آموزش کاشت سبزه عدس برای عید

آموزش کاشت سبزه عدس برای عید

کاشت سبزه عدس برای عید طرفداران زیادی دارد. سبزه عدس هفت سین بسیار زیباست و به راحتی هم سبز می شود. شما با کاشت سبزه عدس بعد از حدود 2 هفته یک سبزه توپر و سرسبز خواهید داشت.

آموزش کاشت سبزه عدس برای عید

بساز و بفروش (B&B) | بکار – سبزه عید یکی از اجزای سفره هفت سین است که دست شما را برای انتخاب خیلی باز می گذراد و می توانید با گزینه های مختلف رنگ و لعاب سفره هفت سین خودتان را متفاوت کنید. سبزه عید با عدس یکی از پرطرفدارترین انواع سبزه است. در این مقاله شما را با آموزش کاشت سبزه عید با عدس آشنا می کنیم. اگر دوست دارید کاشت سبزه با سایر دانه ها را هم بررسی کنید پیشنهاد می کنم مقاله های زیر را مرور کنید:

آموزش سبزه مرکبات به سه روش مختلف

طرز تهیه سبزه عید با گندم

آموزش کاشت سبزه ماش عید نوروز

وسایل لازم برای کاشت سبزه عدس

  • عدس
  • کاسه
  • پارچه نخی
  • ظرف مناسب برای کاشت سبزه

طرز کاشت سبزه عدس

برای کاشت سبزه عدس برای نوروز باید حدودا بین روزهای 10 الی 12 اسفند دست به کار بشوید.

مقداری عدس داخل ظرفی بریزید و روی آن را با آب ولرم پر کنید و آن را در دمای اتاق قرار دهید.

هر روز آب ظرف را با آب تازه جایگزین کنید تا دانه های عدس دچار گندیدگی نشود.

بعد از گذشت 1 الی 2 روز ظاهر عدس ها کمی تغییر کرده و آماده جوانه زدن می شوند.

در این مرحله باید عدس ها را لای دستمال نمدار نگه دارید تا مرحله جوانه زنی کامل شود. سعی کنید از دستمالی استفاده کنید که ریشه های عدس داخل خلل و فرج آن گیر نکند و بشکند و از طرف دیگر هوا از بین دستمال شما قابلیت جریان داشته باشد تا جوانه ها دچار خفگی نشوند.

3 الی 4 روز بعد که عدس ها جوانه زدند و دارای یک ریشه بلند و یک جوانه قلابی شکل شدند آن ها را به ظرف اصلی که برای سبزه در نظر گرفته اید منتقل کنید.

یک دستمال پارچه ای را نمدار کرده و روی عدس های جوانه زده قرار دهید.

با استفاده از اسپری هر روز دستمال را مرطوب کنید تا عدس ها جوانه بزنند. عدس ها در مرحله جوانه زنی بسیار حساس هستند و نباید به هیچ وجه خشک شوند بنابراین دقت لازم را داشته باشید که سطح دستمال خشک نماند.

ظرف مورد نظر را در نزدیکی پنجره با هوای معمولی (نه گرم و نه سرد) قرار دهید.

پس از جوانه زدن عدس ها، آنها را به ظرف اصلی منتقل کنید.

پس از اینکه عدس ها کمی سبز شدند می توانید دستمال را از روی آن بردارید.

سبزه را در مکانی با نور مناسب قرار دهید و با استفاده از اسپری آن را آبیاری کنید.

هر روز ظرف را نسبت به منبع نور بچرخانید تا سبزه ها یکدست رشد کنند.

زمان لازم برای کاشت این مدل سبزه 2 تا 3 هفته قبل از عید می باشد.

سبزه عدس چند روز سبز می شود؟

مدت جوانه زنی سبزه عدس بین 3 تا 5 روز است. البته این مدت زمان به موارد دیگری هم بستگی دارد از جمله: خیس خوردگی صحیح دانه ها، دمای محیط، کیفیت دانه های مورد استفاده و…

تزیین سبزه عدس

سبزه عدس را می توان به شکل ها و طرح های بسیار متفاوتی تزیین کرد. در فیلم آموزشی زیر چند نمونه از روش های تزیین سبزه عدس را می توانید مشاهده کنید:

نکات مهم برای کاشت عدس برای سبزه عید

  • برای تهیه سبزه از بذر­های تازه و سالم استفاده نمایید.
  • به هنگام سبز کردن این نوع از سبزه توجه داشته باشید که مقدار عدس با ظرفی که در نظر گرفته اید همخوانی داشته باشد زیرا در صورت کم بودن میزان عدس، سبزه شما کم حجم خواهد شد.
  • هنگام خیس کردن عدس ها آب آن را هر روز تعویض کنید تا عدس­ها خراب و پوسیده نشوند.
  • بهترین دما برای رشد سبزه عدس، دمای معتدل است. اگر سبزه شما رشد خوبی داشت و زودتر از موعد عید به اندازه دلخواه رسید می توانید ظرف سبزه را شب ها در مکانی خنک قرار بدهید تا کمی سرعت رشدش را کاهش بدهید.

امیدواریم که از این آموزش نهایت اسفاده را برده باشید. تا الان توانسته ایم در کنار همدیگر آموزش کاشت سبزه با هسته مرکبات،گندم، ماش و عدس را یاد بگیریم. اگر اگر نکته ای درباره کاشت سبزه با عدس می دانید یا سوالی درباره این مقاله دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین عکس سبزه های زیبای خودتان را از طریق گزینه «ساختمش» برای ما ارسال کنید تا در همین پست آن ها را منتشر کنیم.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *