آموزش ساخت شمع با قالب پلاستیکی

عکس ساخت شمع در قالب پلاستیکی

شمع سازی – ساخت شمع با قالب پلاستیکی کار بسیار آسانی است و با کمی دقت در ریزه کاری ها در مرحله ساخت، شمع شما به راحتی از قالب پلاستیکی جدا می شود.

بساز و بفروش (B&B) | بساز – شمع سازی یکی از زمینه های هنری دوست داشتنی است که به راحتی می توانید دست به کار آن شوید و ایده های خلاقانه ای را در آن پیاده کنید. برای ساخت شمع نیاز به پارافین، فتیله و یک قالب مناسب دارید. این قالب می تواند پلاستیکی باشد و از هر ظرف پلاستیکی دور ریختنی که در منزل دارید می توانید به عنوان این قالب استفاده کنید. مثلا یک توپ پلاستیکی کوچک می تواند قالب خوبی برای شمع شما باشد. به جز توپ از هر جعبه یا ظرف پلاستیکی مواد غذایی هم می توانید برای این کار استفاده کنید. این بستگی به سلیقه  شما دارد که از چه وسیله ای استفاده کنید. ممکن است از یک بطری کریستالی شفاف بخواهید استفاده  کنید که آن هم مورد استفاده و استقبال زیادی قرار گرفته است. فقط باید به این نکته دقت کنید که قالب پلاستیکی شما دهانه گشادی داشته باشد تا در انتهای کار بتوانید به راحتی شمع را از قالبش خارج کنید.

عکس شمع در قالب پلاستیکی

وسایل لازم برای ساخت شمع با قالب پلاستیکی

  • پارافین
  • رنگ
  • قالب پلاستیکی
  • فتیله
  • روغن مایع
  • موم زنبور عسل

مراحل ساخت شمع با قالب پلاستیکی

رنگ کردن پارافین شمع

اگر دوست دارید شمع با قالب پلاستیکی شما رنگ خاصی داشته باشد رنگ مورد نظر خود را با پارافین داخل  یک ظرف فلزی ریخته و آن را به روش بن ماری بر روی حرارت بگذارید تا ذوب شود.

بعد از ذوب شدن و مخلوط شدن پارافین با رنگ اجازه بدهید تا کمی دمای آن کم شود.

آماده کردن فتیله شمع

فتیله شمع را به ارتفاع لازم جدا کنید و آن را با موم زنبور عسل موم اندود کنید تا زمانی که روشن می شود تا انتهای نخ نسوزد.

انتهای قالب پلاستیکی را که برای شمع در نظر گرفته اید سوراخ کنید و فتیله را از آن عبور بدهید و انتهای فتیله را که بیرون ظرف قرار می گیرد گره بزنید.

عکس قرار دادن فتیله شمع در قالب پلاستیکی

نچسبیدن پارافین در شمع با قالب پلاستیکی

کمی روغن مایع خوراکی به قسمت داخلی قالب پلاستیکی بمالید و با دستمال تمامی سطح داخلی آن را با روغن آغشته کنید تا زمان خارج کردن شمع از قالب با مشکل روبرو نشوید.

ریختن پارافین شمع با قالب پلاستیکی

از طرف بیرونی قالب پلاستیکی، مقداری از مواد و پارفین ذوب شده را روی فتیله بریزید تا نخ کاملا به وسیله پارافین و ظرف بچسبد.

وقتی که فتیله محکم شد بقیه پارافین را به داخل قالب بریزید و اجازه بدهید تا کمی خنک شود.

فراموش نکنید که در حین اضافه کردن مواد به قالب، نخ را با دست بگیرد که غرق در مواد و پارفین نشود و به طور مستقیم در بالای شمع قرار بگیرد. برای ثابت نگه داشتن فتیله می توانید از یک مداد یا یک تکه چوب هم استفاده کنید. انتهای فتیله را به آن گره بزنید و چوب را روی لبه قالب قرار دهید.

جدا کردن شمع با قالب پلاستیکی

زمانی که پارافین خودش را گرفت، با توجه به روغن مایعی که به دیواره ظرف مالیده بودید شمع با قالب پلاستیکی به راحتی از ظرف جدا می شود. دقت داشته باشید که قبل از جدا کردن شمع از قالب حتما گره انتهای فتیله را که بیرون قالب پلاستیکی قرار دارد با قیچی بچینید تا بتوانید شمع را از قالب بیرون بیاورید.

عکس خارج کردن شمع از قالب

شما می توانید اطراف شمع با قالب پلاستیکی را با کاغذ رنگی تزئین کنید و یا از آن به شکل ساده استفاده کنید.

قالب پلاستیکی آماده برای ساخت شمع هم در بازار وجود دارد که می توانید از طرح های مختلف آن استفاده کنید:

عکس قالب پلاستیکی شمع

رشته شمع سازی یکی از رشته های هنری پر طرفدار است. ما پیش از این هم آموزش های متنوعی در این زمینه داشته ایم که بعضی از آن ها را در ادامه می بینید و می توانید با سر زدن به صفحه آن ها درست کردنشان را امتحان کنید:

آموزش شمع سازی با گل خشک

آموزش شمع سازی با گل خشک فشرده

آموزش ساخت شمع آکواریوم بدون حباب

آموزش ساخت شمع نسوز



به همین راحتی شما می توانید با استفاده از ظروف پلاستیکی بازیافتی موجود در منزلتان شمع های شیک و زیبا درست کنید. در صورتی که سوال یا نظری درباره این آموزش دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سایت بساز و بفروش حامی مشاغل خانگی و هنرهای دستی است. شما از تک تک مقالات سایت ما می توانید برای شروع درآمدزایی الگو بگیرید و با عضویت و راه اندازی فروشگاه اختصاصی خودتان در سایت بساز و بفروش محصولات دست ساز هنری تان را به فروش برسانید.

اگر از جمله کاربرانی هستید که به دنبال هنرمندی برای ساخت شمع با طرحی خاص می گردید می توانید از طریق گزینه «سفارش ساخت کالا» الگوی خودتان را در اختیار هنرمندان سایت قرار دهید تا در کمترین زمان آن را برای شما آماده کنند.

3.7/5 (3 نظر)

5 دیدگاه برای “آموزش ساخت شمع با قالب پلاستیکی

  1. فرناز گفته:

    سلام عالی بود لطف می فرمایید قالب شمع های پلاستیکی مخصوصا وارمری رو از کجا تهیه کنم ممنونم

    • ناشناس گفته:

      سلام اکثرفیتیله هایی که دربازارهستندآماده اندواحتیاج به موم ندارند

  2. کریمی گفته:

    توضیحات کامل بود ممنونم ازکجا
    بفهمیم هرشمع چه اندازه پارافین میخوادواین که آیا این مواداگه سریع استفاده نشودبایددوباره حرارت ببیند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *