طرز تهیه سرکه سیب خانگی با شکر

عکس طرز تهیه سرکه سیب

طرز تهیه سرکه سیب به این صورت است که قطعات سیب را داخل آب و مقداری شکر نگهداری می کنید تا فرآیند تخمیر صورت بگیرد و سرکه سیب تشکیل شود.

عکس طرز تهیه سرکه سیب

بساز و بفروش (B&B)| درست کن – سرکه سیب (apple cider vinegar) یکی از انواع سرکه است که خواص بسیار فراوانی دارد. این سرکه را می توانید به راحتی و حتی با پس مانده های میوه سیب هم درست کنید. پیش از این درست کردن اسموتی سیب به 20 روش مختلف را به شما آموزش داده بودیم و به کمک این مقاله می توانید علاوه بر اسموتی سرکه سیب هم درست کنید. پس با ما همراه باشید تا طرز تهیه سرکه سیب را به شما آموزش بدهیم. جالب است بدانید یکی از کاربردهای غیرخوراکی این سرکه، تشخیص طلا با سرکه سیب است.

مواد لازم برای تهیه سرکه سیب

  •  سیب
  • آب
  • شکر
  • ظرف شیشه ای
  • قاشق چوبی
  • الک پلاستیکی

طرز تهیه سرکه سیب تصویری

1- سیب ها را با آب سرد بشویید.

عکس شستن سیب

هر چقدر تعداد سیب بیشتری بردارید مقدار سرکه بیشتری تولید می شود. اگر اولین بار است که می خواهید سرکه سیب خانگی تهیه کنید توصیه ما این است که 3 میوه کامل را برای این کار بردارید. این تعداد سیب می تواند مقدار قابل قبولی سرکه به شما بدهد و در عین حال اگر در طول مراحل تهیه سرکه سیب دچار اشتباه شدید و سرکه شما خراب شد میوه زیادی را هدر نداده اید.

2- سیب را با یک چاقوی تمیز به شکل مکعب هایی به اندازه حبه قند (حدود 2.5 سانتیمتر) در بیاورید.

عکس قاچ کردن سیب

نیازی نیست که پوسته و هسته های سیب را جدا کنید. اگر از ضایعات سیب برای تهیه سرکه سیب استفاده می کنید نیازی به برش دادن آنها نیست.

عکس طرز تهیه سرکه سیب 40روزه

3- سیب های برش داده شده را به ظرفی که قرار است واکنش تخمیر در آن اتفاق بیفتد منتقل کنید.

عکس طرز تهیه سرکه سیب خانگی

سیب ها باید به مدت 3 ماه در این ظرف باقی بمانند. این ظرف باید استریل شده، دارای دهانه گشاد و از جنس شیشه باشد. هیچ وقت از ظرف استیل برای تهیه سرکه سیب استفاده نکنید چرا که اسیدیته سرکه علاوه بر این که ظرف استیل را از بین می برد به سرکه شما هم طعم فلز می دهد.

نباید ظرف را پر از سیب کنید بلکه حدود سه چهارم ظرف باید از سیب پر شود. سرکه سیب در زمان تخمیر کمی بالا می آید و اگر قسمت بالایی ظرف را خالی نگذارید سرکه شما سرریز می کند.

طرز تهیه سرکه سیب تصویری

4- به قدری آب به ظرف اضافه کنید که روی همه قطعات سیب را بپوشاند چون اگر سیبی از آب بیرون باشد قبل از تخمیر دچار گندیدگی می شود.

بهتر است که از آب تصفیه شده و استریل برای این کار استفاده کنید. برای تهیه سرکه از تعداد 3 سیب نیاز به حدود 800 میلی لیتر آب دارید که البته با توجه به اندازه ظرفتان ممکن است این مقدار کمتر یا بیشتر بشود. به طور کلی بهتر است کمی بیشتر از اندازه ای که گفته شده آب اضافه کنید تا این که مقدار آب کمتر از اندازه باشد. هرچند این کار باعث می شود سرکه شما غلظت کمتری داشته باشد یا مدت تخمیر آن طولانی تر بشود ولی در عوض سیب های داخل سرکه دچار پوسیدگی نمی شود.

5- به ازای هر یک عدد سیب مقدار 1 قاشق چایخوری (4 گرم) شکر اضافه کنید.

ترکیب را کاملا به هم بزنید تا مطمئن شوید که شکر با تمام قطعات سیب ترکیب شده است. شکر در اثر تخمیر خودش سیب را به سرکه تبدیل می کند.

استفاده از شکر در طرز تهیه سرکه سیب به منظور تغذیه باکتری های تخمیر کننده است و برای این کار بهتر است از شکر معمولی استفاده کنید؛ استفاده از عسل یا هر نوع شکر دیگری تنها طول مدت تخمیر را افزایش می دهد.

البته در بعضی از منابع به جای شکر از مخمر نانوایی، سرکه سیب یا حتی تکه ای نان استفاده می کنند.

6- درب ظرف را با پارچه ململ (پارچه پنیرسازی) بپوشانید.

این کار به خاطر آن است که سیب ها طی فرایند تبدیل شدن به سرکه همچنان نیاز به تنفس دارند و باید گازهای تولید شده خارج شوند. دور پارچه را با کش پلاستیکی ببندید.

طرز تهیه سرکه سیب 40روزه

7- ظرف سرکه سیب را در جایی که گرم و تاریک است قرار دهید.

سرکه برای شروع فرآید تخمیر باید در دمای معمولی اتاق (حدود 21 درجه) باشد.

8- هم زدن ترکیب می تواند به تسریع فرآید تخمیر کمک کند.

این کار را در طول اولین هفته با یک قاشق چوبی تمیز یک یا دو بار انجام دهید.

عکس طرز تهیه سرکه سیب محلی

9- استارت فرآیند تشکیل سرکه سیب زمانی زده می شود که تکه های سیب به انتهای ظرف بروند.

این مدت حدود 1 تا 2 هفته طول می کشد و زمانی که سیب ها به طور کامل در انتهای ظرف جمع شدند سرکه شما شکل گرفته است. در این مرحله باید حباب های سفیدی را در بالای ظرف مشاهده کنید.

طرز تهیه سرکه سیب خانگی

در این مرحله اگر تفاله ای در بالای ظرف دیدید آن را خارج کنید.

10- به کمک یک الک پلاستیکی و یا پارچه ای با سوراخ های ریز، عصاره را صاف کنید و تکه های سیب را از آن حذف نمایید.

دقت داشته باشید که این تکه های سیب قابل خوردن نیستند و باید آنها را دور بریزید.

11- عصاره صاف شده را به شیشه برگردانید و بعد از بستن درب ان با پارچه ململ و کش پلاستیکی ظرف را در همان محل گرم و تاریک قرار دهید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه سرکه سیب قرار داریم که عصاره سیب طی مدت 3 الی 6 هفته به سرکه سیب تبدیل می شود.

در طول این مدت هر 3 تا 4 روز یکبار باید عصاره را هم بزنید؛ برای این کار کافیست که ظرف سرکه سیب را کمی تکان دهید تا عصاره هم زده شود.

بعد از گذشت این مدت بوی سرکه سیب کمی تندتر می شود و نشان می دهد که عصاره در حال تبدیل شدن به سرکه سیب است.

هر چقدر که طول زمان تخمیر بیشتر باشد سرکه شما طعم و مزه بیشتری خواهد داشت.

بعد از 3 هفته می توانید هر چند روز یک بار سرکه را مزه کنید تا به طعم دلخواهی که مورد نظرتان است برسید.

12- زمانی که سرکه سیب شما آماده شد، آن را به ظرف شیشه ای دیگری منتقل کنید که درب داشته باشد.

ظرف شما باید تمیز و استریل باشد و درب آن کمک می کند که فرآیند تخمیر متوقف شود و سرکه شما تازه بماند.

عکس سرکه سیب

سرکه را در یخچال نگه دارید و خیالتان راحت باشد که به طور معمول نباید طی گذر زمان دچار خرابی شود. نگهداری سرکه در یخچال هم عامل دیگری برای توقف فرایند تخمیر است.

نکات مهم در طرز تهیه سرکه سیب

  • اگر یک لکه ژلاتینی بر روی سرکه سیب شما شکل گرفت باید بدانید که به این لکه «مادر سرکه» گفته می شود و می توانید آن را جدا کرده و به سیب های جدیدی که قرار است سرکه شوند اضافه کنید تا فرآیند تخمیر آنها سرعت بیشتری بگیرد.

عکس طرز تهیه سرکه سیب تصویری

  • سرکه سیب ممکن است به مرور زمان مات شود که این نشانه خراب شدن سرکه نیست بلکه به خاطر وجود فیبرهای طبیعی درون سرکه است. اگر دوست دارید که سرکه شفافی داشته باشید می توانید آن را از صافی عبور دهید.
  • برخلاف تصور عامه مردم سعی کنید از سیب های باکیفیت برای تهیه سرکه سیب خانگی استفاده کنید. این کار باعث می شود که سرکه شما طعم بسیار بهتری داشته باشد. برای این که طعم سرکه سیب شما منحصر به فرد و عالی بشود از سیب هایی با ارقام مختلف استفاده کنید؛ مثلا ترکیبی از سیب زرد شیرین در کنار سیب سبز ترش می تواند طعم سرکه شما را بی نظیر کند.
  • شما می توانید به جای استفاده از میوه سیب در تهیه سرکه، از ضایعات باقی مانده سیب استفاده کنید. به این ترتیب که بعد از خوردن سیب قسمت میانی آن را دور نریزید بلکه آنها را در فریزر نگهداری کنید و وقتی که مقدار آن به حد قابل قبولی رسید از این ضایعات سرکه سیب تهیه کنید.
  • اگر احساس کردید که سرکه شما طعم تیزتر از آنچه انتظارش را دارید گرفته می توانید موقع مصرف کمی آب به آن اضافه کنید تا به اسیدیته مورد نظرتان برسید. برای رقیق کردن سرکه سیب می توانید 2 قاشق سوپخوری از سرکه را در یک لیوان آب حل کنید.
  • تفاوت سرکه سیب خانگی با سرکه هایی که در بازار وجود دارد این است که سرکه های بازاری از طریق فرایند تقطیر بدست می آیند و فاقد باکتری های «مادر سرکه» هستند که خواص بسیار فراوانی دارد.
  • سرکه سیب اگر در یخچال نگهداری شود و درب آن محکم بسته باشد هرگز خراب نمی شود و نیاز به هیچ گونه مواد نگهدارنده ای ندارد. همچنین اگر دورتادور شیشه را با حوله کاغذی بپوشانید بهتر است.
  • از سرکه سیب خانگی برای تهیه ترشی استفاده نکنید چون ترشی نیاز به 5 درصد اسید سیتریک دارد در حالی که وجود اسید سیتریک در سرکه سیب خانگی مشخص نیست.
  • اگر بر روی سطح سرکه شما تفاله یا کپک سبز، خاکستری، سیاه یا قهوه ای تشکیل شده بود باید سرکه خودتان را دور بریزید و دوباره اقدام به درست کردن سرکه سیب کنید. این کپک ها ممکن است نشانه آلودگی سرکه به باکتری های خطرناک باشند که می تواند به سلامت شما آسیب بزند.
  • برای این که سرکه سیب شما عمر طولانی تری بکند لطفا به نکات زیر دقت کنید:
  • درب ظرف سرکه را همیشه ببندید.
  • ظرف سرکه را دور از نور آفتاب نگهداری کنید. بهتر است که سرکه سیب را در یک ظرف شیشه ای تیره بریزید تا کمتر با نور مستقیم خورشید و روشنایی تماس داشته باشد.
  • سرکه سیب را در جای خنک نگهداری کنید.
  • سرکه سیب را رقیق نکنید. علت اصلی این که سرکه سیب خراب نمی شود بالا بودن سطح اسیدیته آن است که مانع رشد باکتریها می شود در حالی که اگر سرکه را رقیق کنید میزان اسیدیته سرکه کم می شود.

امیدواریم که از این آموزش کامل استفاده لازم را برده باشید. اگر در مورد طرز تهیه سرکه سیب سوال یا نظری داشتید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (3 نظر)

15 دیدگاه برای “طرز تهیه سرکه سیب خانگی با شکر

  1. مهدی نریمانی گفته:

    سلام اب باعث میشه سرکه سیب خیلی رقیق میشه بهنظرتون سرکه سیب چند درصدبدس میاد

  2. Sssssd گفته:

    سلام من سرکه سیب درست کردم با همین روش که گفتید الان حدودا 3هفته ای میشه که گذاشتم فقط هم نزدم الان رفتم هم زدم بعد از گذشت 3هفته ولی پشه کرده و خیلی بوی سرکه میده یه کم مزه کردم خیلی تیزه، الان باید صاف کنم و بزارم تو شیشه تا برسه یا نه؟

    • ابوالفضل ناظمی گفته:

      سلام. زمانی اقدام به صاف کردن کنید که قطعات سیب کاملا نرم شده باشد.

  3. محمد گفته:

    سلام وقت بخیر
    در تاریخ 1400/07/29باده کیلوسیب سرکه وباآب جوشیده سردو شکر وسرکه گذاشتم درظرف پلاستیکی هرروز بهمش تا دوهفته بعد سیب هارا آبکش زدم وچرخ کردم ودوباره باآب الک شده خودش مخلوط کردم تو همان ظرف مزه ترشی میده چندروز دیگه تفاله رو جدا کنم؟

    • ابوالفضل ناظمی گفته:

      سلام. فعلا اجازه بدهید مگس های سرکه کارشان را بکنند تا زمانی که بافت سیب ها کاملا نرم شود.

  4. طیبه گفته:

    سلام برای ترشی انداختن باید سرکه سیب خانگی رو بخوشونیم واگربخواهیم روانه بازار کنیم باید سرکه روبخوشونیم ممنون میشم اگر راهنمای کنیید

  5. بهروز گفته:

    سلام، اگر در سرکه سیب شکر اضاف کنیم سرکه تبدیل به شراب نمی‌شود؟

    برای اینکه سرکه سیب بیشتر ترش شود باید چکار کنیم؟

  6. soha گفته:

    سلام من سیب تو شیشه ریختم و الان دیدم کپک سفید زده چکار کنم هم بزنم یا نه درضمن سیبها هم نرفته پایین ته نشین نشده صاف کنم یا نه کپک ها رو بردارم یا نه کپک ها رو هم بزنم بذارم سیب ته نشین بشه چکار کنم بگین
    روش سرکه گذاریمم این بود ک داخل شیشه با شکر و سرکه و نمک نخود بآبجوش و درشم پارچه گذاشتم درفلزی شیشه رو هم بستم داخل جای تاریک کمی خنک نگه داشتم چند روزی اول هم زدم حدواد۳بار الانم دیدم کپک زده حدودا ۳۰ روز میشه رد شده
    خواهش میکنم جواب بدین مقدار سیبام خیلی زیاده فقط بگین با کپک سفید رنگ چکار کنم؟هم بزنم هم نزنم صاف کنم یا نکنم

    • ابوالفضل ناظمی گفته:

      سلام. اگر به همان شیوه ای که توی آموزش گفته شده پیش برین مشکلی پیش نمیاد.

  7. سهراب گفته:

    سلام من سرکه سیب درست کردم ولی کمکم داره تلخ میشه اینم هفته سومه حالا میشه شکر بهش اضافه کنم البته اول کار شکر ریختم حالا میشه بگید باید چی کار کنم؟

  8. Fereshte گفته:

    سلام من برای هفت کاسه سیب یک کاسه شکر ریختم زیاد نریختم احساس میکنم شیرین میزنه آب هم به اندازه کافی ریختم لطفاً جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *