روش صحیح شستن فرش در خانه با شامپو فرش

عکس تمیز کردن فرش با شامپو فرش

ترفند خانه داری – برای شستن فرش در خانه با شامپو فرش با مخلوط کردن مقداری شامپو فرش و آب ولرم و کشیدن آن به کمک اسفنج فرش خودتان را تمیز کنید.

بساز و بفروش | بشور – تمیز کردن فرش های خانه و نگهداری از آن یکی از دغدغه های خانم های خانه دار است. پیش از این روش تعمیر ریشه فرش در منزل را به شما آموزش داده بودیم. اما در مورد شستن فرش حتما شما هم می دانید که راحت ترین برای این کار استفاده از شامپو فرش است. با ما باشید تا چم و خم استفاده از شامپو فرش برای شستن فرش در خانه را در این مقاله برایتان بازگو کنیم.

شامپو فرش چیست؟

شامپوی فرش یک شوینده خنثی است که برای تمیز کردن فرش هایی که مواد چرب روی آن ها ریخته و فرو رفته کاربرد دارد. شامپو فرش برای شستن فرش های دست بافت و فرش های نرم که شستشوی زیاد آن ها را از بین می برد هم کاربرد دارد.

عکس شامپو فرش

ویژگی های یک شامپو فرش مناسب

با توجه به این که جنس انواع فرش ها و موکت ها متفاوت است یک شامپو فرش استاندارد باید بتواند با همه این نوع بافت ها سازگاری داشته باشد و از پس تمیز کردن همه آن ها بر بیاید و علاوه بر آن کمترین ضرر را به بافت فرش و موکت برساند. به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند شامپو فرشی مناسب است که کمترین مواد شیمیایی را در فرمولاسیون خودش داشته باشد. این ویژگی باعث می شود که زمان استفاده از شامپو فرش رنگ های فرش دچار تداخل نشود و تار و پود فرش نرمی و شادابی خودش را حفظ کند.

امتحان کردن شامپو فرش قبل از استفاده

برای این که مطمئن شوید که آیا شامپویی که انتخاب کرده اید به فرش شما آسیب می زند یا نه، باید کمی از محلول آب و شامپو فرش را بر روی گوشه ای از فرش امتحان کنید تا مطمئن شوید که شامپوی مورد نظر رنگ فرش را از بین نمی برد یا باعث تداخل رنگ ها نمی شود.

روش صحیح شستن فرش در خانه با شامپو فرش

کار کردن با شامپو فرش بسیار آسان است ولی زمان استفاده از آن باید به یک سری نکات دقت داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید. برای شستن فرش در خانه با شامپو فرش به ترتیب زیر عمل کنید:

قبل از این که از شامپو فرش استفاده کنید سطح فرش را جارو کنید. این کار را با دقت و حوصله انجام بدهید چون هر چقدر گرد و غبار فرش بیشتر حذف شود شستن آن نتیجه بهتری خواهد داشت.

عکس جارو کردن فرش

بر اساس دستور العملی که بر روی ظرف شامپو فرش نوشته شده (ممکن است برای برندهای مختلف، این میزان متفاوت باشد) مقداری از شامپو فرش را در آب ولرم حل کنید تا کف کند.

به کمک اسفنج، کفی که بر روی محلول تهیه شده به وجود آمده را بر روی سطح مورد نظر بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید چون هدف شما از به کار بردن شامپو فرش تمیز کردن پرزهای فرش است.

عکس شستن فرش با شامپو فرش

دقت کنید که به هیچ وجه نباید خود فاز مایع محلول شامپو فرش را بر روی فرش بکشید. این کار باعث چسبندگی سطح فرش می شود و از طرفی سطح آن دیرتر خشک می شود. ضمن این که این کار شما باعث می شود که ریشه های قالی مرطوب بشود و تکرار چند باره این کار باعث پوسیدگی فرش شما می شود. زمانی که کف های محلول تمام شد می توانید مجددا محلول را هم بزنید تا کف بوجود بیاید و از کف آن استفاده کنید.

  • یک ایده ابتکاری برای استفاده از کف حاصل از شامپو فرش این است که محلول آماده شده را در ظرف های خالی شده مایع دستشویی که حالت فوم دارد بریزید تا محلول به صورت کف از آن خارج شود.

عکس فوم شستشو

حدود نیم ساعت صبر کنید تا شامپو فرشی که کشیده اید با اکسیژن واکنش داده و چرک فرش را در خودش حل کند و با دستمال نمداری از جنس کتان (که بافت زبری دارد) محلول و چرک های حل شده را از سطح فرش تمیز کنید. این کار را در جهت خلاف خواب قالی انجام دهید.

عکس تمیز کردن فرش

دستمال نمدارتان را بعد از چند بار تمیز کردن عوض کنید.

اجازه بدهید تا فرش خشک شود.

تا قبل از خشک شدن فرش از راه رفتن یا نشستن بر روی آن خودداری کنید در غیر این صورت ظاهر فرش شما لکه دار می شود.

بعد از خشک شدن فرش را در جهت خواب آن با جاروی زبر یا جاروی چوبی جارو کنید.

به کمک یک برس موی سر که دیگر از آن استفاده نمی کنید یا یک حوض شور فرشتان را شانه کنید تا پرزها به حالت طبیعی خودشان قرار بگیرند.

عکس تمیز کردن فرش در منزل

توصیه نهایی برای شستن فرش در خانه با شامپو فرش

اگر لکه ای روی فرش شما وجود دارد یا قسمت کوچکی از فرش شما نیاز به شستن دارد می توانیم شستن فرش با شامپو فرش را به شما توصیه کنیم ولی اگر می خواهید تمام فرشتان را با شامپو فرش بشویید و نتیجه ای مثل دادن فرش به قالیشویی را بگیرید مسلما منطقی نخواهد بود. این کار انرژی زیادی از شما خواهد گرفت و نهایتا هم نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت. تجربه ثابت کرده که چون زمان شستن فرش با شامپو فرش نیاز به صرف انرژی زیادی است اگر این شستشو سرسری انجام شود باعث چرک مردگی فرش شما خواهد شد. بنابراین برای شستشوی فرش به طور کامل از شامپو فرش استفاده نکنید.

ساخت شامپوی فرش در خانه

اگر شامپو فرش در خانه ندارید می توانید یکی از راه حل های زیر را امتحان کنید. فقط یادتان باشد هیچ کدام از ترکیبات زیر را به صورت مستقیم بر روی فرش امتحان نکنید بلکه دستمال سفیدی را داخل محلول بزنید و آن را بر روی لکه بکشید. سفیدی رنگ دستمال کمک می کند تا متوجه تداخل رنگ ایجاد شده توسط محلول بشوید.

1- ساخت محلول شستشو

مقدار یک چهارم قاشق چایخوری مایع ظرفشویی شفاف را در یک فنجان آب نیمه ولرم بریزید.

2- استفاده از سرکه

یک فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب مخلوط کنید.

فیلم ساخت شامپو فرش خانگی

در ویدئوی زیر نحوه ساخت شامپو فرش در خانه به شما آموزش داده شده است:

 

امیدواریم که این مقاله برای شما کاربرد کافی داشته باشد. اگر سوال یا نظری در این باره دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سایت بساز و بفروش حامی مشاغل خانگی و هنرهای دستی است و این امکان را به شما هنرمندان عزیز می دهد تا بدون صرف هزینه، فروشگاه اختصاصی داشته باشید و محصولات دست ساز هنریتان را بدون واسطه به دست مشتری برسانید.

4/5 (3 نظر)

4 دیدگاه برای “روش صحیح شستن فرش در خانه با شامپو فرش

  1. Can you understand English؟ نه گفته:

    ببخشید برای فهمیدن حرفای اون خانم چند ترم باید زبان بخونم؟

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام. نیازی نیست به حرفهایش گوش کنید. فقط کافی است که ببینید چکار می کند.

  2. ساجد گفته:

    دوست عزیز من از کجا بدونم چه محلولی رو داره باهم ترکیب میکنه

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      به ترتیب مایع ظرفشویی، سرکه سفید و آمونیاک اضافه کرد و در انتها هم آب را اضافه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *