برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟

عکس برای تقویت سیستم ایمنی بدن

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟ این سوالی است که خیلی پرسیده می شود و همه به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن با مواد غذایی طبیعی هستند.

عکس برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بساز و بفروش (B&B) | سالم باش – خوردن بعضی از مواد غذایی طبیعی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از سرماخوردگی یا حتی ابتلا به بیماری هایی مثل کرونا و آنفولانزا هستید اولین قدم اصلاح سبک تغذیه است به طوری که این 13 ماده خوراکی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در آن گنجانده شود. البته تقویت سیستم ایمنی بدن تنها یکی از راه های مبارزه با بیماری های عفونی از جمله کرونا است و شما باید حتما از ماسک استفاده کنید که روش دوخت ماسک پارچه ای را در مقاله های قبلی به شما آموزش داده بودیم.

13 خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

1- مرکبات

عکس مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اغلب مردم بعد از ابتلا به سرماخوردگی به سراغ مصرف ویتامین C می روند. به نظر می رسد که ویتامین C با افزایش تعداد گلبول سفید خون، بدن را برای مبارزه با عفونت ها آماده می کند. مهمترین مرکبات در این زمینه عبارتند از:

  • گریپ فروت
  • پرتقال
  • نارنگی
  • لیموترش

یادتان باشد که بدن قادر به تولید یا ذخیره ویتامین C نیست و مقدار مورد نیاز بدن باید به صورت روزانه تامین شود. انواع مرکبات دارای مقدار زیادی ویتامین C هستند که با انتخاب انواع آنها می توان به راحتی مقدار مورد نیاز بدن را تامین کرد.

2- فلفل قرمز

عکس فلفل قرمز زنگوله ای

اگر شما هم فکر می کنید که مرکبات بیشترین مقدار ویتامین C را دارند باید بگوییم که کاملا اشتباه است. چرا که فلفل قرمز زنگوله ای دو برابر مرکبات ویتامین C دارد. علاوه بر این که منبع غنی از بتاکاروتن است که باعث می شود فلفل قرمز علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به سلامتی چشم و پوست شما هم کمک کند.

3- کلم بروکلی

عکس کلم بروکلی

کلم بروکلی از نظر میزان ویتامین ها و مواد معدنی فوق العاده است. این نوع کلم دارای ویتامین های A، E و C فراوانی است که در کنار آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در خودش به عنوان یکی از سالم ترین سبزیجات شناخته می شود. نکته مهم درباره مصرف این کلم آن است که تا حد امکان پختن آن را محدود و کوتاه کنید تا خواص آن حفظ شود.

4- سیر

عکس سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر تقریبا در بیشتر غذاهای دنیا وجود دارد. سیر باعث گرم شدن طبع غذاها و انرژی بیشتر آن می شود که برای بدن ضروری است. تمدن های پیشین ارزش سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها را به خوبی می دانستند. سیر علاوه بر این ها به کاهش فشار خون و از بین بردن سختی شریان ها کمک می کند. به نظر می رسد که عامل اصلی تقویت سیستم ایمنی بدن در سیر به غلظت بالای ترکیبات حاوی گوگرد از جمله آلیسین بر می گردد.

5- زنجبیل

عکس زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

زنجبیل یکی از مواد غذایی موثر در کاهش التهابات است و می تواند به درمان گلودرد و سایر بیماری های التهابی، کاهش حالت تهوع، کاهش دردهای مزمن و نیز کاهش کلسترول خون کمک کند.

6- اسفناج

عکس اسفناج

اسفناج تنها به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین C در این لیست قرار نگرفته است بلکه بالا بودن میزان آنتی اکسیدان و بتاکاروتن موجود در اسفناج آن را به یک عامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است. جالب است بدانید که خواص اسفناج هم مثل کلم بروکلی با یک طبخ ملایم خواص خودش را حفظ می کند.

7- ماست

عکس ماست یونانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

انواع ماست ها خصوصا ماست یونانی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری ها تقویت می کند. ماست از جمله لبنیاتی است که منبع سرشاری از ویتامین D است که این ویتامین هم در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و سد دفاعی بدن را در برابر بیماری های مستحکم تر می کند.

8- بادام

عکس مغز بادام

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است که برای سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد. آجیل ها به خصوص بادام دارای مقدار زیادی ویتامین E هستند و شما با مصرف نصف فنجان بادام (46 قطعه خلال بادام) مقدار توصیه شده از این ویتامین را برای بدن تامین خواهید کرد.

9- زردچوبه

عکس زردچوبه

این ادویه زرد رنگ سالهاست که به عنوان ماده ضد التهابی در درمان آرتروز و رماتیسم به کار می رود. وجود ماده ای به نام کورکومین در زردچوبه است که آسیب های عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می دهد.

10- چای سبز

عکس چای سبز

چای سبز و سیاه هر دو سرشار از فلاونوئید هستند که نوعی آنتی اکسیدان است. یکی از این آنتی اکسیدان ها EGCG نام دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند که البته این آنتی اکسیدان در فرآیند تخمیر چای سیاه از بین می رود در حالی که چای سبز مرحله تخمیر را ندارد و برای همین مقدار EGCG آن حفظ می شود. چای سبز منبع خوبی از اسید آمینه ال تانین است که در تولید ترکیبات ضد میکروبی سلول های T نقش دارد.

11- کیوی

عکس کیوی

کیوی به تنهایی انواع و اقسام مواد مغذی مورد نیاز بدن را داراست. از فولات گرفته تا پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C. همانطور که گفتیم ویتامین C گلبول های سفید خون را برای مقابله با عفونت های خارجی تقویت می کند.

12- گوشت مرغ

عکس مرغ سرخ شده

هنگامی که مریض می شوید اولین غذایی که مادرها برای شما درست می کنند سوپ مرغ است که نقشی شبیه دارو را بازی می کند. این سوپ وضعیت بیماری شما را بهبود می بخشد و بدن شما را در برابر پیشرفت بیماری محافظت می کند. گوشت پرندگانی از جمله مرغ و بوقلمون دارای مقدار زیادی ویتامین B6 است و مقدار 85 گرم از این گوشت ها می توانید مقدار روزانه مورد نیاز شما از این ویتامین را تامین کند. ویتامین B6 در بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن نقش مهمی دارد و علاوه بر آن برای تشکیل گلبول های سفید نیز مهم است.

13- تخمه آفتابگردان

عکس تخمه آفتابگردان

این تخمه سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. تخمه آفتابگردان از نظر ویتامین E و آنتی اکسیدانها هم یک ماده غذایی فوق العاده به حساب می آید. ویتامین E همانطور که گفتیم در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد. شما این ویتامین را می توانید در سبزیجات دارای رنگ تیره هم پیدا کنید.

نکته آخری که باید به آن اشاره کنیم این است که کلید موفقیت در تقویت سیستم ایمنی بدن حفظ تنوع در مصرف مواد غذایی بالاست. شما نمی توانید با خوردن تنها یکی از این مواد غذایی به مقابله با بیماری هایی از جمله کرونا و آنفولانزا بروید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *