آموزش گره فرانسوی با نخ دمسه و روبان

عکس گره فرانسوی

روبان دوزی – آموزش گره فرانسوی (French Knot) یکی از پرکاربردترین آموزش های مورد استفاده در گلدوزی و روبان دوزی است. گره فرانسوی با نخ و روبان انجام می شود.

بساز و بفروش | بدوز – گره فرانسوی یکی از پرکاربردترین دوخت های هنر روبان دوزی و گلدوزی (Embroidery) است. از این گره برای دوخت مرکز گلها یا پر کردن فضای خالی در طرح مورد نظر و حتی ایجاد گلهای مختلف می توان استفاده کرد. به طور کلی هر جایی کم آوردید و نمی دانستید که چه دوختی بزنید از گره فرانسوی استفاده کنید. در مقاله های قبلی بساز و بفروش با وسایل روبان دوزی و قیمت آن ها آشنا شدید. در این مقاله خانم حمیده ترک لادانی با آموزش گره فرانسوی در کنار شما دوستان هنرمند هستند.

وسایل لازم برای دوخت گره فرانسوی

  • روبان یا نخ دمسه
  • پارچه
  • سوزن
  • کارگاه
  • قیچی

فیلم آموزش دوخت فرانسوی

قبل از این که آموزش گره فرانسوی را شروع کنیم پیشنهاد می کنم این ویدئوی کوتاه را ببینید تا بهتر متوجه آموزش خط به خط ما بشوید:

 

مراحل گلدوزی با گره فرانسوی

پارچه را توسط کارگاه محکم می کنیم. سوزن را نخ کرده، انتهای نخ را گره می زنیم و از زیر قسمتی که می خواهید گره در آنجا بخورد وارد پارچه می کنیم و نخ را تا انتها می کشیم.

سپس سوزن را طوری که نوک تیز سوزن به طرف بالا باشد گرفته و امتداد نخ را با دست دیگرمان یک یا دو بار دور سوزن می پیچیم.

عکس آموزش دوخت گره فرانسوی

نخ را به دو روش مختلف می توان به دور سوزن پیچید که در شکل ها و فیلم های زیر می توانید این دو روش را ببینید:

روش اول: نخ را به طور معمولی یک دور یا دو دور به دور سوزن می پیچید:

آموزش تصویری گره فرانسوی

روش دوم: نخ را به شکل زیر به دور سوزن بپیچید:

عکس آموزش تصویری گره فرانسوی

نخ پیچیده شده را به اندازه ای محکم می گیریم که نخ شل نشود ولی سوزن بتواند از داخل آن عبور کند.

سپس سوزن را با فاصله بسیار کم از جایی که سوزن وارد پارچه شده بود به طرف پایین هدایت کرده و نخ را تا انتها می کشیم و محکم می کنیم.

در تمام این مراحل باید ادامه نخ را که به دور سوزن پیچیده ایم با دست آزادمان بگیریم و تا شکل گرفتن گره، آن را رها نکنیم؛ به این صورت گره ایجاد می شود.

هرچه بخواهیم گره ایجاد شده بزرگتر باشد تعداد دور نخ به دور سوزن را بیشتر می کنیم. راه دیگرش هم این است که از روبانهای کلفت تر مثلا نیم سانت یا دومیل استفاده کنیم.

گره فرانسوی را می توانید با نخ دمسه یا روبان بوجود بیاورید:

عکس گره فرانسوی

عکس گره فرانوسی با نخ

امیدوارم از این آموزش استفاده لازم را برده باشید و به کمک آن آثار زیبایی را خلق کنید.

نکات کاربردی دوخت گره فرانسوی

  • اگر می خواهید گره شما بزرگتر بشود می توانید نخ را بیشتر به دور سوزن بپیچانید ولی سعی کنید تعداد پیچ ها بیشتر از سه دور نشود چون گره حالت خودش را از دست می دهد و روی هوا می آید و مجبور می شوید روی آن را کوک بزنید. در این طور مواقع بهتر است از نخ کلفت تری استفاده کنید.
  • قبل از کامل شدن گره، ادامه نخ را ول نکنید چون باعث شل شدن گره می شود ولی حواستان باشد که نخ را بیش از حد نکشید چون این کار باعث می شود حجم گره شما از بین برود.
  • هیچ وقت نباید سوزن را برای تشکیل گره دقیقا در محل وارد شدنش به پارچه فرو کرد بلکه محل فرو کردن سوزن باید جایی نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک محل قبلی باشد.
  • پارچه مورد استفاده برای دوخت این گره بهتر است که کشی و پلی استر نباشد.

کاربردهای گره فرانسوی

گره فرانسوی کاربردهای فراوانی دارد که معمول ترین آن دوخت غنچه است. علاوه بر آن می توانید ابتکارهای زیر را با دوخت گره فرانسوی پیاده کنید:

یکی از کاربردهای این گره برجسته سازی در گلدوزی است. شما می توانید با استفاده از این گره به کارهای گلدوزی تان حجم بدهید تا کارهایتان طبیعی تر و زیباتر بشود.

یکی دیگر از کاربردهای گره فرانسوی این است که شما می توانید با استفاده از تکنیک هایلایت و به کمک تنالیت چند نخ که در یک خانواده از رنگ ها قرار دارند تابلوهای زیبایی را گلدوزی کنید.

  • امیدواریم که از این آموزش راضی بوده باشید. اگر نکته ای در زمینه گره فرانسوی به ذهنتان رسید و یا سوالی در زمینه دوخت گره فرانسوی دارید در بخش نظرات منعکس کنید.
  • همچنین می توانید سفارش های خاص خودتان در زمینه گلدوزی و روبان دوزی را از طریق گزینه «سفارش ساخت کالا» مطرح کنید تا هنرمندان بساز و بفروش در کمترین زمان سفارش شما را آماده کنند.

 

5/5 (1 نظر)

3 دیدگاه برای “آموزش گره فرانسوی با نخ دمسه و روبان

  1. فاطیما رناسیان گفته:

    سلام .من با اینکه از سوزن گلدوزی استفاده میکنم ولی بازهم موقع بیرون آوردن سوزن از پارچه بعد از پیچیدن نخ دورش برای کره فرانسوی مشکل دارم چرا سوزن گیر می‌کنه .

    • مریم گفته:

      ممکنه پارچه تون بافت ریز داره خیلی محکم نپیچید چون اینطوری انتهای سوزن که حجم داره نمیتونه خارج بشه. برای روکوکو هم همینطوره نباید محکم بپیچونید. پارچه خیلی محکم با بافت ریز هم اگه استفاده میکنید از سوزن با شماره مناسب استفاده کنید که بتونه از بافت پارچه راحت خارج بشه

  2. برزگری گفته:

    سلام، من وقتی گره فرانسوی رو میزنم معلمم میاد با سوزنش روی گرهم میکشه و بهم میگه گره ات شل هستش و اشتباه
    باید چیکارکنم؟
    تمام نکات روهم انجام میدم، سوزن گل دوزی و پارچه تیتران و نخ پنگوئن هم استفاده میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *