طرز تهیه مسقطی کشدار خانگی

عکس مسقطی کشدار خانگی

دسر – طرز تهیه مسقطی نیاز به کمی صبر و حوصله دارد تا مسقطی شفاف و کشدار بشود. برای تهیه مسقطی کشدار خانگی به نشاسته، گلاب، شکر، آب و… نیاز دارید.

عکس مسقطی خانگی کشدار

بساز و بفروش | بپز – مسقطی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین دسرهای ما ایرانیان است. این دسر خوشمزه را می توانید به راحتی و با ساده ترین مواد اولیه درست کنید. فقط به نکاتی که در این مقاله گفته ایم کاملا دقت کنید تا مسقطی شما شفاف، کشدار و خوشمزه بشود. پیش از این هم دسرهای شیرین و خوشمزه ای از جمله سمنو، زولبیا، بامیه، لوز نارگیلی و حلوای هویج را به شما آموزش داده بودیم.

طرز تهیه مسقطی رنگی

مواد لازم برای تهیه مسقطی خانگی

  • نشاسته گل (گندم): 150 گرم
  • آب: یک لیتر
  • شکر: 200 گرم
  • گلاب مرغوب: 60 میلی لیتر
  • کره: 60 گرم
  • خلال پسته: به میزان لازم

عکس مواد لازم برای مسقطی خانگی

طرز تهیه مسقطی کشدار

برای این که از شروع کار هراسی نداشته باشید توصیه می کنیم کلیپ کوتاه زیر را ببینید تا بعد از آن به سراغ آموزش خط به خط طرز تهیه مسقطی برویم.

فیلم طرز تهیه مسقطی خانگی

 

مراحل تهیه مسقطی کشدار خانگی

نشاسته گل که دانه دانه و سفید رنگ است را در آب سرد حل کرده و از صافی رد کنید و داخل قابلمه بریزید.

توی بعضی از دستور پخت ها اینطور نوشته شده: نشاسته را با آب مخلوط کنید و بدون هم زدن بگذارید یک ساعت بماند. بعد آب رویی آن را دور بریزید و نشاسته ته نشین شده را درون ظرف نچسب بریزید و آب و شکر را به آن اضافه کنید.

قابلمه را روی اجاق با حرارت کم قرار داده (حرارت زیاد باعث خشک شدن مسقطی می شود) و مرتب با استفاده از قاشق چوبی هم بزنید تا مایه به جوش بیاید. این هم زدن مانع گلوله شدن و لخته ای شدن و ته نشین شدن نشاسته می شود.

شکر را اضافه کنید و همچنان هم بزنید.

طرز تهیه مسقطی خانگی خوشمزه

پس از آن که شکر حل شد و مایه غلیظ شد، کره و گلاب را به صورت همزمان اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا تمام مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. می توانید به جای کره از روغن مایع استفاده کنید.

روش تهیه مسقطی خانگی

زمانی که مایه مسقطی به صورت تکه تکه از قاشق چوبی بیفتد نشان دهنده آن است که مسقطی شما پخته است. به عبارت دیگر وقتی که رد قاشق روی مسقطی باقی بماند نشان دهنده آن است که مسقطی شما پخته است.

طرز تهیه مسقطی ساده خانگی

پس از حل شدن کامل کره، به مدت یک الی دو ساعت دم کنی را روی قابلمه بگذارید و اجازه بدهید که روی حرارت خیلی کم بماند. در این مدت باید هر 5 دقیقه یک بار مایه را هم بزنید که ته نگیرد. (توی بعضی از دستورالعمل ها گفته شده که بعد از گذاشتن دمی روی قابلمه زیر آن باید خاموش باشد و بعد از نیم ساعت آن را درون قالب بریزید.)

ظرف را از روی حرارت بردارید و مایه مسقطی را درون ظرف مخصوص بریزید و روی آن را با قاشق چرب صاف کنید و به مدت 8 الی 10 ساعت در جایی بیرون از یخچال قرار بدهید تا خنک شود.

طرز تهیه حلوا مسقطی خانگی

در انتها می توانید برای داشتن مسقطی های لقمه ای، مایه مسقطی را داخل سینی مخصوص بریزید و پس از سرد شدن برش دهید و داخل پودر گل سرخ یا پودر نارگیل بغلطانید.

 طرز تهیه مسقطی زعفرانی خانگی

این مواد برای یک سینی حدود 15 در 20 سانتیمتر کافی است.

10 نکته مهم برای درست کردن مسقطی

1- زمان پخت مسقطی کشدار حدود 3 الی 3.5 ساعت طول می کشد. این مدت زمان باعث می شود تا نشاسته کاملا بپزد و بوی خامی ندهد. یادتان باشد هر چه مدت زمان پخت، طولانی تر باشد مسقطی شما خوشمزه تر خواهد شد.

2- بهتر است برای پخت مسقطی از ظرف لعابی یا چدنی استفاده کنید.  استفاده کردن از ظروف از جنس روی برای پخت این دسر باعث تیره شدن رنگ مسقطی می شود.

3- این دسر را می توانید به مدت حدود یک هفته درون یخچال نگهداری کنید. با اضافه کردن ژلاتین به مایه مسقطی می توانید مدت زمان نگهداری آن را افزایش دهید.

4- در صورت تمایل می توانید به جای گلاب و یا همراه با آن از 3 تا 4 قطره اسانس هل اضافه کنید. همچنین می توانید پودر هل را دم کنید و پس از رد کردن از صافی به مسقطی اضافه کنید (اضافه کردن پودر هل به مایه مسقطی به طور مستقیم باعث تیره شدن مسقطی می شود).

5- برای تهیه مسقطی در رنگ های مختلف می توانید پس از تهیه مسقطی آن را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید. برای یک قسمت با استفاده از زعفران دم کرده مسقطی زردرنگ داشته باشید، برای قسمت قهوه‌ای رنگ از پودر کاکائو (هر قاشق پودر کاکائو را با دو قاشق آب مخلوط کنید) اضافه کنید. برای تهیه مسقطی سفید هم می توانید به جای آب از شیر استفاده کنید.

طرز تهیه مسقطی خانگی با نشاسته

6- اگر موقع برش دادن، مسقطی به چاقو چسبید مقداری روغن مایع یا آب سرد به چاقو بزنید.

7- اگر دوست داشتید می توانید مقدار 100 گرم خلال بادام بوداده را به مایه اضافه کنید.

8- اضافه کردن کره به مایه مسقطی از ترک خوردن سطح مسقطی پس از سرد شدن جلوگیری می کند.

9- برای شفاف شدن مسقطی کشدار می توانید مقداری جوهر لیمو یا آب لیمو به آن اضافه کنید. مواظب باشید که اگر زیاد جوهر لیمو بزنید مسقطی شما ترش خواهد شد.

10- برای کشدار شدن مسقطی می توانید کمی گلوکز به مایه مسقطی اضافه کنید.

طرز تهیه شیرینی مسقطی خانگی

  • این هم از مسقطی کشدار و تمام نکات ریزی که باید زمان پخت به آن دقت کنید. امیدواریم که این دسر خوشمزه را تهیه کنید و عکس آن را برای ما ارسال کنید تا در همین پست منتشرش کنیم.
  • در صورتی سوال یا نظری درباره این آموزش دارید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

ساختمش

رضیه دریاچه ای

2.7/5 (3 نظر)

5 دیدگاه برای “طرز تهیه مسقطی کشدار خانگی

  1. شفیعی گفته:

    با سلام و ممنون از دستور پخت خوبتون
    آیا آبلیمو را میتوتن جایگزین جوهر لیمو کرد؟

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام. آبلیمو را می توانید جایگزین جوهر لیمو کنید اما نتیجه ای که از جوهر لیمو می گیرید بهتر خواهد بود.

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام از طریق گزینه «ساختمش» می توانید عکس مسقطی هایی را که درست کرده اید بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *