طرز تهیه سرکه انگور در خانه

عکس طرز تهیه سرکه انگور خانگی

طرز تهیه سرکه انگور در خانه نیاز به دقت و حوصله دارد. برای تهیه سرکه انگور باید ظرف حاوی انگور را در جایی تاریک با دمای حدود 25 درجه قرار دهید.

عکس طرز تهیه سرکه انگور خانگی

بساز و بفروش (B&B) | بینداز – سرکه انگور یکی از پرکاربردترین سرکه ها در بین ما ایرانی هاست. شما می توانید الان که فصل انگور است و این میوه به راحتی در بازار موجود است دست به کار شوید و سرکه انگور بیندازید. پیش از این طرز تهیه سرکه سیب خانگی را به هم یاد گرفته بودیم در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه سرکه انگور را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه سرکه انگور

  • انگور سبز به میزان لازم
  • مخمر نانوایی (دلخواه)
  • آب
  • ظرف مناسب
  • قاشق چوبی
  • پارچه پنیرسازی

طرز تهیه سرکه انگور به صورت گام به گام

انگورها را دانه کنید و همه دانه ای خراب را حذف کنید. یادتان باشد که هرچه بیشتر چوب ها و دم دانه ها را حذف کنید سرکه انگور شما شفاف تر خواهد شد.

دانه های انگور را به خوبی بشویید.

دانه های شسته شده را وزن کرده و داخل ظرف مورد نظرتان بریزید. دقت داشته باشید که این ظرف باید از جنسی باشد که با حالت اسیدی سرکه واکنش نشان ندهد. بهترین ظرف ها برای تهیه سرکه ظروف شیشه ای و سفالی لعابدار هستند.

عکس دانه های انگور در ظرف

سعی کنید تا جایی که ممکن است دانه های انگور را درون ظرف له کنید. با له کردن دانه ها فرآیند تشکیل سرکه سرعت می گیرد. این کار را می توانید به کمک دست یا هر وسیله دیگری انجام دهید اما دقت داشته باشید که اگر از وسیله ای مثل گوشتکوب برقی استفاده کردید نباید اجازه بدهید که هسته های انگور خرد شوند.

با توجه به میزان شیرینی دانه های انگور باید به آن آب اضافه کنید. هر چقدر دانه های انتخاب شده شیرین تر باشند میزان آب بیشتری باید اضافه شود. به طور معمول به ازای هر کیلو دانه انگور بین 150 تا 200 میلی لیتر آب اضافه می شود.

یادتان باشد که ظرف شما نباید لب تا لب از انگور و آب پر شود چون انگور در طول پروسه تهیه سرکه مقداری بالا می آید و حدود یک سوم ظرف را باید برای این بالا آمدن خالی نگه دارید.

اگر دوست دارید که روند تولید سرکه انگور شما سرعت بیشتری پیدا کند می توانید از راه های زیر برای افزایش سرعت فرآیند تخمیر استفاده کنید:

  1. استفاده از مایه خمیر نانوایی (یک قاشق مرباخوری به ازای هر 2 کیلو گرم انگور)
  2. استفاده از مقداری سرکه انگور خانگی آماده (نصف استکان به ازای 2 کیلوگرم انگور)

بعضی ها به جای مایه خمیر از تکه ای نان استفاده می کنند اما چون بعضی از نانوایی ها به جای مخمر از جوش شیرین استفاده می کنند ممکن است این کار شما باعث خراب شدن سرکه انگور شما بشود و زحماتتان را به هدر بدهد.

وقتی که انگور و آب را درون ظرف ریختید باید درب آن را بپوشانید. با توجه به این که فرآیند تخمیر انگور نیاز به اکسیژن دارد نباید درب ظرف محکم بسته شود. شما می توانید برای این کار از پارچه های ململ که به پارچه پنیرسازی هم معروف است کمک بگیرید و درب ظرف را با یک تکه از این پارچه به وسیله کش پلاستیکی بپوشانید.

ظرف حاوی انگور را باید در مکانی تاریک با دمای بین 24 تا 28 درجه سانتیگراد قرار دهید.

به این ترتیب مرحله تهیه سرکه انگور خانگی شما رسماً آغاز می شود. حالا می خواهیم به صورت روزشمار ببینیم که چه اتفاقی برای انگورهای شما می افتد:

بعد از 5 روز

انگورها تغییر شکل داده و به عبارت دیگر در حال گندیدن است. با شروع گندیدن انگورها مشاهده می کنید که حشرات بالدار و ریزی روی انگورها جمع می شوند. اصلا نگران نباشید؛ این حشرات مگس سرکه هستند که قرار است به کمک آنها انگور شما تبدیل به سرکه شود. مگس سرکه هر جا که چیزی در حال خراب شدن یا تخمیر باشد خودش را می رساند و باکتری های عامل تخریب را با خودش به روی آن ماده می آورد.

طرز تهیه سرکه انگور اسلامی

بعد از یک هفته

انگورها به نظر می رسد که به جوش آمده باشند و کمی بالا می آیند. در این مرحله انگورهای روی ظرف کاملا گندیده اند و شما باید به کمک یک قاشق چوبی ترکیب را هم بزنید تا انگورهای زیری بالا بیایند و جایگزین انگورهای گندیده شوند. این هم زدن را باید هفته ای یک بار انجام دهید.

بعد از یک ماه

در این مرحله انگورها کاملا شل شده و در پایین ظرف ته نشین می شوند. در روی سطح رویی ظرف هم حالت کف و کپک به وجود می آید. در این مرحله اگر کف بوجود آمده سفید باشد نشان دهنده آن است که سرکه انگور شما کم مایه است و آب زیادی به آن اضافه کرده اید. در حالی که اگر این کپک قهوه ای باشد به معنی پرمایه بودن سرکه انگور است که نتیجه آن تلخ شدن سرکه شما می شود.  وقتی که سرکه کم مایه است یا باید به آن مقدار دیگری انگور اضافه کنید و یا این که اجازه بدهید که آب آن به مرور تبخیر شود تا به غلظت مطلوب برسد. ولی اگر سرکه شما پرمایه است باید کمی آب به آن اضافه کرده و هم بزنید.

بعد از 2 ماه

وقت آن رسیده که تفاله ها را از ترکیب جدا کنید. برای این منظور باید محلول موجود را از پارچه ای با سوراخ های بسیار ریز رد کنید تا تمام تفاله ها روی پارچه باقی بماند. سپس تفاله ها را کاملا فشار دهید تا مایع موجود در آن هم خالی شود. تفاله های سرکه انگور را بعد از فشردن دور بریزید.

طرز تهیه سرکه انگور با تصویر

محلول صاف شده را باید درون ظروف شیشه ای بریزید تا فرآیند تشکیل سرکه انگور کامل شود. در این مرحله هم نباید درب ظرف محکم بسته شود تا امکان رسیدن هوا به محلول میسر باشد.

ظرف سرکه انگور را در یک مکان با دمای معتدل قرار دهید.

بعد از 75 روز

محلول مورد نظر کم کم ترش و تبدیل به سرکه انگور می شود. در این مرحله ممکن است یک ماده ژلاتینی در کف ظرف شیشه ای ته نشین شود. محلول شفاف رویی را در ظرف دیگری بریزید و این ترکیب ژله ای را حذف کنید. این کار را یک هفته بعد مجددا تکرار کنید تا سرکه شما کاملا زلال شود.

سرکه شما در این مرحله کاملا ترش و آماده است و می توانید آن را در ظرف شیشه ای بریزید و درب آن را محکم ببندید. ظرف سرکه باید دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.

نکات کاربردی در تهیه سرکه انگور

  • اگر از انگور سبز یا زرد استفاده کنید سرکه شما سفید می شود و اگر انگور مورد استفاده قرمز باشد سرکه قرمز درست می شود.
  • هر چقدر انگورهای شما شیرین تر باشد سرکه به دست آمده کیفیت بهتری خواهد داشت.
  • اگر از ظروف شفاف برای تهیه سرکه انگور استفاده می کنید باید دور آن را با نایلون سیاه بپوشانید تا هیچ نوری به آن نرسد.

امیدواریم که از این آموزش نهایت استفاده را برده باشید. اگر درباره طرز تهیه سرکه انگور سوال یا نظری دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا هنرمندان سایت بساز و بفروش پاسخگوی شما باشند.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

[one_half][/one_half][one_half_last][/one_half_last]

5/5 (3 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *