علت رنگ قرمز گوجه فرنگی چیست؟

عکس علت رنگ قرمز گوجه فرنگی

علت رنگ قرمز گوجه فرنگی وجود رنگدانه ای به نام لیکوپن در میوه گوجه فرنگی است. لیکوپن نوعی رنگدانه کاروتنوئید به رنگ قرمز است.

عکس علت رنگ قرمز گوجه فرنگی

بساز و بفروش (B&B) | بدان – شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که علت رنگ قرمز گوجه فرنگی چیست؟ یا این که چرا گوجه فرنگی حتی بعد از پختن هم رنگش قرمز می ماند؟ چرا گوجه فرنگی زمانی که نارس است سبز است و وقتی که رسیده می شود ناگهان قرمز می شود؟ چرا اگر گوجه فرنگی را سبز هم بچینیم خودش رنگ قرمز پیدا می کند؟ ما در این مطلب می خواهیم تمام ابهامات شما درباره رنگ قرمز گوجه فرنگی را برطرف کنیم.

علت رنگ قرمز گوجه فرنگی چیست؟

رنگ قسمت های مختلف هر گیاهی به رنگدانه های موجود در آن بستگی دارد. در گوجه فرنگی هم زمانی که میوه به طور کامل می رسد رنگدانه کلروفیل که سبز رنگ است تبدیل به لیکوپن که نوعی رنگدانه کاروتنوئید می شود که قرمز است.

علت رنگ قرمز در گوجه فرنگی وجود کدام ماده است

میوه گوجه فرنگی حاوی دو رنگدانه کلروفیل (سبز رنگ) و لیکوپن (قرمز رنگ) است که عمل فتوسنتز را به کمک آنها انجام می دهد. زمانی که گوجه فرنگی در حال رشد کردن است میزان لیکوپن آن بسیار کمتر از کلروفیل است و به همین دلیل گوجه فرنگی نارس رنگ سبز دارد. اما زمانی که میوه آن کاملا می رسد که مصادف است با کاهش طول روز و سرد شدن هوا، میزان کلروفیل میوه کم شده و جای خود را به لیکوپن می دهد و به همین دلیل رنگ میوه به تدریج از سبز به زرد و از زرد به قرمز تبدیل می شود. همزمان با این تغییر رنگ میزان قند موجود در گوجه فرنگی افزایش می یابد و بالعکس اسیدیته آن کم می شود که منجر به نرم شدن بافت میوه و رسیدن آن می شود.

چرا رنگ قرمز گوجه فرنگی بعد از پخته شدن تغییر نمی کند؟

کاروتنوئید گوجه فرنگی از نوع لیکوپن است. لیکوپن یکی آنتی اکسیدان است که در بعضی از میوه ها و سبزیجات وجود دارد و از آسیب رسیدن به سلول در برابر عوامل داخلی و خارجی جلوگیری می کند. رنگدانه لیکوپن در برابر گرما مقاوم است و وقتی که در معرض گرما قرار بگیرد از بین نمی رود به همین دلیل است که وقتی از گوجه فرنگی یا ترکیبات آن مثل رب گوجه فرنگی و سس کچاپ در موقع پختن غذا استفاده می کنیم رنگ آن از بین نمی رود.

علت رنگ قرمز گوجه فرنگی چه ماده ای است

چرا میوه نارس گوجه فرنگی بعد از چیدن هم قرمز می شود؟

همزمان با تبدیل شدن کلروفیل به لیکوپن، میوه گوجه فرنگی شروع به تولید یک ماده شیمیایی بی رنگ و بی بو و بدون طعم به نام اتیلن می کند. گاز اتیلن آغاز کننده فرایند رسیدن میوه گوجه فرنگی است.

به طور کلی عوامل مختلفی در تسریع قرمز شدن رنگ گوجه فرنگی نقش دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • سایز میوه گوجه فرنگی که هر چه کوچکتر باشد زودتر قرمز می شود.
  • سرعت قرمز شدن گوجه فرنگی در دمای 10 تا 30 درجه سانتیگراد در بالاترین حد خودش است.

عکس گوجه فرنگی

حالا دیگر سوالی درباره گوجه فرنگی و رنگ زیبای آن برای شما باقی نمانده است. اگر هم مانده در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا برایتان توضیح بدهیم.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (3 نظر)

2 دیدگاه برای “علت رنگ قرمز گوجه فرنگی چیست؟

  1. علیرضا از یزد گفته:

    سلام کسی که سرچ می‌کند گوجه چرا قرمز نمی‌شود یک کشاورز هست که می‌خواهد بدونه خاکش چه عیبی داره و باید چیکار کنه مطلب عالی بود ولی ای کاش اضافه کنید چی خاک کمه و باید چیکار کنه

    • تیم بسازوبفروش گفته:

      سلام. ممنون از دقت توجه شما. موردی را که به آن اشاره کردید را ایشالا به زودی در مطلب مجزایی کار خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *