خطرات ترکیب مواد شوینده با هم را بشناسید

عکس خطرات ترکیب مواد شوینده

خطرات ترکیب مواد شوینده بسیار زیاد و گاهی جبران ناپذیر است. قبل از ترکیب مواد شوینده با هم حتما باید از اجزای تشکیل دهنده هر کدام آگاهی پیدا کنید.

عکس خطرات ترکیب مواد شوینده

بساز و بفروش (B&B) | قاطی نکن – شوینده های شیمیایی موادی هستند که به طور طبیعی می توانند به تمیز کردن خانه و زندگی ما کمک کند اما اگر آنها را به صورت اشتباه با هم مخلوط کنیم می توانند کشنده باشند. قطعا همه ما با انواع مواد شوینده در اطراف مان سروکار داریم و ترکیب مواد شوینده با هم از جمله اشتباهات رایج در تمیز کردن خانه است. بنابراین لازم است برای این که سالم بمانیم خطرات ترکیب مواد شوینده را بدانیم.

عوارض ترکیب مواد شوینده

9 مورد از خطرات ترکیب مواد شوینده با هم

1- آمونیاک و سفید کننده

آمونیاک و مایع سفید کننده از جمله شوینده هایی هستند که به هیچ وجه نباید با یکدیگر مخلوط شوند. بنابراین موقع استفاده از انواع شوینده ها به مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید؛ اگر در ساختار آنها این دو ماده وجود داشت هرگز آنها را با هم ترکیب نکنید چون می تواند باعث انفجار و ایجاد سوختگی شدید شود و گاز حاصل از آن به شدت به گلو و ریه آسیب می رساند. ترکیب آمونیاک و مایع سفید کننده باعث ایجاد بخار سمی کلرآمین و ماده سمی هیدرازین می شود. کلرآمین چشم و سیستم تنفسی را می سوزاند و به اندام های داخلی صدمه می زند. اگر مقدار آمونیاک ترکیب زیاد باشد می تواند با تولید هیدرازین باعث انفجار شود.

ترکیب خطرناک مواد شوینده

2- پراکسید و حنا

با این که این دو ماده جزو شوینده ها به حساب نمی آیند اما چون ترکیب کردن این دو ماده بسیار خطرناک است در اینجا به آنها اشاره می کنیم. امیدواریم که این هشدار ما را جدی بگیرید در غیر اینصورت بهتر است که خیلی سریع به فکر خرید یک کلاه گیس مناسب باشید چون ترکیب پراکسید و حنا می تواند باعث ریزش مو، سوزاندن ریشه مو و عوارض بدتر از این بشود. حنا علاوه بر رنگدانه قرمز حاوی نمک های فلزی است که در ترکیب با پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) موجود در رنگ های شیمیایی مو منجر به یک واکنش گرمازا می شود و موهای شما را می سوزاند. موقع رنگ کردن مو، پراکسید رنگ موجود در موی شما را خارج می کند ولی وقتی که از حنا استفاده کرده باشید برای پراکسید راحت تر است که با نمک های فلزی موجود در حنا واکنش نشان بدهد و آنها را اکسید کند و همین مساله در نهایت منجر به سوختن ساختار و ریشه موی شما می شود.

عکس رنگ کردن مو با مواد شیمیایی

3- الکل و مایع سفید کننده

تا به حال اسم کلروفرم به گوشتان خورده است؟ وقتی که شما الکل را با مایع سفید کننده ترکیب کنید هیپوکلریت سدیم موجود در سفید کننده با اتانول موجود در الکل واکنش می دهد و باعث تشکیل کلروفرم می شود. این ماده برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آن باعث بیهوشی می شود و اگر به مدت طولانی با آن تماس داشته باشید آسیب های جبران ناپذیری به اعصاب و اندام های بدن می زند و حتی می تواند منجر به مرگ شود. از ترکیب این دو ماده علاوه بر کلروفرم مواد شیمیایی خطرناک دیگری از جمله اسید هیدروکلریک درست می شود که می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود.

4- مایع سفید کننده و سرکه

یک اصل کلی را همیشه در نظر داشته باشید؛ مایع سفید کننده یک ماده شیمیایی قدرتمند و خطرناک است و بیشترین خطرات ترکیب مواد شوینده با هم در ارتباط با این ماده است.

عکس عوارض ترکیب مواد شوینده

ترکیب آن با سرکه با تشکیل گاز سمی کلرین بدون این که با پوست شما تماس مستقیم داشته باشد از طریق بخارات سمی می تواند باعث ایجاد سوختگی شیمیایی بشود. علاوه بر این، گاز کلرین می تواند به چشم شما هم آسیب وارد کند. بنابراین مایع سفید کننده را با هیچ یک از مواد غذایی اسیدی آشپزخانه از جمله سرکه، آّبلیمو و… مخلوط نکنید.

5- آب اکسیژنه و استون

آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) و استون در ترکیب با هم قابلیت احتراق پیدا می کنند؛ خصوصا زمانی که دمای محیط گرم باشد یا با یک اسید دیگر ترکیب شوند. این دو ماده هر کدام به صورت جداگانه تمیزکننده های خوبی برای ناخن ها هستند اما هرگز آنها را با هم ترکیب نکنید.

6- پراکسید هیدروژن و سرکه

هر چند هر یک از این مواد را به طور جداگانه می توان برای تمیز کردن سطوح به کار برد ولی نباید آنها را در یک ظرف روی هم ریخت.

عکس ترکیب خطرناک مواد شوینده

درست است که ترکیب این دو ماده مثل مواد قبلی باعث انفجار نمی شود ولی با تولید پراستیک اسید می تواند باعث ایجاد تحریکات پوستی و چشمی شود. در نظر داشته باشید که ماهیت اسیدی هر یک از این دو ماده عامل اصلی آسیب به پوست و چشم است.

قاعده کلی درباره خطرات ترکیب مواد شوینده

اگر بخواهیم به صورت دسته بندی در مورد خطرات ترکیب مواد شوینده با هم صحبت کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عکس مواد شوینده

  • به طور کلی از ترکیب کردن شوینده ها با هم پرهیز کنید. این مساله خصوصا درباره مواد شیمیایی دارای مارک های مختلف مهمتر است. وقتی که به ماهیت یک ماده شیمیایی شک دارید حتما برچسب آن را مطالعه کنید.
  • محصولاتی که با یکدیگر ناسازگار هستند را به صورت جداگانه نگهداری کنید. این کار باعث می شود که آنها را عمدا یا سهوا با هم ترکیب نکنید و اگر نشتی از ظروف این مواد رخ داد باعث خسارت نشود.
  • هیچ چیز را با مایع سفید کننده ترکیب نکنید. این ماده قدرتمند به خودی خود قدرت فراوانی در تمیزکنندگی دارد.
  • فویل آلومینیومی را از مواد شوینده حاوی کلرید هیدروژن دور نگه دارید. ترکیب این دو ماده بسیار خطرناک است و می تواند باعث سوختگی شود. جوهر نمک نمونه ای از شوینده های دارای کلرید هیدروژن است.
  • پیشنهاد می کنیم تمیز کردن سطوح با مواد طبیعی را امتحان کنید. این کار کمک می کند که زندگی سالمتر و کم خطرتری داشته باشید. مقاله های زیر به این موضوع اختصاص دارد:

9 روش تمیز کردن اجاق گاز با مواد طبیعی

راه های تمیز کردن بدنه یخچال با مواد طبیعی

امیدواریم که این مطلب بتواند به حفظ سلامت شما کمک کرده باشد. اگر سوال یا نظری درباره خطرات ترکیب مواد شوینده دارید می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر تجربه ای در این زمینه دارید بازگو کنید تا ما و بقیه دوستانتان از آن استفاده کنیم.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *