طرز تهیه لوز نارگیل خانگی

عکس لوز نارگیل خانگی

کیک و شیرینی – طرز تهیه لوز نارگیلی (Lovuez) به صورت خانگی و بدون فر از جمله آموزش های شیرینی پزی است که در ایام نوروز طرفداران زیادی دارد.

بساز و بفروش | بپز – شیرینی لوز یکی از شیرینی های اصیل ایرانی است که در تمام طول سال خصوصا در ایام نوروز طرفدارهای فراوانی دارد. این شیرینی در طعم های مختلفی از جمله نارگیلی، پسته، بادام، قندی، نخودچی، رطب، بادام هندی و… وجود دارد. طرز تهیه انواع لوز بسیار آسان است و مواد اولیه آن هم توی هر آشپزخانه ای پیدا می شود. پس دست به کار بشوید و با دستپخت خودتان از مهمان هایتان پذیرایی کنید.

مدت زمان آماده سازی لوز 2 الی 3 ساعت است.

مواد لازم برای تهیه لوز نارگیل

  • شکر 250 گرم یا یک و نیم پیمانه 
  • آب 1 لیوان یا 1 پیمانه 
  • پودر نارگیل (ترجیحا ریز) 200 گرم یا 2 پیمانه 
  • آبلیمو یک قاشق سوپخوری (یا جوهر لیمو یک چهارم قاشق چایخوری) 
  • خلال یا پودر پسته برای تزئین

مواد اختیاری برای تهیه لوز نارگیل

  • سفیده تخم مرغ 2 عدد
  • وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
  • گلاب دو قاشق غذاخوری
  • بادکا یک قاشق سوپخوری
  • زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه لوز نارگیل

شکر را با یک لیوان آب مخلوط کنید و داخل یک تابه با دیواره های بلند روی حرارت ملایم قرار بدهید تا قوام بیاید و شبیه شهد یا شیره بشود و کمی کف کند.

عکس مراحل تهیه لوز نارگیلی

زمانی که محلول شما جوش آمد باید آبلیمو را به آن اضافه کنید (البته بعضی معتقدند که آبلیمو باید به همراه سفیده تخم مرغ و وانیل اضافه شود). آبلیمو از شکرک زدن شیرینی شما جلوگیری می کند.

همزمان با جوش آمدن آب و شکر، بادکا را هم به آن اضافه کنید. (بادکا نوعی گلوکز مایع است که چسبنده، روشن و بدون بو است و در دو رنگ سفید و زرد شفاف وجود دارد و می توانید از فروشگاه های مخصوص لوازم قنادی تهیه کنید.)

همزمان با قوام آمدن شربت، سفیده تخم مرغ را با وانیل (برای معطر کردن سفیده) مخلوط کنید و 5 دقیقه با همزن بزنید تا حالت سبک به خودش بگیرد و از حالت لختگی بیرون بیاید و سفید رنگ بشود.

آموزش تصویری طرز تهیه لوز نارگیلی

حالا نیمی از سفیده تخم مرغ زده شده را به شربت قوام آمده اضافه کنید و مخلوط را کاملا هم بزنید سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و بقیه سفیده را به آن اضافه کنید و خیلی سریع هم بزنید.

عکس تهیه لوز نارگیلی

این هم زدن باید آنقدر ادامه پیدا کند تا شربت به رنگ سفید در بیاید.

عکس طرز تهیه لوز نارگیلی خانگی

وقتی که دمای مخلوط به اصطلاح کمی افتاد پودر نارگیل را به آن اضافه کنید و آن را کاملا مخلوط کنید. شربت قوام پیدا کرده نقش چسب را برای پودر نارگیل بازی می کند پس سعی کنید تا می توانید پودر نارگیل و شربت را با هم مخلوط کنید تا یک مخلوط چسبناک به دست بیاید و در عین حال به راحتی از قاشق جدا شود.

عکس خمیر لوز نارگیلی

مخلوط را حدود یک الی دو دقیقه در یخچال بگذارید تا کمی خودش را بگیرد.

مخلوط حاصل را درون ظرفی که دیواره های کوتاهی به ارتفاع مثلا یک الی یک و نیم سانتیمتر دارد (ظروف فلزی باقلوا را که دیده اید؟! ظرف شما هم باید چنین حالتی داشته باشد!) و بدنه آن را با روغن آغشته کرده اید بریزید و با پشت قاشق یا کاردک یا یک وردنه کوچک آن را کاملا به کف ظرف پرس کنید.

می توانید مقداری پودر یا خلال پسته برای تزئین بر روی مخلوط بریزید و مجددا با پشت قاشق آن را کمی فشار دهید تا به مخلوط بچسبد. برای تزئین می توانید از دانه های هل هم استفاده کنید.

بهتر است که بر روی خمیر لوز یک کاغذ روغنی قرار بدهید. فشار دادن خمیر لوز در داخل ظرف آن بسیار مهم است و باعث شکل گیری آن می شود و از خرد شدن شیرینی بعد از برش جلوگیری می کند.

عکس لوز نارگیلی در فر

ظرف را به مدت 1 الی 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا شیرینی خودش را بگیرد.

حالا می توانید شیرینی خودتان را از یخچال خارج کنید و با یک چاقوی تیز در شکل هایی که مورد پسندتان است برش بدهید.

یک تنوع در تهیه لوز این است که شما می توانید لوز را به شکل توپک هایی در بیاورید. به این منظور می توانید مقداری از خمیر را در دست تان ورز بدهید و به شکل گلوله در بیاورید و حتی مغز بادام یا پسته در بین آن قرار دهید و در نهایت در پودر پسته یا بادام بخوابانید و بعد ان را داخل یخچال قرار دهید.

نکات کاربردی برای تهیه لوز نارگیل

  • بهتر است برای قوام آمدن شربت از ظروف لعابدار استفاده کنید تا رنگ شربت شما تغییر نکند. ضمن اینکه ظرف شما باید حداقل دو برابر مقدار شربت حجم داشته باشد چون وقتی که سفیده و وانیل زده شده را به آن اضافه می کنیم پف می کند و بالا می آید.
  • مهمترین نکته در مورد شیرینی لوز قوام آمدن شکر است. شما باید بدانید که چه میزان حرارت برای قوام آمدن شکر کافی است. تجربه نشان داده که با یک حرارت معمولی بین 20 تا 30 دقیقه طول می کشد تا شکر به قول معروف قوام بیاید. برای اطمینان می توانید مقداری از شربت را بین دو انگشت خودتان تست کنید (البته مواظب باشید که دست تان نسوزد) اگر شربت حالت موم مانند داشته باشد و اصطلاحا نخ بدهد نشان دهنده آن است که مرحله قوام آمدن را با موفقیت پشت سر گذاشته اید.
  • در دستورالعمل های قدیمی تهیه لوز از سفیده تخم مرغ استفاده نمی شده و شما هم می توانید از آن استفاده نکنید.
  • در تهیه لوز پسته، بادام و… شربت شما باید کمی غلیظ تر باشد.

عکس لوز نارگیلی مجلسی

  • می توانید در تهیه لوز پسته یا بادام به جای قسمتی از آبی که با شکر مخلوط می کنید از عرق بیدمشک یا عرق نسترن استفاده کنید. مثلا به جای یک لیوان آب، نصف لیوان آب و نصف لیوان عرق بیدمشک یا نسترن به شکر اضافه کنید. همچنین می توانید به آب و شکر دو قاشق غذاخوری گلاب اضافه کنید.
  • طرز تهیه لوز نارگیل زعفرانی به این شکل است که اگر دوست داشتید لوزهای شما در رنگ های مختلف باشد می توانید به نیمی از مواد زعفران بزنید و نیم دیگر را ساده نگه دارید. به این ترتیب لوز نارگیل شما دورنگ خواهد بود.
  • لوز نارگیل اگر به دور از رطوبت باشد ماندگاری نسبتا بالایی (حدود 15 روز) دارد و می توانید آن را داخل ظرف های در بسته در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

فیلم طرز تهیه لوز نارگیل

فیلم زیر هم مربوط به طرز تهیه لوز نارگیلی است که می توانید در صورت تمایل آن را مشاهده کنید:

 

  • امیدواریم که از این آموزش نهایت بهره را برده باشید. خیلی خوشحال می شویم اگر بعد از تهیه لوزهای خوشمزه، عکس آن را برای ما ارسال کنید تا در همین مقاله منتشر کنیم. همچنین اگر نکته ای در زمینه تهیه لوز خانگی به نظرتان می رسد و یا سوالی در این زمینه دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

5/5 (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *