گیرند باعث ایجاد زخم هایی روی قسمتی از قلمه که در خاک قرار می گیرد می شود که به ریشه زایی بهتر قلمه ها کمک می کند.

البته باید توجه داشته باشید که این زخم ها سطحی باشد و عمیق نشود وگرنه موجب از بین رفتن قلمه و پوسیدگی آنها در شرایط مرطوب طول دوره رشد می شود.

کمک به ریشه زایی قلمه کاج مطبق

وقتی که قسمت پایینی قلمه آماده شد آن را به مدت چند لحظه درون پودرهای هورمون ریشه زایی قرار دهید. اسید ایندول بوتریک یکی از هورمون های ریشه زایی رایج است که می توانید از آن استفاده کنید. سپس آن را در بستر آماده شده مستقر کنید.

مدت زمان ریشه دار شدن قلمه کاج مطبق

اگر شرایط محیطی برای قلمه زدن کاج مطبق مناسب باشد قلمه ها ظرف مدت 4 الی 6 هفته ریشه دار خواهند شد.

عکس ریشه دار کردن قلمه کاج مطبق

افزایش ریشه زایی قلمه کاج مطبق

توجه به چند نکته باعث می شود درصد ریشه زایی قلمه کاج مطبق افزایش پیدا کند:

  • رطوبت هوا

رطوبت هوا در طی ریشه دار شدن قلمه کاج مطبق بسیار مهم است. به همین دلیل از پلاستیک شفاف بر روی قلمه های کاج مطبق استفاده می کنند و برای انجام هر چه بهتر تهویه هوا و جلوگیری از شیوع بیماری های قارچی چند سوراخ در سطح پلاستیک بوجود می آورند. باید دقت داشته باشید که سطح پلاستیک نباید با قلمه شما در تماس باشد چون باعث آسیب دیدن آن می شود.

سطح خاک گلدان را به صورت روزانه بررسی کنید و اگر حدود 2 الی 3 سانتیمتر سطح خاک خشک بود آن را آبیاری کنید.

  • دمای هوا

بهترین دما برای دوره قلمه زدن کاج مطبق 18 الی 20 درجه سانتی گراد است ولی برای افزایش درصد ریشه زایی قلمه ها می توانید از طریق روش پاگرما یا ایجاد حرارت از کف دمای 25 درجه سانتیگراد را برای قلمه ها تامین کنید. البته پیاده سازی این روش در منزل کار چندان آسانی نیست ولی این دما درصد ریشه دار شدن قلمه ها را بالا می برد.

زمانی که قلمه کاج مطبق ریشه دار شد باید آن را در خاک مناسب کاشت و به محل پرنورتری منتقل کرد. قلمه نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

شرایط نگهداری کاج مطبق

شرایط نگهداری کاج مطبق برخلاف شرایط نگهداری حسن یوسف کمی سخت تر است و نیاز به دقت بیشتری دارد. حالا که با این همه زحمت توانستید کاج مطبق را از طریق قلمه زدن تکثیر کنید لازم است به چند نکته توجه کنید تا گیاه شما سالم، شاداب و زیبا باقی بماند:

نور مناسب

کاج مطبق را نباید در طول تابستان در برابر نور مستقیم خورشید قرار داد.

دمای مناسب

در طول تابستان نباید دمای محیطی کاج مطبق بیشتر از 16 درجه و در زمستان نباید کمتر از 5 درجه سانتیگراد بشود.

آبیاری کاج مطبق

کاج مطبق را باید در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هر 7 تا 10 روز یک بار آبیاری کرد. قبل از آبیاری گلدان، خاک آن را با دست بررسی کنید. اجازه بدهید که خاک به اندازه حدود دو الی سه سانتیمتر خشک شود و سپس آبیاری مجدد را انجام دهید. آبیاری باید به قدری باشد که آب از زیر گلدان خارج شود.

عکس آبیاری کاج مطبق wikihow

کود مناسب کاج مطبق

برای تقویت گیاه کاج مطبق باید همزمان با شروع فصل رشد در بهار و تابستان از کودهای محلول در آب مخصوص این گیاه استفاده کرد.

خاک مناسب

کمپوست سبک یک گزینه ایده آل برای خاک کاج مطبق است.

عکس کاشت گیاه در گلدان

تعویض گلدان کاج مطبق

تا قبل از این که ارتفاع گیاه شما به یک متر برسد باید گلدان آن را به صورت سالانه عوض کنید و هر بار گلدانی با یک شماره بزرگتر برای ان انتخاب کنید.

نکته آخر هم این که هیچ گاه از براق کننده های شیمیایی برای زیباتر شدن ظاهر گیاه استفاده نکنید.

عکس تعویض گلدان کاج مطبق wikihow

فیلم آموزش تکثیر کاج مطبق از طریق قلمه زدن

در ویدئوی زیر می توانید روش قلمه زدن کاج مطبق را به طور عملی مشاهده کنید:

 

امیدواریم که بتوانید چه از طریق بذر و چه از طریق قلمه موفق به تکثیر کاج مطبق بشوید و از داشتن این گیاه زیبا در منزلتان لذت ببرید. شما حتی می توانید با تکثیر کاج مطبق از طریق قلمه و بذر درآمدزایی کنید. سایت بساز و بفروش این امکان را به شما می دهد تا بدون هیچ هزینه ای فروشگاه اختصاصی داشته باشید و بعد از تکثیر این گیاه زیبا آن را از طریق سایت به فروش برسانید.

اگر سوال یا نظری درباره روش تکثیر کاج مطبق در خانه دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

3.4/5 (5 نظر)

23 دیدگاه برای “روش تکثیر کاج مطبق در خانه

  1. Mahsa morady گفته:

    با سلام ،در این ویدئو من متوجه نشدم آن ساقه های کوچک که توی خاک میکاشتن ازبرگ کاج مطبق گرفته میشدن یا همه ازساقه (تنه)گیاه بودن، آخه اونکه نشون داد انگار برگ گیاه بود؟ممنون میشم راهنمایی کنین نمیشد به زبان فارسی فیلم تهیه کنید بزارید،

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام. قاعدتا اگر شما قسمتی از ساقه را به عنوان قلمه قرار بدهید احتمال گرفتن قلمه شما بیشتر خواهد بود. ما تلاش خودمان را می کنیم تا بتوانیم خیلی زود فیلم آموزشی روش تکثیر کاج مطبق را به زبان فارسی هم قرار بدهیم.

  2. محسن8 گفته:

    اون مایعِ سفیدی که قبل از کاشتن، قلمه ها رو می‌زنند داخلش چی بود؟ ممنون

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام. این مایع سفید ترکیباتی است که به ریشه زایی قلمه سرعت می دهد.

  3. محمد حسین گفته:

    سلام خسته نباشید یه سوال داشتم
    من کاج مطبق دارم قسمت های پایینش خشک شده ولی بالاش اندازه ۲۰_۳۰ سانت سرحال و سبزه
    با توجه به نکات گفته شده کل اون قسمت سرحال رو جدا کنم و قلمه بزنم میگیره یا فقط از طریق برگ میشه؟؟؟

    در جواب دوستمون (محسن۸) میشه از پودر بچه هم استفاده کرد به عنوان هورمون ریشه زایی.

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام همانطور که در جواب دوستمان گفته بودیم با انتخاب یک قلمه قوی تر و ضخیم تر احتمال موفقیت شما برای قلمه گیری بیشتر خواهد بود.

      در مورد استفاده از پودر بچه به عنوان خورمون ریشه زایی هم از نظر علمی بی اطلاعیم و نمی توانیم راهکار شما را رد یا تایید کنیم.

      • بهادر گفته:

        سلام کاج مطبق من هم همین مشکل رو داره دوست داشتم این 2 طبق باقی مانده رو یکجا قلمه بگیرم آیا امکان ریشه دار شدن دارد یا باید به شیوه فیلم عمل کنم

    • معبود گفته:

      با سلام ، کاج مطبق من هم همین مشکل را دارد. قسمت های پایینی همه برگهاش ریخته و حدود 50 سانت سر شاخه هاش پربرگ و جوون و تازه و بزرگ هست، نمیدونم باید چیکارش کنم؟ نمیشه قدش رو کوتاه کنم و دوباره تو خاک بزارم تا ریشه بده ؟

  4. Ahmad گفته:

    سلام مطلب عالی بود فقط میتونم قلمه رو تو دمای ۲۸_۳۰ نگه دارم؟

  5. سمانه گفته:

    سلام.کاج مطبقِ من خشک شده.اگه از انتهای ساقه بچینمش،امکان اینکه دوباره سبز بشه هست؟

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام. احتمالش خیلی ضعیف است چون ممکن است مشکل در ریشه یا طوقه کاج مطبق بوده که منجر به خشک شدنش شده.

  6. هاشمی گفته:

    با سلام خیلی عالی بود توضیحات کامل و جامع بود ممنونم از لطفتون

  7. هادی گفته:

    سلام
    با تشکر از توضیحاتتون
    اگر انتهای قلمه را در عسل بگذاریم امکان سبز شدن وجود دارد؟

  8. ناشناس گفته:

    سلام
    کاج من از وسط سه شاخه ای شده چجوری باید جداشون کنم وتکثیرش کنم؟

  9. ناشناس گفته:

    اگه از سر شاخه ببریم گیاه اصلی سالم می مونه وبه رشد ش ادامه میده البته برای قلمه زدن

  10. نصیری گفته:

    سلام نمیشه از آنجاییکه سالم سبزه پاینش را با یه پلاستک ببیند م خاک مناسب بریزیم توی پلاستیک سر پلاستیک را ببندیم ریشه بزنه

  11. ناشناس گفته:

    سلام.کاج مطلق من ساقه بلندی داره از زیباییش کم شده نمیشه کوتاهش کرد.دوباره در گلدان بگذاریم.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *