علت زرد شدن برگ زاموفیلیا چیست؟

عکس زرد شدن برگ زاموفیلیا

زاموفیلیا از جمله گیاهان آپارتمانی زیبا و در عین حال مقاوم در برابر آفات و بیماری هاست که حتی در برابر نور فلورسنت هم رشد می کند. اصلی ترین علت زرد شدن برگ زاموفیلیا آبیاری بیش از حد است.

عکس زرد شدن برگ زاموفیلیا

اسم این گیاه Zamiifolia zamioculcas و نام انگلیسی آن Gem Zanzibar و بومی شرق آفریقاست. زاموفیلیا نسبت به شرایط محیطی و آفات و بیماری ها بسیار مقاوم است و تنها مشکلی که ممکن است برای این گیاه آپارتمانی زیبا بوجود بیاید زرد شدن برگ های زاموفیلیاست. پیش از این به بررسی علت زرد شدن برگ پتوس پرداختیم و در این مطلب به بررسی علت زرد شدن برگ های زاموفیلیا می پردازیم.

علت اصلی زرد شدن برگ زاموفیلیا

آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن و قهوه ای شدن برگ ها می شود و در نهایت ریشه می پوسد و گیاه از بین می رود. ریشه های گیاه زاموفیلیا که ظاهری شبیه ساقه دارد درون خودش آب ذخیره می کند و آبیاری زیاد می تواند منجر به پوسیدگی ریشه و ساقه شود. برای درمان این مشکل باید خاک گلدان عوض شود. اولین آبیاری را با محلول قارچکش انجام دهید.

عکس علت زرد شدن برگ زاموفیلیا

زمانی که گلدان را آبیاری می کنید مطمئن شوید که آب از زیر گلدان به صورت زهکش خارج می شود و آب خارج شده از گلدان را دور بریزید.

علت قهوه ای شدن برگ زاموفیلیا

اگر تغییر رنگ برگ به سمت قهوه ای شدن است دو حالت ممکن است وجود داشته باشد:

عکسس سوختگی برگ زاموفیلیا

1- قهوه ای شدن نوک برگ ها: علت اصلی این مشکل خشکی بیش از حد محیط نگهداری زاموفیلیاست.

2- قهوه ای شدن سطح برگ ها: آبیاری زیاد می تواند باعث زرد شدن یا قهوه ای شدن برگ ها شود.

سایر عوامل زرد شدن برگ زاموفیلیا

خاک نامناسب

از مهمترین عوامل دیگری که می تواند باعث زرد شدن برگ زاموفیلیا شود خاک نامناسب است. زاموفیلیا عاشق خاک سبک است. شما می توانید از ترکیب کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس، شن و ماسه استفاده کنید.

کمبود مواد غذایی

از دیگر عوامل زرد شدن برگ زاموفیلیا می توان به کمبود مواد غذایی است. برای کوددهی باید در بهار و تابستان ماهی یک بار از کودهای کامل استفاده شود. در فروردین و اردیبهشت از کودهای NPK فسفر بالا مثل کودهای 10-50-10 و در ماه های بعد از کودهای NPK پتاس بالا مثل 36-12-12 استفاده کنید. اگر دوست دارید که گیاه زاموفیلیا زودتر پاجوش بدهد به گلدان کود NPK 10-52-10 بدهید.

اندازه گلدان نامناسب

کوچک بودن گلدان اشاره کرد. البته دقت داشته باشید که زاموفیلیا برای پاجوش دادن باید غده ها و ریشه های درهم تنیده داشته باشد و کل فضای گلدان را پر کند. بنابراین انتخاب گلدان بزرگتر از حد اصلا برای زاموفیلیا مناسب نیست و باعث می شود که گیاه شما پاجوش ندهد.

علت زرد شدن برگ های پایینی زاموفیلیا

اگر برگ های پایینی زاموفیلیا زرد بشود تا حدودی طبیعی است چرا که با بالا رفتن سن گیاه برگ های مسن می ریزد.

عکس زرد شدن برگ زاموفیلیا

زرد شدن حاشیه برگ زاموفیلیا

اگر زرد شدن برگ زاموفیلیا به صورت قسمتی از حاشیه آن باشد می تواند در اثر یک تنش محیطی باشد؛ مثل نور شدید، خشکی هوا و گرما. البته ممکن است این زرد شدگی به دلیل آلودگی قارچی باشد.

عکس برگ زاموفیلیا

شرایط نگهداری زاموفیلیا

نور: متوسط

آبیاری: زمانی که چند سانتیمتر سطح خاک خشک شود. می توانید از یک چوب بستنی استفاده کنید و آن را در خاک گلدان فرو کنید. در صورتی که حداقل نیمی از چوب بستنی خشک بود گلدان را آبیاری کنید.

خاک مناسب: کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس + شن + ماسه

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به شما کمک کند تا این گیاه زیبای دوست داشتنی را بهتر نگهداری کنید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *