آموزش خمیر فرانز روی ظروف

عکس خمیر فرانز روی ظروف

سفره آرایی – خمیر فرانز روی ظروف را می توان به عنوان یکی از روش های زیبا و خلاقانه برای تزیین ظروف منزل به کار برد. خمیر فرانز روی ظرف قابلیت شستشو دارد.

بساز و بفروش | تزیین کن – یکی از مزیت های هنر این است که شما هیچ محدودیتی برای پیاده کردن ان ندارید. در زندگی روزمره وسایل خانه حالت معمولی و روتین دارند اما کافی است شما کمی خلاقیت به خرج بدهید تا زندگی و اسباب زندگی تان طرح و جلوه ای تازه پیدا کند. استفاده از خمیر فرانز یکی از راه هایی است که می توانید انواع و اقسام خلاقیت ها را روی ظرف هایتان پیاده کنید و از زیبایی نتیجه کارتان ذوق زده شوید.

خمیر فرانز چیست؟

خمیر فرانز خمیر قابل شستشویی است که برای تزئین ظروف به کار می رود. این خمیر بی رنگ است و بعد از کار کردن آن بر روی ظروف با رنگ های اکریلیک رنگ آمیزی می شود و برای جلا دادن آن هم از کریستال سِروِنیک (Crystal sir venik) استفاده می شود و بعد از جلادهی حالت ضد آب پیدا می کند.

آموزش ساخت خمیر فرانز

خمیر فرانز ترکیبی از خمیر جسو و خمیر ایتالیایی است. ترکیب خمیر ایتالیایی با خمیر جسو به ما این اجازه را می دهد تا بتوانیم طرح های ظریف و مینیاتوری را ایجاد کنیم.

طرز تهیه خمیر جسو

برای تهیه خمیر جسو به مواد زیر نیاز داریم:

  • پودر نشاسته ذرت
  • چسب جسو (Gesso) یا چسب بتونه (مخصوص آستر نقاشی رنگ روغن و آلکیدی برای پوشش سطح چوب و مقوا)

عکس چسب جسو برای ساخت خمیر فرانز

مقدار 3 قاشق غذاخوری از نشاسته را با همین مقدار از چسب جسو مخلوط کنید. یادتان باشد که آب روی چسب را خالی کنید و بعد مقدار چسب مورد نیازتان را بردارید (این آب برای مرحله چسباندن با چسب مخلوط می شود). با توجه به این که چسب جسو با غلظت های مختلف در بازار وجود دارد نمی توان پیمانه مشخصی را برای آن تعیین کرد.

دست هایتان را وازلین بزنید و نشاسته آغشته به چسب را آنقدر با دست غلت بدهید تا تبدیل به خمیر نرمی بشود. اگر خمیرتان سفت بود به آن چسب و اگر شل بود به آن پودر نشاسته اضافه کنید.

خمیر را به مدت 3 ساعت در پارچه نخی قرار بدهید.

طرز تهیه خمیر ایتالیایی

برای تهیه خمیر ایتالیایی به مواد زیر نیاز داریم:

  • چسب چوب (که بعد از استفاده بی رنگ بشود) 1 پیمانه
  • پودر نشاسته 1 پیمانه
  • گلیسیرین 1.5 تا 2 قاشق غذاخوری
  • وازلین 1 تا 1.5 قاشق غذاخوری

ظرف را با وازلین کمی چرب کنید و نشاسته را درون آن بریزید. چسب چوب، گلیسیرین و وازلین را به آن اضافه کنید و طوری مخلوط کنید که کاملا یکدست شود. درب ظرف را بگذارید و آن را به مدت 15 دقیقه روی کتری در حال جوش قرار داده یا به روش بن ماری حرارت دهید. وقتی که با فرو کردن چنگال خمیر حدود یک میلیمتر به چنگال بچسبد خمیر آماده است.

عکس خمیر ایتالیایی برای ساخت خمیر فرانز

وقتی که خمیر خنک شد آن را کمی ورز دهید و اجازه بدهید تا خمیر 24 ساعت بماند تا آماده شود.

آموزش ساخت خمیر فرانز

خمیر ایتالیایی آماده شده را با خمیر جسو که آماده کرده اید مخلوط کنید تا خمیر فرانز به دست بیاید. خمیر فرانز به صورت خام به کار می رود. این خمیر یک خمیر بی رنگ است.

آموزش خمیر فرانز روی ظروف

برای پیاده کردن خمیر فرانز روی ظرف شما باید یک الگوی مشخص را در ذهن تان داشته باشید که بخواهید آن را پیاده کنید. ما در این آموزش نحوه ساخت برگ های کشیده و پروانه را به شما آموزش می دهیم.

نحوه ساخت برگ با خمیر فرانز

مقداری از خمیر را بردارید و به شکل گلوله در بیاورید.

گلوله خمیر را روی زمین قرار داده و ورز بدهید.

حالا با استفاده از یک سطح صاف آن را به شکل اشک در بیاورید.

خمیر اشکی شکل را با استفاده از همان سطح صاف پهن کنید.

با استفاده از ابزار شماره 2 خطوط طولی موازی بر روی خمیر بکشید. این کار را می توانید با استفاده از یک خط کش فلزی هم انجام بدهید.

برگ شما آماده است. شما می توانید این نوع برگ را در سایزهای مختلف درست کنید.

سعی کنید قبل از نصب برگ ها بر روی ظرف آن ها را در معرض هوا قرار بدهید تا حالت نیمه خشک پیدا کند و راحت تر بتوانید آن ها را روی کار نصب کنید.

برای چسباندن برگ به روی ظرف محل قرار گرفتن برگ بر روی ظرف را با چسب جسو به همراه آب آن آغشته کنید و برگ ها را به صورت سلیقه ای و سه بعدی روی ظرف نصب کنید.

می توانید تکه هایی از خمیر را به شکل رشته های باریک در آورده و در بین برگ ها کار کنید.

نحوه ساخت پروانه با خمیر فرانز

در ادامه الگویی از یک پروانه را روی طلق پیاده کنید و دور آن را برش بدهید. دقت کنید که سایز پروانه با ظرف شما همخوانی داشته باشد.

خمیر فرانز را با استفاده از وردنه پهن کنید به طوری که ضخامت آن به نیم سانتیمتر برسد.

دورتادور الگو را با استفاده از ابزاری که نوک آن را چرب کرده اید بر روی خمیر برش بزنید. حتی می توانید با استفاده از ابزار دورتادور الگو را روی خمیر مشخص کنید و با استفاده از قیچی دورتادور آن را برش بزنید.

دورتادور قسمت برش خورده سمت روی کار را با وازلین چرب کنید.

خمیر را روی سطح گذاشته روی آن را با پلاستیک بپوشانید و لبه های آن را با انگشت حالت بدهید و به سمت پایین فشار بدهید تا لبه های الگو حالت شیب دار پیدا کند و خط برش از بین برود.

برای برجسته شدن سطح بال های پروانه با مقداری خمیر تعدادی اشک خیلی باریک بوجود بیاورید. اشک ها را کمی پهن کنید چون باید نازک باشد.

اشک های ایجاد شده را روی بال های پروانه قرار بدهید. اگر احساس کردیدخمیر مورد استفاده برای اشک ها کمی خشک شده می توانید برای اتصال بهتر آن به الگوی پروانه از چسب استفاده کنید.

برای ساخت قسمت شکم پروانه با استفاده از خمیر، یک اشک بلند درست کنید. قسمت ضخیم تر اشک را به کمک دو انگشت به حالت گوه ای در بیاورید. در نهایت با استفاده از ابزار شماره 2 خطوط عرضی فرورفته ای را روی اشک بوجود بیاورید.

می توانید قسمت شکم پروانه را که آماده کرده اید کمی قوس بدهید تا حالت سه بعدی پیدا کند.

در این مرحله باید قبل از این که پروانه شما خشک بشود به بال های آن کمی انحنا بدهید و آن را روی پارچه بگذارید تا کاملا خشک شود.

عکس پروانه با خمیر فرانز روی ظروف

رنگ آمیزی خمیر فرانز

برای رنگ آمیزی شما بهتر است بعد از این که الگویتان خشک شد و قبل از این که آن را روی ظرف مورد نظر بچسبانید این کار را انجام بدهید.

برای رنگ آمیزی حتما از رنگ اکریلیک (Acrylic color) استفاده کنید تا بعد از خشک شدن و زدن سرونیک بر روی آن قابلیت شستشو پیدا کند. شما می توانید از رنگ های متالیک موجود در بازار برای رنگ آمیزی استفاده کنید تا طرح شما جلوه زیباتری پیدا کند.

عکس رنگ اکریلیک

هر رنگی را که دوست دارید به عنوان رنگ زمینه انتخاب کنید و آن را با استفاده از قلم مو بر روی سطح الگو بکشید. دقت داشته باشید که حلال رنگ اکریلیک آب است.

کریستال سرونیک روی خمیر فرانز

برای این که طرح های فرانز شما قابلیت شستشو پیدا کند لازم است که روی خمیر را با کریستال سرونیک بپوشانید.

عکس کریستال سرونیک

کریستال سرونیک یک ماده رزینی است که لایه ای شفاف را بر روی سطح مورد نظر ما بوجود می آورد. کریستال سرونیک به صورت یک محلول دو قسمتی است که مثل چسب دو قلو باید قبل از مصرف آن ها را به نسبت یک به یک با هم مخلوط کنید و با استفاده از قلم مو روی سطح مورد نظر بمالید.

بهتر است که قبل از مخلوط کردن دو قسمت کریستال سطح خارجی ظروف آن ها را کمی با سشوار گرم کنید

موقع مخلوط کردن دو قسمت تشکیل دهنده کریستال باید دقت کنید که آن را به آرامی و در یک جهت به کمک یک میله فلزی یا چوبی هم بزنید تا در محلول حباب بوجود نیاید.

بعد از پیاده کردن رنگ زمینه باید با رنگ دیگری عملیات سایه زنی را انجام بدهید. دقت کنید که در این مرحله رنگ شما نباید زیاد رقیق باشد چون حرکت می کند و با رنگ های دیگر مخلوط می شود. اگر رنگ شما خیلی رقیق بود قلم مو را قبل از کشیدن روی سطح، روی پارچه بکشید تا کمی خشک تر شود.

برای زدن سرونیک بر روی کار ابتدا باید تمام لبه های کار را با قلم موی مرطوب خیس کنید.

کریستال سرونیک را باید به تمام قسمت هایی که خمیر فرانز کار کرده اید زده شود ولی نباید آن را به خود ظرف بزنید. اگر به طور اتفاقی کریستال سرونیک روی خود ظرف ریخت تا زمانی که هنوز خشک نشده سریعا آن را تمیز کنید.

بعد از این که کریستال سرونیک را به خمیر زدید 24 ساعت ظرف را در جایی بگذارید تا خشک شود و بعد از آن ظرف شما قابلیت شستشو پیدا می کند.

فیلم آموزش استفاده از کریستال سرونیک

برای این که بهتر یاد بگیرید که چطور باید دو قسمت کریستال سرونیک را با هم مخلوط کنید توصیه می کنیم که فیلم زیر را تماشا کنید:

 

در صورتی که سوال یا نظری درباره این آموزش دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین اگر کالای خاصی مدنظر شماست یا به دنبال پیاده کردن طرح خاصی بر روی ظروف هستید می توانید از طریق گزینه «سفارش ساخت کالا» این کار را به هنرمندان فعال سایت بساز و بفروش بسپارید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *