آموزش چهل تکه دوزی – ابزار و وسایل

عکس چهل تکه دوزی

چهل تکه دوزی – آموزش چهل تکه دوزی (Patchwork Supplies) با معرفی ابزار و وسایل آن شروع می شود که شامل تکه های پارچه، آستر، پشم شیشه، سوزن، نخ و… می باشد.

بساز و بفروش | بدوز – چهل تکه دوزی یکی از هنرهایی است که به دنبال آموزش خیاطی و گلدوزی و سایر هنرهایی که با سوزن و پارچه سر و کار دارد به کار می آید و می توانید با اضافه های پارچه زیباترین کارهای هنری را پیاده کنید. سایت بساز و بفروش قصد دارد تا آموزش این هنر را به صورت گام به گام به شما آموزش بدهد. در اولین گام شما را با ابزار و وسایل آن آشنا می کنیم تا آغازی باشد برای آموزش کامل چهل تکه دوزی به شما هنردوستان عزیز.

چهل تکه دوزی چیست؟

چهل تکه دوزی یکی از هنرهای قدیمی است که در اصل برای استفاده از پارچه های اضافی و جلوگیری از هدر رفتن این اضافات به کار می رفت ولی امروزه از این هنر می توانید برای تولید انواع دوختنی ها حتی لباس های مجلسی استفاده کنید.

ابزار و وسایل چهل تکه دوزی

برای پیاده سازی هر هنری باید ابتدا با وسایل و ابزار آن هنر آشنا بشویم. ابزار و وسایل چهل تکه دوزی هم به شرح زیر است:

پارچه 

مسلما اصلی ترین وسیله این هنر، پارچه است.

عکس پارچه برای چهل تکه دوزی

پارچه هایی که برای یک طرح چهل تکه دوزی استفاده می شود باید طرح ها و رنگ های متنوع داشته باشد و حتی می توانید هر طرح را با پارچه هایی از جنس های مختلف پیش ببرید ولی باید دقت داشته باشید که برای هر کار باید جنس تکه پارچه های استفاده شده یکسان باشد و نمی توانید یک طرح را با پارچه هایی از جنس مختلف درست کنید. نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که تکه های پارچه را قبل از کار آبکشی و اتو کنید تا اگر قرار است در شستن آب برود یا رنگ ان تغییر کند، تکلیف شما را مشخص کند.

آستر 

برای آستر طرح باید از پارچه نخی استفاده کنید. پارچه آستر باید از نظر طرح با پارچه های اصلی همخوانی داشته باشد. برای پارچه آستری هم مانند پارچه های مورد استفاده باید قبل از شروع کار، مرحله آبکشی و اتو را داشته باشید. ضمن این که اندازه آستر همیشه حداقل 10 سانتیمتر از اندازه طرح بزرگتر در نظر گرفته می شود.

عکس اندازه آستر در چهل تکه دوزی

پشم شیشه نازک

پشم شیشه ای که برای این کار استفاده می شود از نوع ظریف است که آن را با نام پشم شیشه نمدی می شناسند.

عکس پشم شیشه نازک

این پشم شیشه حدود نیم سانتیمتر ضخامت دارد و رنگ آن سفید است. پشم شیشه را هم قبل از استفاده در کار باید با نرم کننده بشویید تا اندازه بعد از شستن آن دستتان بیاید. اندازه پشم شیشه در هر طرح، برابر با اندازه آستر در نظر گرفته می شود.

نخ مناسب

نخ مورد استفاده در چهل تکه دوزی باید با رنگ غالب استفاده شده در پارچه ها یکسان باشد. اگر هم رنگ هایی که استفاده کرده اید خیلی تنوع دارد بهتر است که از رنگی مثل طوسی برای نخ چهل تکه دوزی استفاده کنید. نخ استفاده شده برای مرحله سردوزی هم بهتر است که موم کشی شده باشد.

سنجاق

از سنجاق برای نشانه گذاری و کارهای جزئی استفاده می شود.

قیچی

مگر می شود با نخ و پارچه کار کنید ولی قیچی جزو وسایل مورد نیاز نباشد.

خط کش

خط کشی که برای ان کار استفاده می شود از نوع شفاف است تا بتوانید پارچه را از زیر آن ببینید. در خط کش های مخصوص چهل تکه دوزی امکان اندازه زدن زاویه هم وجود دارد و شما می توانید این کار را که یکی از اصول انتخاب تکه های پارچه است انجام بدهید.

عکس خط کش چهل تکه دوزی

کاتر غلتکی

این کاترها تیغه های دایره ای دارند و به کمک آن ها می توانید برش های مورد نیازتان را بزنید. با استفاده از این کاترها دیگر نیازی به خط کشیدن روی پارچه ندارید.

عکس کاتر غلتکی

صفحه برش

صفحه های برش در اندازه های A1 تا A3 وجود دارد و ضخامت آن ها 1.5 میلیمتر است. این صفحات ضد خش هستند. کناره های صفحه برش بر حسب سانتیمتر و اینچ درجه بندی شده است.

لایی

لایی هایی از جنس حریر یا مومی برای بعضی از کارها مثل دوخت رومیزی استفاده می شود.

عکس لایی پارچه

کاغذ شطرنجی

این کاغذها که بر حسب میلیمتر درجه بندی شده است را برای کشیدن و پیاده کردن الگو به کار می برند.

عکس کاغذ شطرنجی

مداد خیاطی

اگر کاتر دایره ای ندارید برای کشیدن خطوط و طرح ها از مداد خیاطی استفاده کنید.

شابلون

شابلون ها برای برش انواع شکل های هندسی آماده به کار می رود. این شابلون ها سرعت کار شما را افزایش می دهد.

خرید وسایل چهل تکه دوزی

سایت بساز و بفروش در نظر دارد تا به زودی امکان خرید وسایل چهل تکه دوزی را برای شما فراهم کند و به شما کمک کند تا برای آموزش این هنر کمتر به دردسر بیفتید و زحمت شما برای تهیه این وسایل، در چند کلیک ناقابل خلاصه شود.

عکس وسایل چهل تکه دوزی

سایت بساز و بفروش حامی مشاغل خانگی و هنرهای دستی است و امیدوار است که بتواند گام به گام هنرهای دستی مختلف را به شما آموزش بدهد. این اولین مقاله برای آموزش چهل تکه دوزی بود که امیدواریم کارآیی کافی را برای شما داشته باشد. در صورتی که سوال یا نظری دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

4.7/5 (3 نظر)

1 دیدگاه برای “آموزش چهل تکه دوزی – ابزار و وسایل

  1. راستگو گفته:

    من یک خانمم که مشکل مالی شدیدی دارم ولی به چهل تکه دوزی علاقه مندم دوست دارم یاد بگیرم
    آیا برای تهیه ابزار کار میتونید کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *