طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو

عکس طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو

دسر – طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو بسیار آسان و وسوسه کننده است. برای تهیه مربای آلبالو باید هسته آن را بگیرید و به مقدار وزن آن شکر اضافه کنید.

بساز و بفروش (B&B) | بپز – مربای آلبالو (Sour cherry jam) یکی از خوشمزه ترین مرباهایی است که می توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. همزمان با تهیه مربای آلبالو می توانید شربت آلبالو را هم درست کنید و در پذیرایی هایتان از آن استفاده کنید. پیش از این طرز تهیه مربای به مجلسی و خوشمزه را به شما آموزش داده بودیم. با ما باشید تا در این مقاله طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو را به شما آموزش بدهیم.

عکس مربای آلبالو

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو

  • آلبالو بدون هسته یک و نیم کیلوگرم
  • شکر یک و نیم کیلوگرم
  • آب یک لیوان
  • پودر ژلاتین یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای آلبالو

بدون هسته کردن آلبالو

آلبالوها را شسته و اجازه بدهید که آب اضافی آن برود.

عکس آبکش کردن آلبالو

سعی کنید از آلبالوی اول فصل استفاده کنید که بسیار خوشرنگ است و ترش مزگی آن بیشتر است.

عکس آلبالوی نوبر

هسته آلبالوها را بگیرید. بهتر است این کار را با انگشتان دست انجام بدهید تا آلبالوهای داخل مربای آلبالوی شما حالت لهیده پیدا نکند. برای این کار آلبالو را بین دو انگشت شست و اشاره کمی ورز بدهید تا آلبالو شل شود. سپس با کمی فشار بدون این که شکل اصلی آلبالو از هم بپاشد هسته آن را از طریق سوراخ انتهایی خارج کنید. اگر دوست نداشتید یا برایتان سخت بود می توانید از دستگاه های خیلی ساده هسته گیر استفاده کنید. یک روش راحت تر هم استفاده از یک نی نوشیدنی است که در ویدئوی زیر به شما نشان داده شده است:

 

آب انداختن آلبالو

دقت داشته باشید که وزن آلبالوی بدون هسته برای مربای آلبالو باید برابر با وزن شکر مورد استفاده باشد. اگر از آلبالوی اول فصل و نوبری استفاده کردید باید مقدار شکر بیشتری استفاده کنید (یک و نیم کیلو شکر به ازای هر کیلو آلبالوی بدون هسته) تا جبران این ترش مزگی را بکند.

دو سوم شکر را باید لابلای آلبالوهای هسته گرفته شده بپاشید. به این ترتیب که یک لایه آلبالو در ظرف بریزید و روی آن را کاملا با شکر بپوشانید. دوباره یک لایه آلبالو و یک لایه شکر و این کار را تا انتها ادامه بدهید.

عکس اضافه کردن شکر حین طرز تهیه مربای آلبالو

اگر می خواهید مربای شما شفاف و خوشرنگتر شود می توانید به ازای 100 گرم شکر، 20 گرم نبات را جایگزین کنید.

بسته به ذائقه تان می توانید هنگام  تهیه مربای آلبالو گلاب، پودر هل و وانیل هم اضافه کنید.

اگر دوست دارید علاوه بر مربای آلبالو، شربت آلبالو هم درست کنید باید یک لیوان آب و نیم کیلو شکر اضافه را به مخلوط شکر و آلبالو اضافه کنید.

درب مخلوط آلبالو و شکر را ببندید و به مدت یک شب (یا نصف روز) داخل یخچال قرار دهید تا آلبالوها کاملاً آب بیندازد.

پختن مربای آلبالو

آلبالوها را پس از طی شدن این مدت از یخچال خارج کرده و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید.

ظرف مورد استفاده بهتر است که از نوع لعابدار یا مسی باشد اما می توانید از ظرف های جنس روی هم استفاده کنید. نکته دیگر این که ظرف شما آنقدری بزرگ باشد که وقتی آلبالوها را درون آن می ریزید نصف آن خالی باشد تا آلبالو موقع جوشیدن سر نرود.

زمانی که مربای آلبالو شروع به جوشیدن کرد یک قاشق آبلیمو یا مقدار جوهر لیمو به آن اضافه کنید.

کف جمع شده روی مربای آلبالو در حال جوشیدن را باید مرتباً بگیرید تا رنگ مربای آلبالوی شما شفاف بشود. از زمانی که آلبالوها به جوش آمد باید 10 دقیقه این جوشیدن ادامه پیدا کند. هر چقدر که مربای شما بیشتر جوش بخورد رنگ آن تیره تر می شود و شکر آن طعم سوختگی به خودش می گیرد.

عکس پختن آلبالو

در این مرحله آلبالوها را از شربت جدا کنید و باقیمانده شکر را به شربت اضافه کنید و اجازه دهید که شربت آلبالو به تنهایی برای نیم ساعت دیگر روی حرارت ملایم جوش بخورد.

عکس جدا کردن آلبالو از شربت

برای تهیه شربت آلبالو مقدار جوشیدن باید بیشتر باشد تا شربت غلیظ تر شود.

قوام شربت آلبالو

دقت داشته باشید که غلظت شربت آلبالو بعد از سرد شدن بیشتر می شود بنابراین کمی از شربت در حال جوشیدن را در کاسه ای بریزید و داخل یخچال یا فریزر قرار دهید تا زودتر سرد شود و عیار غلظت آن دستتان بیاید.

یک روش دیگر برای این که بدانیم آیا شربت آلبالو قوام لازم را دارد یا نه این است که یک لیوان آب سرد کنار دست تان بگذارید و هر بار مقدار کمی از شربت را داخل آن بچکانید. اگر شربت قبل از رسیدن به کف لیوان پخش شد به معنی آن است که قوام لازم را ندارد ولی اگر شربت به طور منسجم به کف لیوان رسید نشان می دهد که قوام آمده و می توانید آن را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه مربای آلبالو و شربت آلبالو

شربت را از روی حرارت بردارید و روی آن را با پارچه تمیزی بپوشانید و اجازه بدهید تا کاملاً خنک شود. دقت داشته باشید که نباید درب قابله شربت آلبالو را بگذارید و قرار دادن پارچه کفایت می کند.

پودر ژلاتین را در کمی آب سرد حل کنید و به کمک حرارت کتری آن را کاملا ذوب کنید و وقتی شربت را از روی حرارت برداشتید به آن اضافه کنید. ژلاتین مانع کپک زدن می شود و آن را براق می کند.

سپس به مقدار لازم از آن را روی آلبالوها بریزید و مابقی را به عنوان شربت آلبالو نگه دارید.

فیلم روش درست کردن مربا آلبالو

در ویدئوی زیر به طور کامل مراحل درست کردن مربای آلبالو و شربت آلبالو به شما نمایش داده شده است:

 

مشکلات طرز تهیه مربای آلبالو

موارد زیر مهمترین مشکلات بوجود آمده حین طرز تهیه مربای آلبالو است:

مربا آلبالوی شکرک زده

شما به مربای خودتان آبلیمو یا جوهر لیمو اضافه نکرده اید.

مربای آلبالوی بدرنگ و تیره

احتمالا حرارت زیر مربای آلبالو را مدام کم و زیاد کرده اید و یا کف روی مربا را برنداشته اید. احتمال این هم وجود دارد که مربای شما زیاد از حد جوشیده باشد.

مربای آلبالوی سفت

اگر مربای شما بیش از حد سفت شده علت آن این است که شربت آن را زیاد جوشانده اید و سفت شده است.

عکس مربای آلبالو و شربت آلبالو



امیدواریم که مربای آلبالو و شربت آن را تهیه کنید و در کنار عزیزانتان میل کنید. پیشنهاد ما این است که ترکیب مربای آلبالو را با بیسکویت صبحانه امتحان کنید. اگر سوال یا نظری در این مورد دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سایت بساز و بفروش حامی مشاغل خانگی و هنرهای دستی است و شما می توانید با تولید هر یک از محصولات دست ساز هنری و عضویت در سایت به عنوان فروشنده برای خودتان مشتری جذب کنید.

3/5 (6 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *