چگونه کمپوست خانگی درست کنیم؟

عکس کمپوست خانگی

طرز تهیه کمپوست خانگی با زباله های آشپزخانه بسیار آسان است و فقط نیاز به کمی حوصله دارد تا بتوانید زباله های تر را به کود کمپوست تبدیل کنید.

بساز و بفروش (B&B) | بساز – بی دلیل نیست که به زباله لقب طلای کثیف را داده اند. شما از این مواد دورریختنی هم می توانید درآمدزایی کنید یا لااقل قسمتی از مخارج سالانه تان را که صرف تهیه کود برای باغچه می کنید رفع و رجوع کنید. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه کمپوست خانگی را به کمک زباله هایی که در آشپزخانه تولید می شوند به شما آموزش بدهیم.

کمپوست چیست؟

کمپوست یک ماده ارگانیک است که می توان آن را برای رشد بهتر گیاهان به خاک اضافه کرد. تهیه کمپوست خانگی علاوه بر این که شما را از شر ضایعات خانگی خلاص می کند، به زیبایی باغچه و گلدان هایتان هم کمک می کند. به این ترتیب هرچه بیشتر کمپوست بسازید گل های زیباتر و باغچه سالم تر و از همه مهمتر پس انداز بیشتری خواهید داشت.

عکس کمپوست خانگی

مزایای کمپوست

یکی از بهترین راه های از بین بردن زباله های تر که قرار است به طبیعت وارد شوند تهیه کمپوست خانگی است. تقریبا 30% از زباله های تر مربوط به مواد خوراکی دفعی آشپزخانه و باغچه هاست. شما با تهیه کمپوست خانگی نه تنها تولید گاز متان را کاهش می دهید بلکه گام مثبتی هم بر مدیریت تولید گازهای گلخانه ای خواهید داشت.

عکس طرز تهیه کمپوست خانگی

چه موادی برای تهیه کمپوست خانگی مناسب است؟

تقریباً از هر چیزی که در آشپزخانه و باغچه وجود دارد می توان برای تهیه کمپوست خانگی استفاده کرد؛ پوست تخم مرغ، گل ها و گیاهان کنده شده، تفاله قهوه، روزنامه های قدیمی، تفاله چای، مو (موی حیوانات یا انسان؛ فرقی نمی کند) و حتی چوب کبریت!

عکس زباله های سبز و قهوه ای کمپوست

این مواد را کمپوست نکنید؟

این مواد نباید در کمپوست خانگی استفاده شوند:

  • گوشت
  • استخوان
  • فضولات حیوانات گوشتخوار
  • مواد لبنی
  • چربی
  • روغن
  • گیاهان آلوده به آفت و بیماری
  • اسفنج
  • اشیاء پلاستیکی
  • خاک اره و چوب هایی که با مواد صنعتی پوشیده شده اند
  • پوسته گردو (چون شامل ماده سمی است)
  • کاغذ روغنی
  • مواد بازیافتی الکترونیکی
  • زباله های بهداشتی مثل پوشک و نوار بهداشتی

عکس موادی که کمپوست نمی شوند

این مواد به خاطر بویی که تولید می کنند و ممکن است حیوانات خانگی را به خود جلب کنند در تهیه کمپوست خانگی استفاده نمی شوند. این موضوع برای چربی ها، انواع روغن و مدفوع حیوانات خانگی هم صدق می کند. همچنین اگر گیاهی دارای بیماری یا آفت است نباید وارد کمپوست شود زیرا ممکن است بیماری و حشرات آن به کود کمپوست سرایت و آن را غیر قابل استفاده کند.

طرز تهیه کمپوست خانگی به صورت گام به گام

سطل کمپوست خانگی

یک سطل کمپوست با درپوش کاملاً محکم تهیه کنید. چند سوراخ در کف و دیواره های این سطل ایجاد کنید.

عکس سطل کمپوست خانگی

جنس این سطل می تواند پلاستیکی یا فلزی باشد. فقط مطمئن شوید که سرپوش محکمی دارد؛ با این حال به نظر می رسد که سطل های فلزی برای این کار بهتر است زیرا سطل های پلاستیکی ممکن است بوی کود کمپوست را به خودش جذب کند.

البته نمونه سطل کمپوست آماده هم در بازار وجود دارد.

عکس سطل کمپوست آماده

مخلوط کردن زباله ها برای تهیه کمپوست

مواد مرطوب و سبز را با مواد خشک و قهوه‌ای به نسبت 1 به 2 یا 1 به 3 مخلوط کنید. این اولین گام در طرز تهیه کمپوست خانگی است. شما باید این نسبت را در نظر داشته باشید تا کمپوست شما بیش از حد خشک یا بیش از اندازه آبکی نشود. زباله های سبز مثل برگ درختان، چمن های زده شده، کودهای دامی یا ضایعات مواد غذایی نیتروژن و پروتئین بیشتری دارند و زباله های قهوه ای مثل شاخه درختان، برگ های خشک، تکه های چوب، تفاله قهوه و چای، کیسه های کاغذی، پوسته تخم مرغ و… دارای کربن بیشتری هستند. نمونه هایی از مواد دارای کربن و نیتروژن بالا را می توانید در جدول زیر شکل کنید:

عکس زباله های دارای کربن زیاد

عکس زباله های دارای نیتروژن زیاد

یادتان باشد که حتما قسمتی از محتوای کمپوست خانگی را به کودهای دامی اختصاص بدهید. کودهای دامی حاوی میکروارگانیسم هایی هستند که سرعت تولید کمپوست را افزایش می دهند.

اگر دیدید که ظرف کمپوست شما خیلی خیس به نظر می رسد و بو گرفته میزان زباله های قهوه‌ای و خشک بیشتری به آن اضافه کنید و اگر کمپوست شما خیلی قهوه‌ای و خشک به نظر می رسد کمی زباله سبز بیشتر و مقدرای آب به آن اضافه کنید.

برای اینکه حجم کمپوست گرم خودتان را درست کنید بهتر است که مواد کمپوست شما حدود ۹۰ سانتیمتر عمق داشته باشد.

آبیاری سطل کمپوست

دائماً به سطل کمپوست خود آب بپاشید طوری که همیشه حالت یک اسفنج خیس را داشته باشد. البته دقت داشته باشید که بیش از حد آب اضافه نکنید وگرنه میکروارگانیسم ها در آب زیاد از حدی که اضافه کرده‌اید کاهش می یابد و مواد شما به جای کمپوست به توده ای بی خاصیت تبدیل می شوند.

دائماً مراقب تغییر دمای کمپوست خود باشید و آن را تحت نظر داشته باشید تا مطمئن شوید مواد شما به درستی در حال تجزیه و تبدیل به کمپوست خانگی هستند.

هم زدن مواد کمپوستی

طی فرآیند تولید کمپوست خانگی، شما باید اکسیژن را به همه جای کمپوست خود برسانید. برای این کار کافی است هفته ای یکبار توسط شن کش مواد داخل سطل را به هم بزنید تا هوا به همه جای آن برسد.

عکس مخلوط کردن کمپوست خانگی

بهترین زمان برای برهم زدن کمپوست زمانی است که مرکز آن گرم شده و یا همان زمانی که دمای آن بین ۵۴ تا ۶۵ درجه سانتیگراد است.

به هم ‌زدن مواد کمپوستی می تواند به جا افتادن و آماده شدن سریع کمپوست ها کمک کنند و از بو گرفتن آن جلوگیری نماید.

در این مرحله باید بین قسمت های سبز و قهوه ای کمپوست تعادل برقرار کنید. پس کمپوست را به طور کامل هم بزنید.

کمپوست زباله خانگی شما آماده است

وقتی به مرحله ای رسیدید که کمپوست خانگی شما دیگر گرما تولید نمی کنند و رنگ آن قهوه ای و خشک شده است نشان دهنده آن است که کود کمپوست شما کاملاً پوسیده و آماده است. این مدت تقریبا 2 ماه طول می کشد.

اضافه کردن کمپوست خانگی به باغچه

شما می توانید در ابتدای هر فصل کاشت (اواخر زمستان) بین ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر کمپوست را به بستر باغچه خود اضافه کنید.

عکس ریختن کود کمپوست در باغچه

بعضی از باغبان ها چیزی به نام چای کمپوست از کمپوست خود می سازند؛ به این ترتیب که اجازه می دهند کمپوست برای چند روزی در آب باقی بماند و سپس آن را از صافی رد می کنند تا کود خانگی حاصل شود.

فیلم طرز تهیه کمپوست خانگی

در ویدئوی زیر می توانید مراحل تهیه کمپوست خانگی را به صورت عملی مشاهده کنید:

 

همانطور که دیدید فقط با چند ماده دفعی آشپزخانه و کمی صبر و حوصله می توانید کود کمپوست تولید کنید و حتی از این راه کسب درآمد کنید. اگر درباره طرز تهیه کمپوست خانگی سوال یا نظری دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اگر به کشاورزی و کاشت گل و گیاه علاقمند هستید می توانید مقاله های زیر را هم بخوانید و از آن ها لذت ببرید:

عکس کود کمپوست

یادتان باشد که سایت بساز و بفروش حامی مشاغل خانگی است؛ پس اگر اقدام به تولید این کمپوست خانگی کردید حتما عکس آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ساختمش

پارسا مالمیر

5/5 (2 نظر)

7 دیدگاه برای “چگونه کمپوست خانگی درست کنیم؟

  1. Parsa گفته:

    سلام خسته نباشید ممنون از آموزشتون فقط یکمی ناقص بود و کامل نبود،نیاز به اصلاح داره و با کمی تغییر تونستم کمپوست بهتری بسازم عکسشم الان میفرستم (شما آموزش ورمی کمپوست هم دارین؟اونم ساختم اما با کرم معمولی و به خاطر همین یه مقدار سخت بود)

  2. Mehdi گفته:

    سلام من اقدام کردم .
    داخل یک بشکه که چندین سوراخ داره و روی پشت بام قرار دادم.
    اما چند نکته یا بهتر بگم سوال. اول اگه قراره مواد با هم مخلوط بشن عملا ترتیب زباله ها معنی پیدا نمیکنه.
    دوم مخلوط کن بوی بد کمی داره اما خیلی پشه و مگس داخل بشکه شدند .
    چکار باید بکنم.
    ممنو

    • محمد ماکویی گفته:

      ترتیب زباله ها برای این انجام می شود که مواد به نسبت درست مخلوط شوند( درست می گویید! اگر فقط بحث مخلوط کردن بود این امر موردی نداشت) پشه و مگس به خاطر این داخل شده اند که نسبت کربن به ازت رعایت نشده. مواد کربنی( مثل چوب و خاک اره و کاغذ روزنامه) که اضافه کنید مشکل برطرف می شود.

  3. محمد ماکویی گفته:

    دوستانی که مایلند از سایتی دیدن کنند که فقط در باره “پسماند” و “کمپوست” مطلب دارد و در ضمن نگاه ویژه ای به مقوله کمپوست سازی خانگی دارد می توانند “بهداشت محیط دم دستی” را به خاطر بسپارند:
    http://WWW.YARABUMCO.IR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *