طرز تهیه دمی گوجه

عکس دمی گوجه

طرز تهیه دمی گوجه بسیار آسان است. دمی گوجه یا دمپختک گوجه یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که در سریع ترین زمان می توانید آن را برای شام یا ناهار تهیه کنید.

عکس دمی گوجه

مواد لازم برای تهیه دمی گوجه

  • برنج 2 پیمانه
  • پیاز یک عدد
  • گوجه فرنگی 5 عدد
  • سیب زمینی یک عدد
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده (اختیاری) 1 قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن یا کره به میزان لازم

طرز تهیه دمی گوجه به صورت گام به گام

مرحله اول – آماده کردن گوجه فرنگی

ابتدا گوجه فرنگی ها را با میکسر (مخلوط کن) پوره می کنیم. در صورتی که مخلوط کن در اختیار نداشتید می توانید گوجه فرنگی ها را رنده کنید.

عکس گوجه فرنگی چرخ شده

مرحله دوم – شستن برنج

پس از اینکه برنج را 3 الی 4 بار شستیم، آن درون یک ظرف مناسب می ریزیم. سپس به اندازه ای که سطح آب یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خیس بخورد. در ادامه ۱ قاشق چایخوری نمک اضافه می کنیم تا برنج هنگام خیس خوردن خرد نشود.

مرحله سوم – اضافه کردن پوره گوجه به برنج

هنگام خیس خوردن برنج، می توانیم نصف فنجان از گوجه فرنگی رنده شده را هم به برنج اضافه کنیم. این کار علاوه بر اینکه باعث می شود غذای ما خوشمزه تر شود به خوشرنگ شدن برنج هم کمک می کند.

مرحله چهارم – تفت دادن پیاز

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم. سپس یک ماهیتابه مناسب را روی حرارت قرار می دهیم و روغن را به آن اضافه می کنیم. پیاز را تفت می دهیم تا پیازها به خوبی سبک شود.

عکس پیاز سرخ شده

مرحله پنجم – اضافه کردن سیب زمینی

در حین تفت دادن پیاز و خیس خوردن برنج، سیب زمینی ها را پوست می گیریم و به صورت ریز و حبه ای خرد می کنیم. سپس با آب سرد آنها را می شوییم تا نشاسته اضافی آن گرفته شود.

عکس سیب زمینی رنده شده برای دمی گوجه

مرحله پنجم – اضافه کردن رب گوجه فرنگی

در این مرحله زردچوبه را به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم.

مرحله ششم – اضافه کردن پوره گوجه فرنگی و ادویه

در ادامه پوره گوجه فرنگی را به همراه نمک و فلفل سیاه به مواد داخل ماهیتابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب گوجه فرنگی کشیده شود و مواد به خوبی مخلوط شوند.

مرحله هفتم – اضافه کردن برنج

در این مرحله از طرز تهیه دمی گوجه، سیب زمینی خرد شده را اضافه می کنیم. سپس درب قابلمه را می گذاریم تا مواد به مدت 15 دقیقه به خوبی بپزد. پس از گذشت این زمان، برنج را به همراه آبی که در آن خیسانده ایم به مخلوط اضافه می کنیم.

مرحله هشتم – دم کشیدن برنج

در صورت تمایل کمی زعفران به دمی گوجه اضافه می کنیم و درب قابلمه را نیمه باز می گذاریم. پس از اینکه آب درون قابلمه کشیده شد درب قابلمه را با دم کنی می گذاریم تا برنج دم بکشد.

مرحله نهم – سرو کردن دمی گوجه

حدود ۴۵ دقیقه الی یک ساعت زمان برای دم کشیدن برنج  نیاز است. پس از اینکه دمی گوجه آماده شد، آن را درون قابلمه به خوبی مخلوط می کنیم، سپس دمی آماده شده را در ظرف دلخواه سرو می کنیم.

عکس دمی گوجه

نوش جان

نکات مهم برای تهیه دمی گوجه

  • اضافه کردن رب گوجه فرنگی به دمی گوجه اختیاری است ولی به خوشرنگ شدن دمی گوجه کمک می کند.
  • می توانید برای مجلسی تر شدن دمی گوجه از گوشت چرخ کرده و یا گوشت مرغ استفاده کنید.

کافیست از آشپزی کردن نترسید تا به راحتی بتوانید غذاهای مختلف از جمله عدس پلو یا گوشت چرخ کرده، آلبالو پلو با مرغ ریش ریش و حتی سبزی پلو با ماهی را بپزید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *