علت خاموش شدن بخاری گازی

علت خاموش شدن بخاری گازی

علت خاموش شدن بخاری گازی می تواند به عملکرد ترموکوپل بخاری گازی، دودکش ها و چند عامل دیگر برگردد که باعث خاموش شدن شمعک بخاری گازی می شوند.

علت خاموش شدن بخاری گازی

بساز و بفروش (B&B) | بدان – بخاری گازی یکی از لوازم منزل است که نیمی از سال دائم از آن استفاده می کنیم و نیم دیگر سال بیکار یک گوشه ای پنهان می شود. درست برعکس کولر آبی؛ البته برای سرویس کولر آبی هم موقع تعویض کلید کولر آبی همواره مشکلات زیادی گریبانگیر شما خواهد شد. یکی از مشکلات اصلی استفاده از این وسیله گرمایشی همان ابتدای فصل سرد سال است که می خواهید آن را روشن کنید. همان موقع است که ممکن است به یکی از این مشکلات بر بخورید:

  • شمعک بخاری گازی روشن نمی شود
  • اصلا جرقه ای زده نمی شود که شمعک روشن شود
  • شمعک روشن می شود اما رهایش که می کنید روشن نمی ماند

و خیلی مشکلات دیگر که در این مقاله می خواهیم آنها را بررسی کنیم.

علت خاموش شدن شمعک بخاری گازی

وقتی که بعد از چند ماه به سراغ بخاری می روید و می خواهید که آن را مجددا راه اندازی کنید طبیعی است که برای روشن شدن کمی اذیت کند. اما شما قبل از این که اقدام به روشن کردن بخاری بکنید چند مورد را چک کنید:

  • آیا دودکش از طرف پشت بام مسدود نشده است؟
  • لوله های دودکش بخاری گازی به طور کامل به هم چفت شده اند؟
  • اتصالات گازی بخاری کار هدایت گاز را درست انجام می دهند؟
  • جایی از شلنگ گاز نشتی ندارد؟

عکس دودکش بخاری گازی

وقتی که از موارد بالا مطمئن شدید به سراغ خود بخاری می رویم.

علت روشن نشدن بخاری گازی

اولین مشکلی که موقع روشن کردن بخاری گازی ممکن است با آن برخورد کنید این است که موقع استفاده از جرقه زن فندک بخاری اصلا جرقه ای تولید نمی شود که بخواهد شمعک را روشن کند.

این مساله می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. گاهی اوقات هنوز جریان گاز به محل جرقه زن نرسیده است و یا با قطعی ناگهانی گاز مواجه شده اید. در این صورت باید چند دقیقه صبر کنید و بعد از آن مجددا امتحان کنید.

گاهی وقت ها هم درجه فندک را بیش از اندازه کم یا زیاد کرده اید و همین تغییر نمی گذارد که فندک کار طبیعی خودش را بکند. جرقه زن بخاری یک پیچ برای تنظیم شدت جرقه دارد که تنظیم نبودن آن جلوی جرقه زدن را می گیرد.

علت خاموش شدن شمعک بخاری گازی

دومین مشکلی که موقع کار با بخاری با آن مواجه می شوید زمانی است که جرقه زن، جرقه مورد نیاز را تولید می کند اما شمعک بخاری اصلا روشن نمی شود. یعنی با فشار دادن و چرخانده دکمه چرخشی، اصلا شمعک روشن نمی شود.

اصلی ترین علت این مشکل به ترموکوپل یا بوبین بخاری بر می گردد.

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل یک سنسور تشخیص دماست که از دو تکه فلز با جنس های مختلف درست شده که یک طرف آنها به هم وصل است.

عکس ترموکوپل

زمانی که به محل اتصال این دو فلز حرارت بدهید دما در دو فلز تفاوت پیدا می کند و در دو سر آزاد آن تولید جریان برق می شود که همان جرقه ای است که شمعک را روشن می کند. اما شمعک برای روشن شدن نیاز به جریان گاز دارد و وقتی که روشن نمی شود نشان دهنده آن است که گاز به محل شمعک نمی رسد. درست کردن ترموکوپل هم کار من و شما نیست و باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از روشن شدن

گاهی وقت ها پیش می آید که شمعک به طور طبیعی روشن می شود و بخاری را روشن می کند اما بعد از مدتی می بینید که بخاری خودبخود خاموش شده است.

علت این مشکل به تنظیم نبودن محل شعله شمعک برمی گردد. وقتی که شعله شمعک تنظیم نباشد و از محل اولیه خودش جابجا شده باشد در نتیجه ترموکوپل گرم نمی ماند و جریان الکتریسیته ای هم که تولید می کند به اندازه ای نخواهد بود که هسته بوبین را در حالت جذب نگه دارد. بنابراین فنر بوبین بر اساس وظیفه ای که بر عهده اش گذاشته اند هسته را به طرف بیرون می راند و مسیر جریان گاز را برای جلوگیری از خطرات احتمالی می بندد. همین مساله باعث خاموش شدن بخاری می شود.

برای رفع این مشکل باید موقعیت شمعک را کمی جابجا کنید که البته این کار هم از من و شما بر نمی آید و باید آن را به یک تعمیرکار سپرد.

علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از روشن شدن

البته دلایل دیگری هم می تواند علت خاموش شدن خودبخودی بخاری گازی باشد:

  • مسدود بودن دودکش بخاری
  • شکسته بودن شیشه های جلوی بخاری
  • انسداد سوراخ های مشعل بخاری گازی
  • کثیف بودن شیر کنترل بخاری
  • خراب شدن محفظه احتراق

مشکل خاموش شدن بخاری گازی مساله ای است که برای همه کسانی که از بخاری گازی استفاده می کنند پیش می آید. ما سعی کردیم این مشکل را از همه جوانبش بررسی کنیم. اگر درباره علت خاموش شدن بخاری گازی سوال یا نظری داشتید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (3 نظر)

1 دیدگاه برای “علت خاموش شدن بخاری گازی

  1. رضا گفته:

    بخاری مدل شومینه نیک کالا دارم ، سال قبل خیلی خوب کار نی کرد ، امسال تا یکماه پس از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه روشن بودن خاموش می شد ، اکنون پس از ۲۴ تا ۳۶ ساعت روشن بودن خاموش می شود ، البته طی چند روز اخیر که هوا بشدت سرد شده است فاصله زمانی روشن بودن کم شده ، از سال قبل تاکنون شیشه با یک شکستکی عرضی از هم جدا اما نصب می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *