کاشت هسته انبه در خانه چگونه است؟

عکس کاشت هسته انبه در خانه

کاشت هسته انبه در خانه بسیار راحت است و هسته انبه در کمتر از 10 روز جوانه می زند. هسته انبه را می توانید در گلدان بکارید و در پاسیو نگهداری کنید.

عکس کاشت هسته انبه در خانه

بساز و بفروش (B&B) | بکار – انبه میوه مناطق گرمسیری است و برای کاشت آن نیاز به محیطی گرم و مرطوب دارید. طول دوره رشدی انبه از جوانه زدن تا میوه دادن حدود 5 الی 8 سال طول می کشد و تا زمان میوه دادن آن می توانید از آن به عنوان یک گیاه زینتی در دکوراسیون منزل تان کمک بگیرید. پیش از این نحوه قلمه زدن گل رز و روش تکثیر کاج مطبق را به شما آموزش داده بودیم اما  اگر علاقمند به کاشت هسته انبه در خانه هستید می توانید از این مقاله کمک بگیرید و در نظر داشته باشید که بهترین مکان برای آن پاسیوی منزل است.

آموزش کاشت هسته انبه در خانه

آماده کرده هسته انبه

یک انبه کاملا رسیده انتخاب کنید و گوشت های آن را جدا کنید و هسته را به خوبی با آب بشویید به طوری که دیگر هسته آن لیز نباشد.

عکس هسته انبه

چیزی که شما در این مرحله می بینید هسته انبه است که دانه لوبیایی شکل در داخل آن قرار گرفته است و موقع کاشت باید آن را بکارید. در قسمت بالایی دانه انبه قسمتی با رنگ روشنتر قرار دارد که همان چشم دانه انبه است و جوانه از این قسمت خارج می شود.

عکس هسته انبه

انتهای هسته انبه را با چاقو برش کوچکی بدهید.

هسته را به مدت 1 الی 2 روز در آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شود. در طول این مدت چند بار هسته را پشت و رو کنید تا همه قسمت های آن به یک اندازه خشک شود.

وقتی که هسته به طور کامل خشک شد به کمک یک چاقوی تیز دور تا دور پوسته هسته را چاک بدهید تا دانه انبه از درون پوسته خارج شود. پوسته هسته در انبه های کاملا رسیده به راحتی جدا می شود.

عکس کاشت هسته انبه در اب

دقت داشته باشید که رنگ این دانه باید سفید مایل به زرد باشد. اگر قهوه ای بود احتمالا دچار پوسیدگی شده است و نمی توانید امید زیادی به جوانه زدن آن داشته باشید.

جوانه دار کردن هسته انبه

در اولین گام از آموزش کاشت هسته انبه در خانه باید یک تکه دستمال کاغذی چند لایه بردارید و هسته را بر روی آن قرار داده و روی آن را با لایه ای از دستمال بپوشانید. سطح دستمال را کاملا مرطوب کنید.

عکس کاشت هسته انبه در خانه

دستمال مرطوب حاوی دانه انبه را داخل یک ظرف یکبار مصرف کریستالی درب دار یا درون زیپ کیپ شفاف بگذارید.

عکس طرز کاشت انبه

آن را در پشت پنجره قرار دهید و روزانه به آن سر بزنید تا در صورت کم شدن رطوبت دستمال مجدداً آن را مرطوب کنید. هرچه محل قرار گرفتن هسته گرمتر باشد زودتر جوانه می زند.

به طور معمول بعد از حدود 1 هفته تا 10 روز هسته انبه ریشه دار می شود و چند روز بعد از آن شروع به جوانه زدن می کند.

عکس دانه جوانه زده انبه

کاشت هسته جوانه زده انبه

زمانی که هسته انبه جوانه زد شما با یک گیاه بسیار حساس مواجه هستید. برای همین بهتر است که ابتدا آن را در یک گلدان مناسب بکارید تا بعد از این که به مرحله رشدی مناسبی رسید آن را به باغچه منتقل کنید.

برای این منظور یک گلدان با سایز و زهکشی مناسب را بردارید و دو سوم آن را پر از خاک کنید. برای ابتدای کاشت هسته انبه گلدان سایز 15 می تواند مناسب باشد.

خاک مناسب برای کاشت انبه مخلوطی از خاک معمولی و کمپوست به مقدار مساوی و یا ترکیبی از 40 درصد کوکوپیت، 40 درصد پرلیت و 20 درصد پیت ماس است. پیش از این روش تهیه کمپوست در منزل را به شما یاد داده بودیم و می توانید به همان روش کمپوست مورد نیازتان را تهیه کنید.

خاک گلدان را کاملا آبیاری کنید.

حساس ترین مرحله از آموزش کاشت هسته انبه در خانه مربوط به قرار دادن هسته درون خاک است.

هسته انبه را که جوانه زده است در وسط خاک گلدان بکارید و روی آن را حدود 1 سانتیمتر خاک بریزید و به آرامی فشار دهید. دقت کنید که هسته انبه را طوری بکارید که ریشه های آن به سمت پایین و جوانه های آن به سمت بالا باشد.

عکس روش کاشت انبه

شرایط رشدی گیاه انبه در گلدان

گلدان را در محلی که در معرض نور آفتاب است قرار دهید. دمای مناسب برای رشد انبه 24 تا 30 درجه سانتیگراد است.

آبیاری گلدان باید زمانی تکرار شود که احساس می کنید سطح خاک گلدان خشک شده است.

عکس کاشت تخم انبه

برگ های نهال انبه بعد از حدود 2 هفته نمایان می شود.

عکس کاشت انبه در گلدان

حدود 2 الی 3 ماه طول می کشد تا نهال انبه شما به رشد مناسب برسد.

عکس نهال انبه

کوددهی نهال انبه در طول دو ماه اول فقط با کودهای آلی انجام می شود ولی بعد از آن باید از کودهای میکرو (NPK یا سه بیست) استفاده کنید.

هرس انبه

درخت انبه به هرس زیادی نیاز ندارد و خودش به شکل گنبدی رشد می کند. برای همین هرس کردن شما محدود می شود به حذف شاخه های خشک شده و آفت زده. همچنین می توانید در ابتدای رشد نهال، شاخه اصلی آن را از ارتفاع 1 متر هرس کنید تا تاج درخت شکل بگیرد.

امیدواریم که مطالب این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. اگر سوال یا نظری درباره کاشت هسته انبه در منزل دارید حتما در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (2 نظر)

2 دیدگاه برای “کاشت هسته انبه در خانه چگونه است؟

  1. شقایق گفته:

    سلام.خداقوت…کاشت انبه درمنطقه ی رفسنجان خوب و آیا جواب میده؟ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *