نحوه تمیز کردن نقره و طلا به چند روش خانگی

عکس تمیز کردن نقره

تمیز کردن نقره و سایر زیورآلات همیشه یکی از دغدغه های خانمهاست. شما می توانید به چند روش خانگی طلا و نقره خودتان را تمیز کنید.

بساز و بفروش (B&B) | تمیز کن – همه خانم ها کم و بیش از طلا و جواهر استفاده می کنند. بعضی از جواهرات دائماً همراه آنهاست و بعضی دیگر را فقط برای مهمانی ها با خودشان همراه می کنند. مواد زیادی وجود دارد که در تماس با طلا و جواهر سطح ظاهری آنها را کدر می کند؛ صابون، گرد و غبار و لوسیون تنها چند مورد از چیزهایی هستند که می توانند طلا و جواهرات شما را کدر و بدشکل کنند و جلوه سنگ ها، زنجیرها یا مرواریدهای زیبایتان را زشت کنند. این تغییرات ظاهری با کمی دقت و معمولاً قبل از رفتن به مهمانی به چشم می آید.

خبر خوب این است که شما می توانید طلا و جواهرات خود را به راحتی و با استفاده از موادی که در خانه دارید تمیز کنید. بنابراین اگر دوست دارید چگونگی تمیز کردن طلا و جواهر را مانند یک حرفه ای یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم که این مقاله خواندنی را تا انتها ادامه بدهید. این مطلب چگونگی تمیز کردن جواهرات را به شما آموزش می دهد به طوری که زیورآلات شما مثل روز اول بدرخشد. فقط دقت داشته باشید که تمیز کردن جواهرات هم مثل تمیز کردن هر چیز دیگری است. پیش از این آموختید که چطور دچار اشتباهات رایج در تمیز کردن خانه نشوید و نقاط مخفی را در تمیز کردن خانه زیر نظر داشته باشید. برای تمیز کردن جواهرات هم باید به نحو احسن به ریزه کاری ها توجه کنید.

تمیز کردن نقره در منزل

بهترین راه برای تمیز کردن قطعات و جواهرات نقره استفاده از یک محلول پولیش نقره است. مواد تشکیل دهنده این نوع محلول ها به ویژه در مواقعی که عجله دارید به خوبی کمکتان می کند تا جرم سطحی جواهرات نقره ای را از بین ببرید. برای تمیز کردن نقره در منزل می توانید یکی از راه های زیر را امتحان کنید:

تمیز کردن نقره با مایع ظرفشویی

می توانید زیورآلات نقره خود را با استفاده از مقداری مایع ظرفشویی و کمی آب گرم برق بندازید. برای این کار آن ها را با مایع ظرفشویی و آب گرم  بشویید و با آب سرد، آبکشی کنید سپس با یک پارچه نرم، سطح آنها را خشک نمایید. از ساییدن بیش از حد سطح جواهرات نقره اجتناب کنید و این کار را حتما با استفاده از یک پارچه نرم انجام دهید.

عکس تمیز کردن نقره با مایع ظرفشویی

تمیز کردن نقره با نوشابه

نوشابه و آب را به نسبت 3 به 1 با هم مخلوط کنید؛ یعنی 3 قسمت نوشابه و 1 قسمت آب. جواهرات نقره تان را با استفاده از آن به خوبی شستشو داده و خشک کنید.

عکس تمیز کردن نقره با نوشابه

تمیز کردن نقره با خمیر دندان

خمیر دندان همان گونه که دندان های شما را تمیز می کند می تواند جواهرات نقره تان را هم برق بیندازد. برای این کار خمیر دندان را به وسیله یک برس نرم به سطح جواهراتتان بکشید و سپس آبکشی کنید. دقت داشته باشید که خمیردندان ژله ای برای تمیز کردن نقره چندان کارآیی ندارد.

عکس تمیز کردن نقره با خمیر دندان

تمیز کردن نقره با جوش شیرین

برای تمیز کردن نقره با جوش شیرین باید نصف فنجان سرکه سفید بردارید و جواهرات خودتان را درون آن بیندازید. سپس یک قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید و ترکیب را آنقدر هم بزنید که یکنواخت شود. اجازه دهید جواهرات شما یک شب درون این محلول باقی بماند. روز بعد قطعه زیورآلات خود را خارج کرده و آن را با جوش شیرین بپوشانید. در نهایت با استفاده از یک برس نرم سطح جواهرات را از کثیفی ها پاک کنید.

روش دیگر برای تمیز کردن نقره و جواهرات با جوش شیرین به این ترتیب است که باید یک ظرف پهن مثل بشقاب بردارید و سطح آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید. سپس جواهرات مورد نظر را روی فویل قرار دهید به طوری که تمام سطح جواهرات با فویل تماس داشته باشد. یک فنجان آب جوش را با یک قاشق سوپخوری جوش شیرین و یک قاشق سوپخوری نمک مخلوط کنید. ترکیب را روی جواهرات بریزید و بعد از آن به آرامی نصف فنجان سرکه سفید را به آن اضافه کنید. بعد از 5 تا 10 دقیقه سطح جواهرات شما کاملا تمیز می شود و می توانید آن را با آب بشویید.

عکس تمیز کردن نقره با جوش شیرین

روش خانگی برای تمیز کردن طلا

برای تمیز کردن طلاهایتان کافیست چند قطره مایع ظرفشویی را داخل یک فنجان آب حل کنید و زیورآلاتتان را درون آن قرار دهید. بعد از چند دقیقه به وسیله یک برس نرم، کثیفی ها را از روی آن ها تمیز کرده و آن ها را با پارچه نرم خشک کنید.

عکس تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی

تمیز کردن سنگ های قیمتی در منزل

برای تمیز کردن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مانند الماس، زمرد، یاقوت و غیره می توانید از همان روشی که در بالا برای طلا گفته شد استفاده کنید؛ فقط به جای آب، مایع ظرفشویی را با آب گازدار مخلوط کنید. سنگ های زینتی را درون این محلول قرار داده و پس از مدتی به کمک یک مسواک یا برس نرم، سطح سنگ ها را تمیز کنید. سپس آنها را با آب شستشو دهید و با پارچه نرم خشک کنید.

چگونه مروارید را تمیز کنیم

مروارید در خیلی از زیورآلات به کار رفته است. به عنوان مثال دستبند مرواریدی یکی از زیورآلات پرطرفدار است. مروارید ها بسیار زیبا اما ضعیف و شکننده هستند و می توانند به آسانی از بین بروند. شما باید آن ها را با دقت تمام تمیز کنید.

تمیز کردن مرواریدها را با تمیز کردن سطح آن ها به وسیله یک پارچه نرم شروع کنید. سپس یک برس آرایشی کوچک و تمیز را به محلول شامپو و آب گرم آغشته کنید و به آرامی به مروارید بکشید و در نهایت مروارید را با یک پارچه نرم، تمیز و خشک کنید.

عکس تمیز کردن مروارید

از این روش برای تمیز کردن سنگ های فیروزه و اوپال که مانند مروارید حساس هستند نیز استفاده می شود.

ترفندهای مراقبت از طلا و جواهر

  • هنگام شستن دست یا استفاده از لوسیون حلقه را از دستتان در بیاورید.
  • هنگام شنا کردن از طلا و جواهرات استفاده نکنید؛ کلر و نمک موجود در آب استخر به جواهراتتان آسیب می رساند.
  • مرواریدها را بعد از استفاده از روغن های معطر و عطر با پارچه نرم تمیز کنید تا سطح آنها کدر نشود.
  • جواهرات نقره خود را بعد از استفاده در یک کیسه پارچه ای نرم نگهداری کنید.
  • جواهرات ارزشمند خود را هرچند وقت یک بار نزد یک جواهرشناس  معتبر ببرید تا مطمئن شوید که سنگهای آنها سالم هستند و اتصالات آنها ترک برنداشته باشد.

امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد اگر تجربه ای در زمینه تمیز کردن نقره و سایر جواهرات دارید لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

در زمینه تمیزکاری مقاله های زیر را به شما ارائه کرده بودیم که می تواند برایتان راهگشا باشد:

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *