طرز تهیه نان لواش خانگی در ماهیتابه

طرز تهیه نان لواش خانگی در ماهیتابه کار سختی نیست و می توانید نان لواش های خانگی خوشمزه درست کنید و از سلامت آن مطمئن باشید.

بساز و بفروش (B&B) | بپز – وقتی به فکر سلامتتان باشید باید دست به کار شوید و خیلی از چیزها را در خانه درست کنید از همبرگر  خانگی گرفته تا انواع شیرینی ها مثل شیرینی نارگیلی و بیسکویت صبحانه و حتی نان خانگی را؛ بله درست متوجه شدید شما می توانید به راحتی در خانه نان بپزید. کافیست طرز تهیه نان لواش خانگی را یاد بگیرید تا حداقل هفته ای یکبار سراغ این کار دوستانه بروید و از آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه نان لواش خانگی

  • آرد 8 پیمانه معادل 1 کیلوگرم
  • خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
  • شکر 1 قاشق چایخوری
  • نمک 1 قاشق چایخوری
  • شیر ولرم 1 پیمانه
  • آب ولرم 1.5 پیمانه
  • روغن مایع 3 قاشق غذاخوری

برای تهیه نان لواش خانگی می توانید از انواع آردها از جمله آرد قنادی، آرد نان فانتزی و یا آرد معمولی نانوایی استفاده کنید. آرد قنادی سبکتر، سفیدتر و دارای میزان پروتئین کمتری نسبت به دو نوع دیگر نان است.

اگر شیر در دسترس نداشتید یا دوست نداشتید که آن را به نان اضافه کنید می توانید به همان میزان آب ولرم را جایگزین کنید.

طرز تهیه نان لواش خانگی در ماهیتابه

پودر خمیر مایه را با شکر در یک ظرف بریزید و یک پیمانه از آب ولرم را به آن اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه درب ظرف را بگذارید.

عکس خمیر مایه برای نان خانگی

البته اگر از خمیر مایه فوری استفاده می کنید نیازی به این مرحله نیست و خمیر مایه به طور مستقیم به آرد اضافه می شود.

درست کردن خمیر نان تقریبا شبیه تهیه خمیر پیتزا در منزل است. زمانی که خمیر مایه آماده شد شیر و باقیمانده آب را داخل ظرف بریزید و آرد را کم کم و طی چند مرحله به آن اضافه کنید. آرد باید تا جایی اضافه شود که خمیر نرمی به دست بیاید. وقتی به این مرحله از طرز تهیه نان لواش خانگی رسیدید باید خمیر را به مدت 15 دقیقه ورز بدهید. بعد از این مدت خمیر تقریبا آماده است و اگر انگشتتان را روی آن فشار دادید نباید جای انگشت شما ناپدید شود و به حالت قبلی برگردد.

عکس خمیر برای تهیه نان لواش خانگی

خمیر آماده شده را به مدت یک ساعت در ظرف درب دار بزرگتری قرار بدهید تا استراحت کند. خمیر نان خانگی در طول این یک ساعت پف می کند و آماده پخته شدن می شود.

عکس میر آماده شده برای تهیه نان لواش خانگی

پف خمیر را بگیرید و آن را به شکل چانه های گردی با حدود 30 گرم وزن در بیاورید. اندازه چانه خمیر به سایز ماهیتابه شما و مهارت تان در پهن کردن نان بستگی دارد ولی به طور معمول پهن کردن کردن خمیرهایی با بیش از 40 گرم وزن کمی سخت تر است و نیاز به بالشتک نان دارد.

عکس طرز تهیه نان لواش خانگی نرم

اگر تعداد چانه های شما کم است باید حدود 10 دقیقه با آنها استراحت بدهید تا آماده پهن کردن بشوند اما اگر تعداد چانه زیاد شده نیازی به استراحت مجزا نیست و وقتی به گرد کردن اخرین چانه برسید اولین چانه به اندازه کافی استراحت کرده است.

عکس طرز تهیه نان لواش خانگی روی ساج

چانه خمیر را باید بر روی سطح صافی مثل سینی  یا تخته پهن کنید. برای این کار ابتدا سطح صاف را آرد بپاشید و سپس با وردنه چانه خمیر را پهن کنید.

چانه گرد خمیر را ابتدا با کف دست مقداری پهن کنید. در این مرحله می توانید برای تزیین روی نان از کنجد و سایر موارد دلخواهتان استفاده کنید.

بر طبق الگویی که در شکل زیر می بینید با وردنه به کناره های چانه فشار وارد کنید. این فشار باید به صورت دایره ای باشد و از یک سمت شروع شود. به همین ترتیب بر روی کناره های چانه در یک جهت فشار بیاورید تا یک دور کامل زده شود.

عکس طریقه پهن کردن خمیر نان خانگی

چانه خمیر باید نازک و کاغذی شود تا بتوان آن را داخل تابه گذاشت.

ماهیتابه یا تابه نان پزی را روی حرارت زیاد قرار دهید.

خمیر پهن شده را داخل ماهیتابه قرار دهید و به محض این که شروع به حباب زدن کرد آن را برگردانید.

عکس طرز تهیه نان لواش خانگی با آرد گندم

نان باید بر روی حرارت زیاد و در مدت خیلی کوتاهی بپزد.

عکس طرز تهیه نان لواش خانگی بدون فر

میزان حباب نان لواش خانگی به یکدست بودن خمیر شما بستگی دارد و اگر داخل خمیر هنوز مقداری آرد وجود داشته باشد حباب زدن نان کم می شود.

عکس طرز تهیه نان لواش خانگی خوشمزه

نکته دیگر درباره پخت نان لواش خانگی مربوط به شدت حرارت اجاق طول مدت زمان پخت نان است. هر چقدر حرارت زیادتر و مدت زمان پخت نان کمتر باشد نان در حین پخته شدن رطوبت خود را از دست نمی دهد و نان خانگی شما بافت نرم تری پیدا خواهد کرد.

نان های پخته شده را در داخل یک سفره پارچه ای بر روی هم بچینید و سفره را جمع کنید تا نان های خانگی رطوبت شان را حفظ کنند و خشک نشوند.

عکس طرز تهیه نان لواش خانگی

طرز تهیه نان لواش خانگی بدون خمیر مایه

اگر خمیر مایه در دسترس نداشتید می توانید به ازای هر 3 کیلوگرم آرد، از یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر استفاده کنید.

نان لواش خانگی شما آماده است. نوش جان! شک نکنید که با یک بار یاد گرفتن طریقه پخت نان لواش خانگی عاشق این کار می شوید و همیشه هوس می کنید که خودتان در خانه نان درست کنید.

عکس نان خانگی

ما سایت بسازوبفروش را درست کرده ایم تا رونقی به بازار کسب و کار مشاغل خانگی بدهیم. پس همین الان دست به کار شوید و به کمک آموزش های رایگان سایت ما درآمدزایی را شروع کنید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *