آموزش دوخت کاور قابلمه

عکس کاور قابلمه دوخته شده

خیاطی – دوخت کاور قابلمه برخلاف ظاهرش اصلا کار سختی نیست. با دوخت کاور قابلمه علاوه بر گرم نگه داشتن غذا حمل ظرف را هم در مواقعی مثل مسافرت برای شما راحت تر خواهد کرد. دوخت کاور قابلمه به پارچه، آستری، پشم شیشه و نوار برای دسته کاور نیاز دارد.

عکس کاور قابلمه

بسازوبفروش | بدوز – اصلا بلند کردن درب قابلمه ای که کاورش را خودتان دوخته باشید طعم دیگری به غذایتان می دهد. اگر دوست دارید این حس خوب را تجربه کنید با ما همراه باشید تا خانم محبوبه رجایی در این مقاله دوخت کاور قابلمه را به شما یاد بدهد.

وسایل لازم برای دوخت کاور قابلمه

  • پارچه اصلی
  • آستر
  • پشم شیشه
  • نوار آماده برای دستگیره
  • نوار برای دوردوزی
  • نخ قیطان

برش طرح اصلی کاور قابلمه

ابتدا قطر قابلمه یا ظرف پیرکسی را که می خواهید برایش کاور بدوزید از قسمت داخلی با استفاده از متر پلاستیکی  اندازه بگیرید. برای این کار باید متر را از زیر یک دسته تا زیر دسته دیگر قابلمه بخوابانید.

با توجه به اندازه ای که به دست می آورید دایره ای به همان قطر را بر روی پارچه برش دهید. اما قبل از برش زدن باید در نظر داشته باشید که برای جای دوخت هم 2 سانتیمتر در نظر بگیرید بنابراین عددی را که به عنوان قطر قابلمه به دست آورده اید به اضافه 4 کنید (2 سانتیمتر برای درز هر طرف).

از قطر به دست آمده دو تا برش بر روی پارچه اصلی، دو تا برش بر روی پشم شیشه و دو تا برش بر روی آستری بزنید. البته می توانید آستر را هم از جنس پارچه اصلی انتخاب کنید.

یک لایه پارچه اصلی، یک لایه پشم شیشه و یک لایه آستری را روی هم گذاشته و ابردوزی کنید تا هر سه لایه بر روی هم ثابت شود.

اموزش دوخت کاور قابلمه

لایه دیگر پارچه اصلی و پشم شیشه و آستری را هم مشابه مرحله قبل ابردوزی کنید با این تفاوت که برای گذاشتن و برداشتن درب قابلمه باید برشی شعاعی را مانند تصویر در این سه لایه به وجود بیاورید. علاوه بر آن برای دستگیره درب قالمه هم لازم است که دایره ای را در مرکز این سه لایه برش بزنید. یک چیزی شبیه عکس زیر باید نتیجه کار شما باشد:

دوخت کاور قابلمه پیک نیک

لبه های برش شعاعی را تو گذاشته و به همراه حاشیه دایره داخلی نواردوزی کنید.

دوخت دسته برای کاور قابلمه

برای دسته های کاور قابلمه باید دو عدد نوار بدوزیم. طول این نوارها نوارها را مشابه شکل زیر در نظر بگیرید. طول نوار شما بسته به قطر درب قابلمه متفاوت است اما عرض پارچه ای که برای نوار در نظر می گیرید باید حدود 6 میلیمتر باشد که بعد از دوخت عرض نهایی نوار 4 میلیمتر می شود.

برای این که کارتان راحت تر باشد می توانید از نوارهای آماده استفاده کنید. این نوارهای آماده رنگ بندی متنوعی دارند و استحکام آن ها هم خوب است.

دوخت کاور قابلمه برای پیک نیک

سوار کردن قسمت های مختلف کاور قابلمه

شما تا الان کف کاور، قسمت سوراخ دار روی کاور و دسته های کاور را آماده کرده اید. برای سوار کردن این قسمت ها بر روی هم، قسمت کف کاور را در زیر قرار بدهید به طوری که پارچه اصلی رو به پایین باشد. قسمت سوراخ دار را روی آن قرار بدهید به طوری که پارچه اصلی آن رو به بالا باشد و دو نوار را هم در محل اصلی شان با سنجاق ثابت کنید. اضافات اطراف دایره ها را با قیچی بچینید و دور تا دور کاور را نواردوزی کنید.

آموزش دوخت کاور قابلمه ای

با استفاده از سنجاق قفلی داخل نوار دایره کوچکتر را قیطان کنید تا با استفاده از آن بتوانید کاور را جمع کنید.

  • هر سوالی، ابهامی، ایرادی داشتید در بخش نظرات مطرح بفرمایید تا با کمک خانم رجایی آن را برطرف کنیم.
3.7/5 (7 نظر)

3 دیدگاه برای “آموزش دوخت کاور قابلمه

  1. masoumeh گفته:

    باسلام،ببخشید اون قسمت دایره ای کوچک که برای درب قابلمه گذاشتین رو چقد باید درنظر بگیریم؟!

  2. ناشناس گفته:

    سلام مقدار پارچه وپشم شیشه ونوار اریب برای شش عدد کاور از سایز کوچک به بزرگ چقد نیاز داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *