آموزش میناکاری از ابتدا – مراحل ساخت مینا

آموزش میناکاری از ابتدا - مراحل ساخت مینا

میناکاری – آموزش میناکاری مراحل مختلفی دارد اما قبل از این که زدن طرح نهایی بر روی ظرف مینا باید ظرف مینا آماده شود تا رنگ و لعاب را به خودش بگیرد.

بساز و بفروش | یاد بگیر – میناکاری یکی از هنرهای ظریف و پرطرفدار است که سالیان سال هنرمندان زیادی به ساخت ظروف میناکاری مشغول بوده اند و همچنان یکی از پر رونق ترین صنایع دستی به شمار می رود. قبلا شما را با تاریخچه میناکاری آشنا کرده بودیم. در این مقاله قصد دارید تا به کمک خانم زهرا ناظمی شما را مراحل ساخت مینا آشنا کنیم.

آموزش میناکاری روی مس

مرحله اول – انتخاب مس

یکی از مقدمات برای شروع میناکاری این است که شکل و اندازه ظرف مورد نظر به وسیله مسگر متخصص ساخته شود.

دو نوع مس برای میناکاری وجود دارد:

  1. مس فابریک یا تخته ای که بهترین مس برای میناکاری است و از سرچشمه کرمان به دست می آید. به این مس، مس کارخانه ای هم می گویند.
  2. مس نوردی که از ترکیب ضایعات فلزی به دست می آید. این مس کیفیت خوبی ندارد و قابلیت لعاب پذیری آن پایین است.

مرحله دوم – آب دیده شدن مس

بعد از این که ظرف مسی مورد نظر انتخاب شد آن را ابتدا در حرارت و بعد درون آب قرار می دهند تا به اصطلاح آب دیده شود. اصطلاح بازاری این مرحله «تابیدن» است.

مرحله سوم – جرم زدایی مس

زمینه میناکاری باید از هر گونه آلودگی پاک شود. به طوری که حتی اثر انگشت هم روی ظرف باقی نمانده باشد. برای همین در مرحله جرم زدایی، یک لیتر اسید سولفوریک را با 40 لیتر آب مخلوط می کنند و ظرف مسی آب دیده شده را درون آن قرار می دهند تا رنگ آن سفید یکدست بشود. اصطلاح تخصصی این مرحله ذوغاب (ONYX) کاری به معنی چربی زدایی و جرم زدایی است.

مرحله چهارم – لعاب دادن ظرف میناکاری

در این مرحله به ظرف مسی لعاب سفید می دهند. این مرحله 3 الی 4 بار انجام می شود و در هر مرحله ظرف را درون کوره حدود 750 درجه حرارت می دهند تا رنگ لعاب ثابت شود.

عکس قرار دادن ظرف مینا در کوره

پودر لعاب به خودی خود سنگین و غیرمحلول است و برای این که بتوان آن را در آب به صورت معلق در آورد آن را با نسبت 10 به 1 با لعاب «به دانه» مخلوط می کنند. مرحله لعاب کاری به دو روش پیستوله و دستی (غرقاب) انجام می شود.

عکس لعاب میناکاری

عکس لعابکاری مینا

 

در ویدئوی زیر روش آسانی برای ساخت پمپ رنگ میناکاری به شما آموزش داده شده است:

 

مرحله پنجم – طراحی ظرف میناکاری

در این مرحله روی ظرف طراحی انجام می شود. طراحی بر روی ظروف مینا با استفاده از رنگ های مختلف انجام می شود. رنگ های مورد استفاده برای طراحی میناکاری اغلب از نوع نسوز و از جنس پودر اکسید فلزات است.

عکس طراحی ظرف مینا

مرحله ششم – ظریف کاری ظرف میناکاری

قبل از این مرحله مجددا ظرف را داخل کوره می برند و برای مدت 3 دقیقه حدود 700 درجه حرارت می دهند.تا رنگ ها حالت براق و صیقلی پیدا کند.

عکس حرارت دادن به ظرف مینا

نکات مربوط به مراحل آماده سازی ظرف مینا

  • مدت زمان قرار گرفتن ظرف درون کوره به ضخامت مس و رنگ انتخابی بستگی دارد.
  • اگر دمای کوره کمتر از 700 درجه سانتیگراد باشد روی سطح کار ترک می خورد.
  • پخته شدن هر یک از رنگ ها با هم فرق دارد. مثلا قهوه ای، گل ماشی، سبز و صورتی پایه آتش بالاتری نسبت به رنگ فیروزه ای دارند و پایه آتش رنگ فیروزه ای هم کمی از رنگ لاجورد بالاتر است.

در مقاله های بعدی شما را با اشیاء میناکاری و وسایل مورد نیاز میناکاری آشنا می کنیم. هر گونه سوال یا نظری درباره آموزش میناکاری دارید در قسمت نظرات بازگو کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

 

0/5 (0 نظر)

2 دیدگاه برای “آموزش میناکاری از ابتدا – مراحل ساخت مینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *