آموزش دورگیری ویترای با خمیر

عکس دورگیری ویترای با خمیر

طراحی و نقاشی – آموزش دورگیری ویترای با خمیر دورگیر یکی از اصول اولیه آموزش ویترای است. برای کار با خمیر ویترای باید به خوبی تمرین کنید.

بساز و بفروش | طراحی کن – ویترای یکی از زیباترین هنرهای دستی است که می توانید حین پیاده سازی آن به آرامش خاصی دست پیدا کنید و سال ها از نتیجه کارتان لذت ببرید. یکی از اولین قدم ها برای آموزش ویترای کار با خمیر دورگیر است. در این مقاله سعی داریم تا به کمک خانم سپیده رحیمی دورگیری با خمیر ویترای را به شما آموزش بدهیم.

خمیر ویترای چیست؟

در هنر ویترای مناطقی که رنگ آنها با هم تفاوت دارد با استفاده از دورگیر (لاینر) از هم جدا می شوند که به آن دورگیری ویترای می گویند. این کار مانند ابزار رنگ در برنامه Paint کامپیوتر است.

برای این کار ابتدا الگوی انتقال داده شده روی سطح را با خمیر، دورگیری می کنید.

خطوط دورگیر که قرار است یک رنگ را محاصره کنند باید بسته باشند و هیچ نقطه بازی در محیط آن وجود نداشته باشد.

عکس دورگیری با خمیر ویترای

تمرین برای دورگیری ویترای با خمیر

اگر تازه دست به کار آشنایی با ویترای شده اید توصیه می کنیم برای این که دستتان برای دورگیری راه بیفتد از تکه شیشه های تخت استفاده کنید. این شیشه ها را می توانید با قیمت کم از شیشه بری ها تهیه کنید و الگوهای ساده را در زیر آن بچسبانید و تمرین دورگیری را آغاز کنید.

وقتی که دستتان به خوبی برای استفاده از خمیر راه افتاد می توانید به سراغ شیشه های خمیده مثل پارچ و لیوان بروید. برای کار روی آینه و کپی کردن الگو روی آن هم می توانید از کاربن های مخصوص استفاده کنید.

فیلم آموزش دورگیری با خمیر ویترای

در فیلم زیر روش های مختلف طراحی با خمیر دورگیر به شما نمایش داده شده است:

 

انواع خمیر دورگیر

خمیر ویترای را می توانید در انواع ساده، متالیک و اکلیلی در بازار پیدا کنید. هر یک از این خمیرها برای یک کار مناسب هستند.

بهترین مارک خمیر دورگیر ویترای چیست؟

اگر بخواهیم نگاهی کلی به انواع مارک های خمیر ویترای موجود در بازار بیندازیم می توانیم این مارک ها را پیدا کنیم:

عکس خمیر دورگیر ویترای

خمیرهای دورگیر ایرانی

مارک های ورساچ، رپین، پرشین و آسن از جمله خمیرهای دورگیر ایرانی موجود در بازار هستند که قیمت آن ها حدود 3 الی 4 هزار تومان است. هرچند این خمیرها جلای بهتری نسبت به خمیر آموس دارند اما مانند آن در اثر ضربه می شکنند و حتی در اثر برخورد با تینر واکنش نشان می دهند.

خمیر دورگیر آموس

خمیر آموس خمیر روانی است که برای افراد مبتدی مناسب تر است. این خمیر ساخت کشور کره جنوبی است و چسبندگی آن به شیشه کم است و در اثر ضربه می شکند. قیمت تیوپ های 22 میلی گرمی آن حدود 3000 تومان است.

سایر مارک های خمیر دورگیر

مارک های دیگری که در بازار وجود دارد عبارتند از کادنس (Cadence)، پ ب او (pebeo)، ال بی (LB) و ریچ (rich) که قیمتی حدود 7 تا 17 هزار تومان دارند. این مارک ها کیفیت خوب و طیف رنگ گسترده تری دارند و اگر چند روز اول را مواظب باشید دیگر از شیشه جدا نخواهند شد.

خمیر دورگیر قابل شستشو

اگر قرار است ویترای را روی ظرفی پیاده کنید که نیاز به شستشو پیدا می کند پیشنهاد می کنیم از مارک های ال بی، پ ب او یا ریچ استفاده کنید.

آموزش دورگیری ویترای

برای شروع کار الگو را زیر شیشه مورد نظر بچسبانید.

دورگیری را از سمت دیگری که کاغذ را چسبانده اید شروع کنید. در تمام مراحل دورگیری باید فشاری که با دست به تیوپ وارد می کنید یکنواخت باشد تا خطوط صاف و یکدستی را بوجود بیاورد.

اگر الگوی شما خطوط منحنی دارد باید مچ دستتان آزادی عمل لازم را داشته باشد. ضمن این که سر تیوپ را باید به شیشه بچسبانید یا با فاصله خیلی کم دورگیری کنید.

عکس دورگیری با خمیر ویترای

زمانی که رنگ را درون منطقه دورگیری شده وارد می کنید باید دقت داشته باشید که بیش از حد رنگ نریزید تا از خمیر دورگیر لبریز نشود و به دیگر مناطق تجاوز نکند.

برای هایلایت کردن چند رنگ، لازم نیست مرز بین آنها را با خمیر دورگیر جدا کنید.

دورگیری در ویترای بسیار حائز اهمیت است و دورگیری غیرماهرانه کاملاً در زیبایی کار تاثیر می گذارد بنابراین سعی کنید هنگام دورگیری لغزش دست نداشته باشید و بریده بریده دورگیری نکنید.

هنگام دورگیری سرعت دست باید در تمامی نقاط یکسان باشد. دورگیری با سرعت پایین خط ضخیم و دورگیری با سرعت بالا خطی ظریف را بوجود می آورد.

میزان فشار دست بر تیوپ خمیر هم درست مانند سرعت دورگیری، در ضخامت نوارها موثر است به طوری که هرچه فشار بیشتر باشد نوار ضخیم تری بوجود خواهد آمد.  به همین دلیل است که توصیه می کنند از خمیرهایی استفاده کنید که تیوپ آن ها پلاستیکی باشد تا خمیر با فشار یکنواخت تری خارج شود.

برای ظریف نشان دادن کار بهتر است فشار دورگیری کم و سرعت بسیار زیاد باشد اما آنچه که واضح است اولویت تمرکز بر دورگیری می باشد.

اگر به اشتباه خمیر دورگیر را در جای نامناسب و خارج از الگو زدید اصلا زمانی که خمیر هنوز خیس است اقدام به پاک کردن آن نکنید. منتظر بمانید تا خمیر کاملاً خشک شود سپس با کاتر یا چاقو قسمت اشتباه را جدا کنید.

اگر به مرور زمان سر تیوپ خمیر ویترای شما خشک شد می توانید برای چند دقیقه سر تیوپ را داخل آب گرم قرار بدهید و بعد با سوزن تکه های خشک شده را خارج کنید.

کلیپ کوتاهی که در پایان می آوریم به طور عملی به شما آموزش می دهد که چطور خمیر دورگیر را روی طرح تان پیاده کنید:

  • امیدواریم که توانسته باشیم به نحو احسن کار دورگیری ویترای با خمیر را به شما آموزش داده باشیم. شما می توانید در بخش نظرات این مقاله هر گونه سوال یا نکته ای درباره خمیر دورگیر دارید از ما بپرسید. 
  • اگر در زمینه ویترای سررشته دارید هم می توانید از طریق ثبت فروشگاه محصولات هنری خودتان را در سایت بساز و بفروش قرار دهید و به فروش برسانید.

 

3/5 (1 نظر)

5 دیدگاه برای “آموزش دورگیری ویترای با خمیر

  1. ريحانه گفته:

    من خميردورگير خريدم و تمرين ميكنم دورگيري رو
    ولي خمير با اينكه خشك شده حالت لاستيكي داره جاي ناخن روش ميمونه و سخت نميشه.همه ي دورگيرها اينجورين يا دورگيري هم هست كه سخت بشه؟

    • تیم بساز و بفروش گفته:

      این مساله به مارک خمیر دورگیر و مدت زمانی که از تولید آن گذشته دارد. معمولا خمیر دورگیرهای فرانسوی جنس خوبی دارند و کسانی که با این مدل کار کرده اند با آن مشکلی نداشته اند.

  2. ندا گفته:

    سلام وقت بخیر خمیر دورگیری برای نقاشی سرامیک که با پودر مل و رنگ روغن درست میشه مثل همین دورگیرای ویترای در بازار هستش ؟

  3. نگار گفته:

    سلام
    از خمیر دور گیر پیتزای برای تابلو اکرليک میشه استفاده کرد

  4. زهره گفته:

    سلام هرکارمیکنم خمیردورگیر خوب درنمیادوحتی روی کارباقیف کارخوب نمیشه دقیقا طبق دستور انجام میدم ولی نتیجه منفیه خمیربخوبی روی کارنمی مونه قطع میشه یکدست روی طرح نمیشه کارکردقطرظریف نداره دیگه دارم ناامیدمیشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *