علت زرد شدن برگ پتوس چیست؟

عکس علت زرد شدن برگ پتوس

علت زرد شدن برگ پتوس می تواند متفاوت باشد. آبیاری بیش از اندازه و همچنین تشنه ماندن پتوس از جمله مهمترین علت های زرد شدن برگ پتوس است.

عکس علت زرد شدن برگ پتوس

بساز و بفروش (B&B) | بدان – پتوس یکی از جذابترین و دوست داشتنی ترین گیاهان آپارتمانی است که هم قیمت مناسبی دارد و هم شرایط نگهداری آن مانند شرایط نگهداری گیاه حسن یوسف آسان است و به راحتی با شرایط مختلف سازگار می شود. گیاه آپارتمانی پتوس علاوه بر اینکه ظاهر بسیار زیبایی دارد و ساختار گیاهی آن می تواند دکوراسیون منزل شما را متحول کند نقش بسزایی در تصفیه هوای محیط دارد و در بین گیاهان یکی از بهترین نمونه ها برای این کار است. در این مقاله علت زرد شدن برگ پتوس را بررسی می کنیم.

علت زرد شدن برگ پتوس

علت های بسیار متنوعی می تواند باعث زرد شدن برگ های پتوس بشود. البته قسمتی از زرد شدن برگ های پتوس کاملا طبیعی است و باعث می شود که برگ های جوان جایگزین برگ های مسن بشوند. این زرد شدن برگ ها به طور معمول در ابتدای شاخه ها وجود دارد ولی اگر زرد شدن برگ ها را در انتهای شاخه و جایی که برگ های جوان قرار دارد مشاهده کردید باید به دنبال دلایل دیگری بگردید. مهمترین نکته ای که در این شرایط باید به آن دقت داشته باشید این است که برگ های زرد شده را حذف کنید تا بتوانید ببینید که آیا روند زرد شدن برگ ها ادامه دار است یا نه.

عکس علت زرد شدن برگ پتوس ابلق

به طور کلی مهمترین دلایل زرد شدن برگ پتوس به شرح زیر است:

رطوبت بیش از اندازه خاک

طبق نظر کارشناسان گیاهپزشکی، مهمترین علت زرد شدن برگ پتوس آبیاری بیش از اندازه گیاه است. وقتی که شما گیاه را بیش از حد استاندارد آبیاری می کنید گیاه قادر به جذب تمام آب موجود در گلدان نیست و آب اضافی علاوه بر این که شرایط را برای رشد قارچ های بیماریزا مستعد می کند می تواند خفگی گیاه را به دنبال داشته باشد. یکی از عوامل بالا رفتن رطوبت خاک گلدان، زهکشی نامناسب آن است. استفاده از خاک دارای بافت سنگین هم می تواند عامل دیگری برای افزایش رطوبت گلدان و ایستایی آب بشود.  برای آبیاری پتوس در نظر داشته باشید تا زمانی که خاک گلدان خشک نشده اقدام به تکرار آبیاری نکنید.

تشنگی گیاه

عامل دوم زرد شدن برگ پتوس دقیقا نقطه مقابل عامل اول است. گاهی اوقات آنقدر دیر به دیر گلدان پتوس را آبیاری می کنیم که گیاه دچار تشنگی می شود و برای حفظ بقا، تعدادی از برگ های خودش را حذف می کند. در این شرایط زرد شدگی برگ ها را در تمامی قسمت های گیاه مشاهده خواهید کرد و البته سلول های حاشیه ای برگها که حساستر هستند هم علائم خشک شدگی را نشان می دهند.

عکس علت زرد شدن برگ پتوس در پاییز

بیماری ها

قارچ های بیماریزای گیاهی که بر روی برگ یا ریشه پتوس فعالیت دارند می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث زرد شدن برگ های پتوس بشوند. قارچ های برگزاد با ایجاد لکه های زرد به طور مستقیم برگ های پتوس را آلوده می کنند و قارچ های ریشه زاد با ضعیف کردن گیاه برگ های پتوس را زرد می کنند.

وقتی که ریشه پتوس به قارچ های ریشه زاد مبتلا شود ریشه های آن می پوسد و رنگ آن سیاه و بافت آن نرم می شود.

علت زرد شدن برگ پتوس چیست

وجود بعضی از باکتری های بیماریزا هم می تواند لکه های نقطه ای را روی برگ پتوس ایجاد کند.

نور ناکافی

مطمئن بشوید که گلدان را در جایی قرار داده اید که نور به اندازه کافی به آن برسد. زمانی که رنگ برگ ها سبز کمرنگ شود دلیل آن می تواند کم بودن نور محیط باشد؛ بنابراین گلدان را به نقطه پرنورتری منتقل کنید. همچنین اگر برگها رنگشان پریده نشان دهنده آن است که نور محیط زیاد است و باید محل گلدان را تغییر دهید.

عکس رنگ پریدگی برگ پتوس

تنش دمایی

اگر گلدان در محلی باشد که ناگهان شرایط دمایی آن تغییر کرده است باید منتظر زرد شدن برگ های پتوس باشید. مثلا اگر با تغییر فصل بخاری را در نزدیکی گلدان پتوس گذاشته اید و آن را روشن کرده اید ممکن است به زودی برگ های زرد پتوس ظاهر شوند. همچنین گاهی ممکن است نزدیک بودن به پنجره ای که با تغییر فصل هوای سرد را دارد اتاق کرده گیاه شما دچار شوک حرارتی شود.

کمبود مواد غذایی

گاهی اوقات ممکن است کمبود مواد غذایی علت اصلی زرد شدن برگ های پتوس باشد. این نوع زرد شدگی بیشتر بر اساس یک الگوی منظم است. مثلا ممکن است زمینه برگ زرد شود ولی رگبرگ ها سبز باقی بماند.

عکس علادم کمبود در برگ گیاه

بیشترین کمبود مواد غذایی در پتوس مربوط به مسمومیت در اثر کلسیم و یا کمبود عنصر نیتروژن است. اگر برای آبیاری گلدان از آب شور و سنگین استفاده کنید که کلسیم زیادی دارد گیاه شما دچار مسمومیت کلسیم می شود. در این مواقع ابتدا برگ های جوان نوک شاخه شروع به زرد شدن می کنند.

کوچک بودن گلدان

گاهی ریشه های گیاه را بررسی کنید. اگر ریشه های پتوس متراکم شده بودند و اکثر حجم گلدان را گرفته بودند نشانه آن است که باید گلدان گیاه را عوض کنید و گلدان بزرگتری را به آن اختصاص بدهید. برای خاک گلدان پتوس می توانید کمپوست خانگی تهیه کنید و از آن برای پر کردن گلدان استفاده کنید.

چگونه جلوی زرد شدن برگ پتوس را بگیریم؟

وقتی که برگ های گیاه پتوس شما شروع به زرد شدن کرد در اولین گام عوامل بالا را بررسی کنید و هر کدام از آنها به نظر عامل اصلی زرد شدن برگ ها می آمد را مرتفع نمایید. علاوه بر آن به نکات زیر هم توجه کنید:

  • آبیاری گیاه را تنظیم کنید و این کار را به صورت اصولی انجام دهید.
  • گلدان را در جایی قرار دهید که نور آن به اندازه کافی باشد؛ نه بیشتر و نه کمتر.
  • از مکمل های تغذیه ای برای تقویت گیاه آپارتمانی خودتان استفاده کنید.

عکس علت زرد شدن برگ پتوس در زمستان

علت شل شدن برگ های پتوس

مهمترین عاملی که باعث شل شدن برگهای پتوس می شود بی نظمی در آبیاری است. اگر شما آب بیش از اندازه به گلدان پتوس بدهید یا برعکس آب به اندازه کافی به گیاهتان ندهید به زودی شاهد شل شدن برگ های آن خواهید بود. از دیگر عوامل شل شدن برگهای پتوس می تواند نور شدید آفتاب، تنش دمایی و یا حتی عوارض حمله آفات و بیماری های گیاهی باشد.

علت زرد شدن نوک برگ پتوس

گاهی اوقات مشاهده می کنید که برگهای پتوس از قسمت نوک شروع به خشک شدن و سوختگی می کنند. در مورد پتوس وجود نور شدید و بیش از اندازه می تواند عامل اصلی سوختگی و زرد شدن نوک برگ پتوس باشد.

علت سوراخ شدن برگ پتوس

سوراخ شدن برگ پتوس می تواند علت های مختلفی داشته باشد. مثلا اگر روی برگ های پتوس آب اسپری کنید و برگ ها قبل از خشک شدن آب سطحی شان در معرض نور مستقیم قرار بگیرند، قطرات آب مانند ذره بین عمل کرده و سطح برگ را می سوزانند. همچنین خسارت بعضی از عوامل بیماریزا مثل قارچها و باکتری ها و همچنین تغذیه آفات هم می تواند علت اصلی سوراخ شدن برگ پتوس باشد.

کوچک شدن برگهای پتوس

وقتی که گیاه پتوس مقدار نور مورد نیازش را دریافت نکند به مرور زمان اندازه برگهایش کوچک می شود. بنابراین به محض مشاهده این علائم گلدان را به محل پرنورتری منتقل کنید.

امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. این مطلب همانند سایر مقاله هایی که در زمینه کشاورزی داشتیم از جمله کاشت هسته انبه در خانه توسط کارشناسان گیاهپزشکی تدوین شده و سعی کرده ایم به طور کامل علت زرد شدن برگ پتوس را بررسی کنیم. باز هم اگر سوال یا نظری درباره این موضوع دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (3 نظر)

1 دیدگاه برای “علت زرد شدن برگ پتوس چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *