آموزش ساخت شمع ژله ای حباب دار و بدون حباب

عکس ساخت شمع ژله ای حباب دار و بدون حباب

ساخت شمع ژله ای روشی است برای تولید انواع شمع های زیبا با استفاده از پارافین ژله ای. شما می توانید با ساخت شمع ژله ای دکوراسیون منزلتان را متحول کنید.

بساز و بفروش (B&B) | بساز – ساخت شمع ژله ای یکی از روش های شمع سازی است که می توانید با استفاده از آن بی نهایت ایده را پیاده سازی کنید. پیش از این آموزش ساخت شمع آکواریوم با استفاده از پارافین ژله ای را به شما آموزش داده بودیم. در این مقاله سعی داریم تا آموزش ساخت شمع ژله ای به شکل های مختلف را به شما یاد بدهیم. امیدواریم که از این آموزش هم مثل سایر آموزش های شمع سازی لذت ببرید.

لازم است یادآوری کنیم که پارافین ژله ای نسبت به پارافین های قدیمی شفاف تر است و نور بیشتری را از خود عبور می دهد ضمن این که شما می توانید در مراحل ساخت شمع ژله ای انواع اشیاء جامد را در فضای شمع به صورت معلق نگه دارید.

وسایل لازم برای ساخت شمع ژله ای

  • پارافین ژله ای
  • ظرف مناسب برای حرارت دادن
  • فتیله
  • چسب حرارتی
  • اجسام تزیینی
  • مداد
  • رنگ
  • عطر

عکس مواد لازم برای ساخت شمع ژله ای

آموزش ساخت شمع ژله ای با عکس

گرم کردن پارافین ژله ای

دو روش برای گرم کردن پارافین ژله ای وجود دارد؛ استفاده از یک ظرف استیل و قرار دادن آن بر روی اجاق و یا استفاده از یک ظرف شیشه ای و حرارت دادن آن به روش بن ماری (حرارت غیرمستقیم به کمک آب جوش) که البته هر دو روش نیاز به صبر و حوصله دارد.

اگر از ظرف استیل استفاده می کنید باید پارافین ژله ای را به قطعات کوچک تبدیل کنید و ظرف را روی حرارت کم تا متوسط قرار دهید. اجازه دهید تا پارافین ذوب شود و غلظت آن شبیه شربت غلیظ شود. در حین حرارت دادن پارافین از دماسنج استفاده کنید و اجازه ندهید که دمای پارافین به بیش از 110 درجه سانتیگراد برسد. اگر حرارت از این مقدار بالاتر برود علاوه بر این که خطرناک است ممکن است پارافین شما بسوزد و زرد رنگ شود.

عکس ساخت شمع ژله ای با پارافین ژله ای

در روش استفاده از ظرف شیشه ای و روش بن ماری حرارت تا 107 درجه بالا می رود. در این روش ابتدا آب را به جوش می آورید و بعد ظرف شیشه ای حاوی قطعات پارافین ژله ای را درون ظرف آب قرار می دهید به طوری که پارافین از طریق گرمای آب به صورت غیرمستقیم ذوب شود. اجازه بدهید تا حدود یک ساعت پارافین به همین روش ذوب شود. در طول مدت زمان حرارت دیدن پارافین باید با استفاده از دماسنج دمای پارافین را چک کنید تا مطمئن شوید که میزان حرارتی که به آن می رسد کافی باشد.

عکس حرارت دادن پارافین ژله ای

فیکس کردن فتیله

زمانی که پارافین ژله ای در حال ذوب شدن است می توانید مرحله ثابت کردن محل قرار گرفتن فتیله را انجام دهید.

یک قطره چسب حرارتی را در کف ظرفی که قرار است شمع ژله ای را داخل آن درست کنید بچکانید.

یک تکه از فتیله را بردارید و انتهای آن را بر روی محلی که چسب را ریخته اید به مدت حدود 20 ثانیه فشار دهید.

یک مداد را بر روی دهانه ظرف قرار دهید و انتهای فتیله را طوری به مداد ببندید که مسیر فتیله عمود بر کف ظرف باشد.

عکس فیکس کردن فتیله شمع ژله ای

اضافه کردن رنگ و عطر

یکی دیگر از کارهایی که موقع ذوب شدن پارافین ژله ای باید انجام دهید اضافه کردن رنگ و عطر به پارافین در حال ذوب شدن است. این کار باعث می شود تا پارافین شما به طور یکنواخت رنگ و عطر بگیرد.

این مرحله کاملا سلیقه ای است و شما می توانید از رنگ های مختلف و انواع عطرها برای این کار استفاده کنید.

نسبت میزان عطر به پارافین باید 1 به 3 باشد. اما در مورد رنگ باید دقت داشته باشید که ابتدا مقدار کمی از پارافین را با رنگ مخلوط کنید و در صورتی که مورد پسندتان بود رنگ را به تمام پارافین اضافه نمایید.

رنگ را کم کم اضافه کنید و با هر بار اضافه کردن رنگ، پارافین را به صورت چرخشی هم بزنید تا رنگ به صورت یکنواخت پخش شود. هر زمانی که احساس کردید رنگ شما به غلظت مورد نظر رسیده است دیگر رنگ اضافه نکنید.

عکس اضافه کردن رنگ به شمع ژله ای

اضافه کردن اجسام معلق

اگر می خواهید شمع ژله ای چند لایه بسازید نگرانی شما باید بابت لایه های زیرین باشد.

محل قرار گرفتن هر یک از اشیا را مشخص کنید.

اجسام را باید قبل از ریختن پارافین بر روی آن ها به صورت سطحی به پارافین ژله ای آغشته کنید تا احتمال به وجود آمدن حباب در شمع ژله ای را به حداقل برسانید.

شما می توانید اجسام را به کمک پنس یا چیزی شبیه آن در فضای درون ظرف نگه دارید و پارافین را داخل ظرف بریزید.

اضافه کردن پارافین ژله ای به ظرف

دقت داشته باشید که هر چقدر سرعت ریختن پارافین شما بیشتر باشد حباب های بیشتری در شمع ژله ای شما بوجود خواهد آمد.

اگر قرار است شمع ژله ای چند لایه درست کنید باید به اندازه هر یک از لایه ها پارافین را اضافه کنید.

حین ریختن پارافین ژله ای باید اجسام مورد نظر را با پنس یا موچین در ارتفاع مورد نظرتان نگه دارید.

عکس مراحل ساخت شمع ژله ای

اگر با تمام دقتی که به خرج دادید حباب هایی در سطح شمع شما ایجاد شد می توانید با استفاده از سشوار این حباب های سطحی را برطرف کنید.

در شمع ژله ای چند لایه بعد از ریختن یک لایه باید اجازه بدهید تا پارافین ریخته شده به اندازه کافی خنک شود و سپس لایه بعدی را بریزید و این ممکن است چند دقیقه ای طول بکشد.

در حین ریختن پارافین ژله ای مذاب باید حواستان به فتیله شمع هم باشد که ناخواسته جابجا نشود.

وقتی که پارافین را به طور کامل درون قالب شمع ریختید باید حدود 4 ساعت به آن فرصت بدهید تا کاملا خنک شود.

سپس اضافه فتیله را بچینید و فقط حدود 0.5 سانتیمتر از آن را بالای سطح شمع باقی نگه دارید.

ایده هایی برای ساخت شمع ژله ای

اگر دوست دارید ساخت شمع ژله ای شما به شکل ساحل باشد می توانید از شن و ماسه یا نمک به عنوان سطح ساحل استفاده کنید.

برای پر کردن سطح ساحل از صدف گوش ماهی و سنگریزه های رنگی استفاده کنید.

عکس تزیین شمع ژله ای

در سایر انواع شمع های ژله ای از گلبرگ و گل های خشک شده برای پر کردن فضای میانی شمع ژله ای استفاده می کنند. این ترکیب به انواع دکوراسیون های داخلی می آید.

از دیگر ایده هایی که می توانید در شمع ژله ای پیاده کنید این است که با استفاده از مکعب های شفاف رنگی شمع ژله ای خودتان را به شکل یک نوشیدنی تابستانی در بیاورید.

فقط دقت داشته باشید که اگر قصد دارید اجسام سنگین را درون شمع ژله ای جاسازی کنید باید پارافینی تهیه کنید که چگالی بالاتری داشته باشد.

نکته هایی درباره ساخت شمع ژله ای

شما نمی توانید به جای پارافین ژله ای از ژل موی سر استفاده کنید چون این نوع ژل ها به شدت قابل اشتعال هستند.

همچنین از رزین فایبرگلاس هم نمی شود استفاده کرد چون در اثر سوختن بسیار سمی می شود.

مداد شمعی هم نمی تواند جایگزین مناسبی برای پارافین ژله ای باشد اما می توانید از تکه ای مداد شمعی برای ایجاد رنگ پارافین استفاده کنید.

روش های ابتکاری ساخت شمع ژله ای

1- ایجاد رگه های رنگی در شمع ژله ای

ابتدا مقداری پارافین بی رنگ مذاب را در ظرف بریزید و اجازه بدهید که خنک شود. روی آن را پارافین رنگی مذاب بریزید و با کناره چاقو شکاف هایی را در لایه پارافین بی رنگ بوجود بیاورید تا پارافین های رنگی به داخل آن نفوذ کند. شما می توانید این کار را به کمک سرنگ و تزریق پارافین رنگی به داخل پارافین بی رنگ هم انجام دهید.

2- آموزش ساخت شمع ژله ای حباب دار

اگر دوست دارید که شمع ژله ای شما حباب های بیشتری داشته باشد می توانید آن را با تکه ای چوب هم بزنید یا اینکه آن را درون یخچال قرار دهید. شمعی که حباب بیشتری داشته باشد نور بیشتری را از درون خودش تلالو می دهد.

3- از اکلیل در شمع ژله ای استفاده کنید

اکلیل می تواند ظاهر شمع شما را بسیار زیباتر کند. اکلیل را باید قبل از اضافه کردن پارافین مذاب درون قالب شمع بریزید.

4- آموزش ساخت شمع ژله ای بدون حباب

برای رفع حباب شمع ژله ای باید پارافین ژله ای مذاب را بسیار آرام داخل قالب بریزید. اگر باز هم حباب هایی در شمع وجود داشت می توانید قالب را در دمای 93 درجه فر قرار دهید. البته این راه حل برای شمع هایی که در آن ها از اجسام معلق استفاده کرده اید مناسب نیست.

5- قالب مناسب شمع ژله ای

برای ساخت شمع ژله ای باید از قالب های شیشه ای استفاده کنید. چرا که پارافین ژله ای مذاب از پارافین معمولی هم داغتر می شود.

6- زیرشاخه های دیگر شمع سازی

وقتی که وارد دنیای ساخت شمع می شوید با انواع و اقسام مواد اولیه روبرو می شوید که به شما کمک می کند تا شمع های زیبایی درست کنید. پیش از این آموزش های زیر را در سایت بساز و بفروش به شما ارائه کرده بودیم:



اخطارهایی درباره ساخت شمع ژله ای

اگر قبل از کوتاه کردن فتیله اقدام به روشن کردن شمع کنید ممکن است پارافین ژله ای شمع شما آتش بگیرد و شما را به خطر بیندازد.

هرگز از اجسام قابل اشتعال برای تزیین داخل شمع ژله ای استفاده نکنید.

فیلم آموزش ساخت شمع ژله ای چند لایه

تا اینجای کار با ساخت شمع ژله ای آشنا شده اید. با مشاهده ویدئوی زیر می توانید آموزش ساخت شمع ژله ای چند لایه را هم یاد بگیرید.

 

اگر درباره ساخت شمع ژله ای سوال یا نظری دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما مشکل شما را برطرف کنند.

از ما می شنوید همین الان عضو سایت بساز و بفروش بشوید و با ثبت فروشگاه اختصاصی، محصولات دست ساز هنری تان را به فروش برسانید. لازم است یادآوری کنیم که ثبت فروشگاه در سایت بسازوبفروش کاملا رایگان است.

3.5/5 (2 نظر)

1 دیدگاه برای “آموزش ساخت شمع ژله ای حباب دار و بدون حباب

  1. Soli گفته:

    سلام
    تو مقاله گفته شده حباب گیری بافر برای اشیاء معلق در پارافین مناسب نیست
    میشه بگید برای اشیاء معلق چه روشی مناسبه؟؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *