علت کم یا بی کیفیت شدن شیر مادر

عکس علت کم و بی کیفیت بودن شیر مادر

علت کم یا بی کیفیت بودن شیر مادر یکی از دغدغه های مادران در طول دوران شیردهی است. عوامل مختلفی باعث کم یا بی کیفیت شدن شیر مادر می شود.

عکس علت کم و بی کیفیت بودن شیر مادر

بساز و بفروش (B&B) | بدان – خیلی از مادرها با شروع دوران شیردهی نگران مقدار شیر خودشان برای نوزاد هستند. این نگرانی خصوصا در اولین بارداری و همچنین در اولین روزهای دوران شیردهی بیشتر است. مشکلی که گاهی وقت ها اصلا جای نگرانی ندارد و همه چیز کاملا طبیعی است ولی در بعضی از موارد لازم است که مشکل توسط پزشک متخصص بررسی شود. در این مقاله می خواهیم تمام علل و عوامل تاثیر گذار بر میزان شیر مادر را برای شما بازگو کنیم و در نهایت متوجه بشویم که علت کم یا بی کیفیت شدن شیر مادر چیست.

علت کم شدن و بی کیفیت شدن شیر مادر چیست؟

همانطور که گفتیم در بین علت های کم شدن شیر مادر گاهی اوقات نگرانی مادر بی مورد است. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره می کنیم:

  • کم شدن میزان پری سینه ها یا کاهش میزان نشتی شیر از سینه با نیاز تغذیه ای کودک سازگار شده است.
  • در دوران جهش رشد نوزاد ممکن است به علت تغذیه مکرر کودک، سینه های شما بیشتر از حد معمول خالی شود.
  • کارهایی که باعث کم یا بی کیفیت شدن شیر مادر می شود
  • اگر شیر دادن به صورت استاندارد انجام نشود مشکلاتی در شیر دادن به نوزاد بوجود می آید که نتیجه آن کم شدن موقت یا طولانی مدت شیر مادر است. مهمترین این عوامل به شرح زیر است:
  • وجود درد در نوک سینه مادر که به مرور مادر را نسبت به شیر دادن نوزاد حساس می کند و با کاهش مرحله شیر دادن مقدار شیر هم کم می شود.
  • شیر دادن در زمان های نامناسب که با بی حالی مادر همزمان است باعث می شود که به مرور مقدار شیر مادر کم شود.
  • شیوه های نادرست در نحوه استقرار نوزاد برای شیر خوردن می تواند به تدریج میزان شیر دریافتی توسط نوزاد و مقدار شیر مادر را کم کند. به طور کلی خیلی از مواقع بدن مادر به اندازه کافی شیر تولید می کند ولی روش های نادرست گرفتن سینه مادر توسط نوزاد ممکن است باعث شود که شیر به اندازه کافی به نوزاد نرسد.
  • ابتلا به بعضی بیماری های بیولوژیکی یا فیزیکی مثل کم کاری تیروئید، کم خونی، سندروم پلی کیستیک، دیابت یا اختلالات هورمونی و یا جراحی سینه می تواند روی کاهش مقدار شیر مادر موثر باشد.
  • مصرف قرص های ضد بارداری که حاوی استروژن است روی تولید شیر توسط مادر شیرده تاثیر منفی دارد.
  • اگر برای شیر دادن نوزاد به جای سینه از شیشه استفاده کنیم کودک دیگر رغبتی به دریافت شیر از سینه نشان نمی دهد و میزان شیر تولید شده در سینه کم می شود.
  • استفاده از سینه بند نامناسب می تواند روی مقدار شیر تولید شده تاثیر منفی بگذارد.

عکس علت کم بودن شیر مادر

چه زمانی علت کم یا بی کیفیت شدن شیر مادر خطرناک است؟

اگر شرایطی پیش بیاید که کودک شیر کمتری نسبت به مقدار مورد نیازش دریافت کند افزایش وزنش با اختلال روبرو می شود. مشکلی که می تواند رشد استاندارد جسمی و ذهنی او را تحت تاثیر قرار دهد. در این موارد باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چطور بفهمیم که شیر مادر کم یا بی کیفیت شده است؟

برای این که بدانید مقدار شیر دریافتی توسط نوزاد به اندازه کافی بوده است یا نه باید فاکتورهای زیر را تحت نظر داشته باشید:

افزایش وزن نوزاد

نوزاد در طول 3 ماه اول زندگی باید روزانه 28 گرم وزن اضافه کند. این میزان در طول 3 تا 6 ماهگی نوزاد روزانه 14 گرم خواهد بود. البته نوزاد در طول چند روز اول زندگی شان مقداری وزن از دست می دهند که البته در روزهای بعد دوباره آن را به دست می آورند به طوری که در بین روزهای 10 تا 14 روز اول به وزن لحظه تولد بر می گردند. محاسبه تغییرات وزن نوزاد بهترین فاکتور برای این است که ببینید آیا مقدار شیر مادر کم است یا خیر.

مدفوع نوزاد

به طور معمول شکم نوزاد در طول ماه اول زندگی حداقل سه بار کار می کند و مدفوع از روز پنجم به رنگ خردلی در می آید. اگر مشاهده کردید که از روز پنجم بعد از تولد مدفوع همچنان تیره رنگ است و مقدار آن هم کم است نشان دهنده آن است که مقدار شیر دریافتی توسط نوزاد کمتر از حد استاندارد است. این را هم یادتان باشد که پس از ماه اول زندگی تعداد دفع در نوزاد کمتر می شود.

دفعات شیر خوردن

کودک هر 2 تا 3 ساعت باید یک بار شیر بخورد که در طول یک روز این دفعات حداقل 8 بار خواهد شد.

نرم تر شدن بافت سینه

وقتی که کودک شیر می خورد بافت سینه نرم تر می شود. اگر بعد از شیر خوردن نوزاد متوجه شدید که همچنان بافت سینه شما سفت است به این معناست که کودک به اندازه کافی شیر نخورده است.

گوش دادن به صدای شیر خوردن نوزاد

اگر موقع شیر خوردن نوزاد هیچ صدایی در اتاق نباشد می توانید صدای بلعیدن شیر توسط نوزاد را بشنوید.

سر حال بودن نوزاد

اگر کودک در یک مرحله شیر خوردن به اندازه کافی شیر دریافت کند بعد از اتمام شیر خوردن باید سرحال و راضی باشد و بی قراری آن تمام شود. اگر بعد از خوردن شیر همچنان بهانه گیری می کند باید متوجه شوید که به اندازه کافی شیر نخورده است.

عکس شیر دادن نوزاد

چگونه شیر مادر را افزایش دهیم؟

برای این که میزان شیر دریافتی توسط نوزاد به حد استاندارد برسد نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • روش صحیح شیر دادن به نوزاد و چفت کردن دهان نوزاد به سینه را یاد بگیرید.
  • وقتی تعداد وعده های شیر دادن به نوزاد را رعایت کنید بدن شما به تولید شیر بیشتر تحریک می شود.
  • در هر وعده شیر دادن از هر دو سینه برای این کار استفاده کنید.
  • اگر نوزاد از بلع مکرر خسته شد با فشار دادن سینه به شیر خوردن نوزاد کمک کنید.
  • شما می توانید بین وعده های شیر خوردن نوزاد یک بار شیر خود را بدوشید تا مقدار شیر تولید شده توسط بدنتان را افزایش بدهید.
  • به هیچ عنوان در کنار شیر مادر به نوزاد شیر خشک یا هر گونه مواد غذایی دیگری ندهید.
  • در طول دوران شیرخوارگی از دادن پستانک و گول زنک به نوزاد خودداری کنید.
  • نوزادتان را در طول یک وعده شیر خوردن بیدار نگه دارید.

عکس شیر خوردن نوزاد

چه زمانی به علت کم یا بی کیفیت شدن شیر مادر به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر از نحوه شیر خوردن نوزاد یا میزان شیر دریافتی توسط نوزاد مطمئن نیستید حتما با پزشک متخصص نوزادتان در تماس باشید. گاهی اوقات تجویز یک دارو می تواند به افزایش شیر مادر کمک کند یا این که پزشک آزمایشی انجام دهد و متوجه تغییر غیرمتعارفی در عملکرد هورمونی بدن شما بشود.

امیدواریم که دوران شیردهی ایده الی داشته باشید و اصلا دغدغه ای تحت عنوان کم یا بی کیفیت شدن شیر مادر به سراغ شما نیاید. اگر درباره این موضوع سوال، نظر یا تجربه ای دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

علت بی کیفیت بودن شیر مادر

ضمنا پیشنهاد می کنیم که مقاله های زبر را هم مطالعه کنید:

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *