علت ریش ریش شدن کنار ناخن و درمان آن

عکس علت ریش ریش شدن کنار ناخن

علت ریش ریش شدن کنار ناخن می تواند عادت های غلطی باشد که در سبک زندگی داریم. البته بعضی از مشکلات تغذیه ای هم می تواند علت پوسته شدن کنار ناخن بشود.

عکس علت ریش ریش شدن کنار ناخن

بساز و بفروش (B&B) | درمان کن – برای خیلی از ما پیش آمده که کنار ناخن هایمان ریش ریش شود و واقعا کلافه شده باشیم. درد فقط این کلافگی نیست! کافیست وسوسه شوید که این پوسته ها را بکنید؛ هر چقدر پیش بروید ته آن جدا نمی شود و کار را از اولش سخت تر می کند. اگر دنبال این هستید که بدانید علت ریش ریش شدن کنار ناخن چیست و چطور می توان آن را درمان کرد این مقاله را از دست ندهید.

به طور کلی پوست یکی از حساس ترین اجزای بدن است که بیشترین تماس را با محیط اطراف دارد و همیشه باید مراقب آن باشید. برای همین است که ترفندهای زیبایی پوست بسیار پرطرفدار است و همه به دنبال آن هستند که بدانند چطور می توان پوستی شفاف داشت. خصوصا خانم هایی که در دوران بارداری به سر می برند خیلی تمایل دارند راه های مراقبت از پوست در دوران بارداری را بلد باشند.

ریش ریش شدن کنار ناخن چیست؟

ریش ریش شدن کنار ناخن را به اصطلاح hangnail می گویند. این مشکل بیشتر در بین خانم های خانه دار، آرایشگرها، آشپزها و به طور کلی در بین کسانی دیده می شود که به طور مکرر از دستانشان استفاده می کنند. این افراد دست های خود را می شویند و همین مساله باعث خشکی پوست دست و ریش ریش شدن کنار ناخن می شود.

زبان علمی جمله بالا این است که وقتی لایه شاخی پوست شما دچار کم آبی شود یا به عبارت دیگر دچار خشکی شود پوست کنار ناخن تان ریش ریش می شود. لایه شاخی، خارجی ترین لایه اپیدرم پوست است که به طور معمول با اجسام مختلف در تماس است.

عکس درمان ریش ریش شدن پوست کنار ناخن

برخلاف آنچه که تصور می شود بیماری های خونی و کمبود ویتامین ها و عناصری همچون کلسیم ارتباطی با ریش ریش شدن ناخن ندارد و این عارضه ممکن است در تمامی سنین حتی کودکان دیده شود و برای همین خیلی ها به دنبال علت ریش ریش شدن کنار ناخن کودکان و روش درمان آن می گردند.

علت ریش ریش شدن کنار ناخن

عوامل مختلفی را برای پوسته شدن کنار ناخن بیان می کنند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • استفاده غیر استاندارد از مواد شوینده
  • آب و هوای سرد و خشک
  • کندن پوست اطراف ناخن
  • جویدن ناخن
  • آفتاب سوختگی شدید
  • استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده
  • عوامل آلرژی زا
  • اگزما
  • قارچ های پوستی
  • پسوریازیس
  • کمبود ویتامین های خانواده B مانند B3 یا نیاسین و B7 یا بیوتین
  • مصرف بیش از حد ویتامین A یا رتینول

عکس علت ریش ریش شدن کنار ناخن ها

بعضی از رفتارهای معمول ما در طول روز می تواند معضل ریش ریش شدن کنار ناخن را بدتر کند. بعضی از این عادت های غلط عبارتند از:

ماندن زیر دوش آب گرم

ماندن بیش از حد در زیر دوش آب گرم می تواند پوست دستان شما را مستعد پوسته شدن کند.

شستن دائم دستها با صابون

شستن مکرر دست ها با آب گرم و استفاده مکرر از صابون برای شستشوی دست ها می تواند باعث از بین رفتن چربی سطحی پوست شده و ریش ریش شدن کنار ناخن ها را به دنبال دارد.

استفاده از بدلیجات زینتی

پوست بعضی از افراد نسبت به نیکل موجود در جواهرات بدلی و ارزان قیمت حساس است و پوست آنها در اثر استفاده مکرر از این بدلیجات پوسته پوسته می شود.

استفاده از پوشش های ناخن غیر استاندارد

آکریلیک و لاک ژل می تواند تاثیر منفی بسیار زیادی بر روی پوست کنار ناخن شما بگذارد. بنابراین سعی کنید از این مواد استفاده نکنید یا اگر هم استفاده کردید مواد با کیفیت بالا به کار ببرید.

درمان ریش ریش شدن کنار ناخن

اگر کنار ناخن های شما هم پوسته پوسته می شود می توانید با رعایت نکات زیر با این مشکل مقابله کنید:

استفاده از دستکش آشپزخانه

زمانی که با مواد شوینده کار می کنید حتما از دستکش آشپزخانه استفاده کنید. اگر هم دستکش آشپزخانه ندارید سعی کنید از مواد شوینده ملایم با pH اسیدی کم استفاده کنید و بعد از اتمام کار حتما دستهایتان را خشک کنید.

کرم مرطوب کننده مصرف کنید

مرطوب نگه داشتن کناره های ناخن را محدود به پس از انجام مانیکور نکنید و سعی کنید هر روز علاوه بر پوست دست، کناره های ناخن را هم مرطوب نگه دارید تا از ریش ریش شدن در امان بماند.

پوسته های اطراف ناخن را کوتاه کنید

اگر دچار مشکل پوسته شدن کنار ناخن هستید سعی کنید از کندن پوسته های آویزان کنار ناخن با دست خودداری کنید چرا که همراه با پوسته های مرده قسمتی از بافت زنده پوست هم کنده خواهد شد و علاوه بر درد فراوانی که دارد می تواند زمینه ورود میکروب به این نواحی شود.

عکس علت ریش ریش شدن پوست اطراف ناخن

این کار باید به صورت اصولی انجام شود. برای این کار بهتر است که ابتدا انگشتان تان را برای مدت 10 تا 15 دقیقه در مخلوط آب و روغن نگه دارید تا بافت آن خصوصا در ناحیه پوسته پوسته شده نرم شود. سپس ریشه های آویزان را با یک قیچی کوچک تیز و استریل کوتاه کنید به طوری که فقط بافت مرده جدا بشود.

پوشاندن انگشت ها موقع خواب

قبل از رفتن به رختخواب به کناره ناخن های پوسته پوسته شده کمی کرم نرم کننده بمالید و آن را با یک پوشش پلاستیکی مثل دستکش های قنادی بپوشانید. به این ترتیب سطح پوست دستان شما در طول شب مرطوب می ماند و صبح که از خواب بیدار می شوید مشکل ریش ریش شدن کنار ناخن هایتان کاملا برطرف می شود. البته دقت داشته باشید که بعضی ها به استفاده از دستکش لاتکس حساس هستند. به جای کرم های نرم کننده می توانید از روغن های نارگیل، بادام یا زیتون هم استفاده کنید.

درمان ریش ریش شدن کنار ناخن با مواد طبیعی

  • عسل

اگر به دنبال یک مرطوب کننده طبیعی هستید ما عسل را به شما پیشنهاد می کنیم.

  • شیر و جو دوسر

به کمک شیر و جوی دوسر یک خمیر درست کنید و آن را بر روی پوست کنار ناخن ها بمالید تا به عنوان یک ماسک لایه بردار عمل کند.

  • آب

تعجب نکنید! نوشیدن آب به اندازه کافی در طول روز می تواند کار هیدراته را برای پوست شما انجام دهد.

  • اصلاح رژیم غذایی

از آب میوه های طبیعی، ماست، گوشت بدون چربی، غذاهای حاوی پروتئین مثل لوبیا در رژیم غذایی خودتان استفاده کنید.

  • موز رسیده

موز رسیده را با شیر و عسل مخلوط کنید و بر روی موضع ریش ریش شده بمالید. مواد مغذی این ترکیب به خوبی جذب می شوند و مشکل شما را برطرف می کنند.

  • خیار

خیار یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی است که می تواند خشکی کنار ناخن ها را برطرف کند.

عکس انگشتان دست

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به شما کمک کند تا علت ریش ریش شدن کنار ناخن را دریابید و آن را درمان کنید. اگر سوال یا نظری در این باره داشتید یا تجربه ای داشتید که ممکن است به بقیه کمک کند می توانید آن را در بخش نظرات بازگو کنید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

3.7/5 (3 نظر)

1 دیدگاه برای “علت ریش ریش شدن کنار ناخن و درمان آن

  1. مسلم خصافی گفته:

    سلام وقت بخیر
    آیا مصرف مواد مخدر مانند شیشه علت ریش زدن کنار ناخن نمیباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *